Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Switch, vilken ska jag köpa?

Hej,

Jag ska köpa en switch men är inte så kunnig inom området så behöver hjälp, jag behöver en 8-port switch som har en hastighet på 1000Mbps. Har hittat dessa 2 men vet inte vilken jag ska köpa den dyrare är från 2011 och den billigare är 2014 fattar inte skillnaden.
Netgear ProSafe Plus GS108E Gigabit Switch 8-Port
eller Netgear ProSafe 8-Port Gigabit Smart Switch (GS108T-200)

Om någon har ett annat förslag så säg vilken i så fall. Max pris 1500kr

Tack i förhand!

Theodor

Permalänk

Den dyrare av dom har ett webb-interface som du kan skapa VLAN's och lite annat med. (En så kallad "managed" switch).

Permalänk

@ph0gelbice: Vilken rekommenderar du att köpa om priset spelar ingen roll?

Edit: Eller skulle du köpa någon annan switch?

Permalänk
Skrivet av theodordetter:

@ph0gelbice: Vilken rekommenderar du att köpa om priset spelar ingen roll?

Edit: Eller skulle du köpa någon annan switch?

Om du inte har något behov av extra funktioner så funkar det lika bra med den här:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/11503-ne...

Finns ingen anledning att spendera mer om du inte har behov av trunking, vlan osv

Permalänk
Skrivet av ph0gelbice:

Om du inte har något behov av extra funktioner så funkar det lika bra med den här:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/11503-ne...

Finns ingen anledning att spendera mer om du inte har behov av trunking, vlan osv

Då köper jag den, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en switch till min stationära dator enbart för att få till en snyggare kabeldragning. Men har det några nackdelar? Prestanda, inställningar som måste göra i router etc etc?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av svalle:

Jag funderar på att köpa en switch till min stationära dator enbart för att få till en snyggare kabeldragning. Men har det några nackdelar? Prestanda, inställningar som måste göra i router etc etc?

Jag har aldrig haft varken några prestanda skillnader eller behövt göra några inställningar men jag har alltid köpt en 1000Mbps switch utan en webinterface och då var det bara "plug and play"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svalle:

Jag funderar på att köpa en switch till min stationära dator enbart för att få till en snyggare kabeldragning. Men har det några nackdelar? Prestanda, inställningar som måste göra i router etc etc?

Om du köper en dumswitch har den inga inställningar, en smartswitch (managed) kan däremot ha mycket funktioner, alla moderna switchar klarar "wirespeed" så de går så fort som porten går.
Frågan man ska ställa sig är om man bara ska koppla ihop prylar eller om man på nått sätt vill kontrollera trafiken tex för att öka säkerheten eller styra bandbredd eller strömförsörja tex accesspunkter eller telefoner, en smartswitch går att köra som "dum" men inte tvärt om, smartswitchen kan däremot kräva att man kolla i manualen för att få fart på den men det brukar vara enkelt om man inte ska bygga nått avancerat lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du köper en dumswitch har den inga inställningar, en smartswitch (managed) kan däremot ha mycket funktioner, alla moderna switchar klarar "wirespeed" så de går så fort som porten går.
Frågan man ska ställa sig är om man bara ska koppla ihop prylar eller om man på nått sätt vill kontrollera trafiken tex för att öka säkerheten eller styra bandbredd eller strömförsörja tex accesspunkter eller telefoner, en smartswitch går att köra som "dum" men inte tvärt om, smartswitchen kan däremot kräva att man kolla i manualen för att få fart på den men det brukar vara enkelt om man inte ska bygga nått avancerat lan.

Det enda är egentligen kabeldragningen. Har två datorer under skrivbordet, så istället för att dra två sladdar upp till routern så drar jag en från router till switch och sedan switch till datorer.
Lokala ip-adresser och sånt börjar inte bråka om man använder sig av en switch? Det är samma som innan och som står i routern?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svalle:

Det enda är egentligen kabeldragningen. Har två datorer under skrivbordet, så istället för att dra två sladdar upp till routern så drar jag en från router till switch och sedan switch till datorer.
Lokala ip-adresser och sånt börjar inte bråka om man använder sig av en switch? Det är samma som innan och som står i routern?

En switch jobbar på L2 och ipnummer finns på L3 så en switch har alltså inget med ipnummer att göra, den bara förgrenar en kabel om det är en dumswitch, se den ungefär som en kopplingsplint.
https://sv.wikipedia.org/wiki/OSI-modellen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.