Permalänk
Medlem

Routerhjälp

Hej SweClockare.

Nu till Black Friday tänkte jag köpa en ny router. Hittade en men den tog väldigt fort slut i lager, och nu är black friday tyvärr slut.
Men i allafall så hittade jag en annan router på Inet som har bra betyg och positiva recensioner, så jag tänkte väl slå till på den om den funkar med mitt modem osv.

Just nu sitter jag på en skitig Thomson TG789vn jag fick från Telia kanske 4-5 år sedan. Den har börjat strula lite, och vi upplever ofta pinghopp här hemma (kan det vara modemet det är fel på?).
DSL typ: ADSL2+ Annex M US 56
Teknologi: 802.11b/g/n
Modemet vet jag dock inte vilken modell det är, men det är ett modem av märket Netgear.

Det är den här routern jag då tänkt köpa NetgearR6400.
Såvitt jag ser har den här också 802.11b/g/n. Det enda som oroar mig i specifikationerna är "ADSL-modem: Nej".
Betyder detta att routern inte kommer fungera (då jag har ADSL), eller betyder det bara att det inte är ett inbyggt modem i routern?
Routern har ju en WAN-port, och det är väl där jag ansluter mitt gamla modem?

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Jag har något liknande modem, det suger pung. Efter par dagar så börja den sega sig å ha sig. Innan dess hade jag samma modem fast i bridge-mode och en gammal linksys med dd-wrt på. Så hade jag haft det i 2-3 år utan ett enda problem.

Så för att svara på din fråga. Konfa modemet i bridge-mode. Många ggr kan man göra det själv genom att logga in på den, gör det via kabel. Om du inte hittar det någonstans så ring din leverantör så kan de hjälpa dig. Säg att du vill brygga modemet. Sedan kopplar du in din köpta router via lan på modemet till WAN på din nya router. Sen är det bara att köra.

Glömde svara på vilket router du ska köpa. Jag har inte så bra kolla på det som finns för konsumenter på nätet. Men jag skulle köpt en som går att flasha till dd-wrt, och en renodlad router. Inte nån med massa lull lull, brukar bara krångla/fucka något.

Visa signatur

.