Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Halvgammal dator med sammarbetsproblem.

Permalänk
Medlem

Halvgammal dator med sammarbetsproblem.

Har fått en lite modernare dator än min tidigare av en kompis, men har vissa bekymmer...

Datorn:
AMD Ahtlon 64 2,4 GhZ
1 GB ram
Radeon 8800
Kingston 240GB SSD
Windows 7 Ultimate x64

Kan tänka mig att den är från 2006-2007 nån gång.

Provkörde den och den fungerade okej, så åkte och köpte en SSD-Disk.
Installationen gick bra så snart jag kopplade ur den gamla disken först. Den är urkopplad ännu.

Datorn fryser när uppdateringar ska installeras, kör man då "reset" så startar den inte, den hittar inte disken. Bryter man istället strömmen så startar den och är tillbaka på ruta 1.

Har försökt den igår och i början laddade den inte ens ner uppdateringarna.

Innan ominstallationen hittade även datorn min gamla IDE-Disk, men det gör den inte längre. Finns med i enhethanteraren men jag kan inte komma åt innehållet. Och kommer inte upp i "utforskaren".

En del av problemen hänger nog på minnet, men mina gamla datorer har alltid använt HDD som extra när minnet tagit slut för att inte börja krascha.

Är så trött på datorbekymmer, vill trycka på knappen och då ska den bara fungera, alltid.
Som gamla slöa kontorsmaskinen till C-disken skar...

Permalänk
Medlem

Första problemet lagade sig själv.

Nu är nästa problem att lyckas hitta IDE/ATA-disken som finns i enhetshanteraren...

Permalänk
Hedersmedlem

AMD eller ATi har aldrig gjort ett 8800-kort så antagligen är det nVidia.

Moderkortet är det viktigaste ur kompatibilitetssynpunkt, t ex med AHCI för SSD, så berätta vilket det är. De flesta drivrutinerna som krävs hör också till moderkortet. Även nätagget har avgörande betydelse för stabiliteten.

1GB är alldeles för lite för W7Ultimate, speciellt x64.

Vill du ha ett bekymmersfritt datorägande är en 10 år gammal dator en dålig idé.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har fått ordning på det nu.

Hittade en tråd här dom beskrev hur jag skulle göra.

Minnen är fixat begagnade för kaffepengar, ska bara hämtas upp.

Jag använder inte datorn speciellt mycket så den duger åt mig. Är lite bättre ös i den än i min eeepc jag använt i 6 år...
Är fullt medveten om att det inte är direkt problemfritt med gammalt skit men funkar det så gör det.
Funkar det inte får man kasta det.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Hedersmedlem

@Lason: Kan vi få veta vad lösningen bestod av? Vi vill gärna ha trådavslut så att andra kan få hjälp i framtiden vid sökning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag fick gå genom diskhanteringen.
Dator-högerklick-hantera-diskhanteraren och markera disken och ge den en enhetsbokstav.

Dock är en 10-12 år gammal hårddisk inte speciellt snabb

Skickades från m.sweclockers.com