Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

RAM cache

Jag har ett program som skall fungera som ram cache för en hårddisk.
Jag har sett folk skriva in resultat på ca 10ggr snabbare hastighet.

Nu undrar jag vad kommer jag mest märka skillnad på om jag skulle göra det på detta vis?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Vad är det för program? Lagrar den själv saker i cachen (i så fall vilka filer) eller skapar den endast en ramdisk? Beroende på svar så kan du förvända dig allt ifrån "otroliga" skillnader till ingen skillnad alls.

Exakt hur programmet jobbar är alltså avgörande för om det blir någon upplevd skillnad.

Jag GISSAR att den kanske håller koll på ofta accessade filer och cachar dessa. Men då är frågan hur denna koll sker och hur cachningen sker. Antagligen har de en egen drivrutin som ligger som ett lager över kommunikationen med disken och som styr var datan skall hämtas ifrån. Då kan ju denna drivrutin i sig påverka prestandan i form av den overhead som introduceras osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vad är det för program? Lagrar den själv saker i cachen (i så fall vilka filer) eller skapar den endast en ramdisk? Beroende på svar så kan du förvända dig allt ifrån "otroliga" skillnader till ingen skillnad alls.

Vet inte exakt nu vad det heter jag är inte hemma. men det följde med i ASUS moderkort den skall fungera som ett cache minne för hårddisken så istället för att läsa hårddisken slänger den in det i ramminnet och sedan läses det därifrån. man måste aktivera det och allokera minne dit.

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Nu undrar jag vad kommer jag mest märka skillnad på om jag skulle göra det på detta vis?

Oftast brukar skillnaden inte vara märkbar alls.
När det kommer till program som kommer med produkter är en enkel regel att bara köra med det mest vitala. Resten kan vara källa till krångel utan att egentligen ge någonting.