Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilka inställningar bör min dator kunna klara av att spela på?

Permalänk

Vilka inställningar bör min dator kunna klara av att spela på?

Som rubriken lyder. Någon som kan ge mig en fingervisning om vilka spel jag kan spela innan jag spenderar massa pengar på Steam.

CPU: AMD FX 8320 8 core 3,2 GHz
RAM: 20GB DDR3
GRAFIK: GeForce GTX 960 4GB
POWER: 850 Watt
OS: Windows 7 Ultimate
HÅRDDISK 1: 120 GB SSD (mitt OS ligger på denna)
HÅRDDISK 2: 1 TB 7200 RPM (jag fick installera Steam på denna för att ens ha plats med något)

Det som oroar mig mest är den mekaniska hårddisken. Utgör den ett problem?
Jag har 2 lediga platser som jag teoretiskt sett kan jag installera 2 SSD till. Är detta värt det?

Och som jag frågade innan, vad kan jag vänta mig av mina specs? Kan jag spela Fallout 4 på mer än Medium?

Visa signatur

Ta mig i brasan

Permalänk
Medlem

Varför skulle hårddisken utgöra något problem? Den är till för att lagra dina spel, det enda du kommer märka skillnad i är laddningstiderna.

En sida som jag använde mig utav förut var denna den jämför dina komponenter med systemkraven. Det är väldigt lätt att se om datorn är alldeles för klen eller om det kommer fungera ö.h.t.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Entusiast

Det intressanta för spelprestanda är ju egentligen bara processorn, grafikkortet och till viss del RAM (Som du har en sjuhelvetes massor av av någon anledning ).

Så vill du veta ungefär hur din prestanda skulle vara i olika spel är det bara att söka via Google/Youtube med till exempel "FX 8320 GTX 960 Fallout 4" så får du upp flera videor där du kan se prestandan och inställningarna som används.

Men ja, generellt så är din dator helt klart duglig för Medium på nyare spel och ibland kanske lite mer.
Det beror ju väldigt mycket på hur kräsen du själv är med frameraten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈