C:\Windows\system32\config\systemprofile\Desktop är inte tillgänglig

Permalänk

C:\Windows\system32\config\systemprofile\Desktop är inte tillgänglig

God dag!

Min yngre bror har ett problem med sin dator, har försökt att fixa det själv utan någon framgång.
Han är 10 så jag tror inte det är omöjligt att han har förskaffat sig ett virus. När man går in på datorn så finns det bara en papperskorg och ett error-msg poppar upp direkt, i rutan står det "C:\Windows\system32\config\systemprofile\Desktop är inte tillgänglig Åtkomst nekad"

Jag har försökt med ett flertal saker och jag kan radda upp dem här (alla från guides):
1. Jag har försökt att gå in på gå in på config i system32 för att kopiera desktopen till ett annat ställe (vilket de sa i en guide)Länk till sidan. Men det fungerade inte då jag inte hade tillhörigheter till denna mapp, och när jag tryckte på "Få tillhörigheter att öppna mapp permanent" Så händer ingenting, absolut inget och jag kan inte öppna det ändå.

2. Jag försökte med att ändra hans tillhörigheter på datorn igenom att ändra hans tillhörigheter, skapa en ny profil och skapa tillhörigheter för den specifika mappen, men alla gav snarlika resultat (Detta stod också i en guide, dock en annan) och vad som hände var ungefär detta: det går inte att öppna redigeraren för åtkomstkontrollistor.

3. Jag har försökt med att återställa datorn. Men att göra en system restore till en tidigare tidpunkt fungerade inte då det inte gick att klicka på den, inget hände när jag tryckte där.

Detta är vad jag har försökt med, har ni några tips?
Operativsystem: Win7
Nya nedladdade program: Vet inte (Då jag inte ofta är här och han vet inte själv)
När: Det hände när han startade datorn för runt en vecka sedan

Tack att ni tog eran tid att läsa detta!
Hoppas att ni har en god fortsättning och jag svarar såklart på svar så ofta jag kan!

Vänliga hälsningar
//A

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Medlem

@Vattenmelon
Tycker de låter som att de smidigaste vore att blåsa rent hela systemet, då de låtar som du är "ute låst" mer eller mindre för att kunna återställa datorn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: Jo, vi har tänkt att det kanske är en lösning också Men vi ville gärna undvika det eftersom att ett nytt operativsystem kostar lite pengar.

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Medlem

@Vattenmelon
Vilket OS gäller de? är det win 8.1/10 borde de ju bara va att ta hem ISO-filen och blåsa rent.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: Win7 :/ Men tror du det kan vara ett virus, eller är jag ute och snurrar?

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenmelon:

@bärplockaren: Win7 :/ Men tror du det kan vara ett virus, eller är jag ute och snurrar?

Inte särskilt sannolikt att det skulle ha att göra med virus utan att det blivit någon skada i registret.

Märkesdatorer med Windows 7 brukar komma med en återställningspartition som man använder för att återställa datorn till leveransskick. Läs i manualen, som du hämtar på tillverkarens webbplats, hur det är tänkt att en ominstallation ska gå till.

Permalänk
Medlem

Prova skapa en ny användare. Funkar den så kan man vid behov kopiera innehåll från hans gamla profil C:\Users\anv.namn\ till den nya.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Prova skapa en ny användare. Funkar den så kan man vid behov kopiera innehåll från hans gamla profil C:\Users\anv.namn\ till den nya.

Jo jag har försökt med det men datorn lät mig inte, ursäkta för det sena svaret. Är tillbaks nu när det är helg hehe.

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Inte särskilt sannolikt att det skulle ha att göra med virus utan att det blivit någon skada i registret.

Märkesdatorer med Windows 7 brukar komma med en återställningspartition som man använder för att återställa datorn till leveransskick. Läs i manualen, som du hämtar på tillverkarens webbplats, hur det är tänkt att en ominstallation ska gå till.

Alright, Jag ska göra det, tack

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|