Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

det är inga problem med minnen över 2133MHz och inet monterar och ställer in minnen upp till 2666MHz för ddr4 annars hade jag lagt till ännu snabbare ram

OK! Gött... Fick bra respons på din lista från en (till synes) kunnig person på Tomshardware forumen. Hen tyckte dock att SSD't kanske var lite overkill:
"I might question the NVMe. While it's sexy and all it is a little early, you could possibly
get a new Samsung SSD of higher capacity. The motherboard has been made with a
compromise that throttles what M.2 is fully capable of. The X99 Pro 3.1 allows
higher M.2 speeds unlike the one you have chosen.
"

Skulle du hålla med om det? Jag lär inte behöva ett SSD med högre kapacitet, men jag skulle ju kunna gå ner ett steg om denna SSD är onödigt "sexy"...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GBGmetal:

OK! Gött... Fick bra respons på din lista från en (till synes) kunnig person på Tomshardware forumen. Hen tyckte dock att SSD't kanske var lite overkill:
"I might question the NVMe. While it's sexy and all it is a little early, you could possibly
get a new Samsung SSD of higher capacity. The motherboard has been made with a
compromise that throttles what M.2 is fully capable of. The X99 Pro 3.1 allows
higher M.2 speeds unlike the one you have chosen.
"

Skulle du hålla med om det? Jag lär inte behöva ett SSD med högre kapacitet, men jag skulle ju kunna gå ner ett steg om denna SSD är onödigt "sexy"...

Skulle jag köpt en ny ssd till min dator,
Så hade det blivit en M.2

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGmetal:

OK! Gött... Fick bra respons på din lista från en (till synes) kunnig person på Tomshardware forumen. Hen tyckte dock att SSD't kanske var lite overkill:
"I might question the NVMe. While it's sexy and all it is a little early, you could possibly
get a new Samsung SSD of higher capacity. The motherboard has been made with a
compromise that throttles what M.2 is fully capable of. The X99 Pro 3.1 allows
higher M.2 speeds unlike the one you have chosen.
"

Skulle du hålla med om det? Jag lär inte behöva ett SSD med högre kapacitet, men jag skulle ju kunna gå ner ett steg om denna SSD är onödigt "sexy"...

Valde en m.2 ssd då den är mycket snabbare än vad en sata ansluten är kapabel till vilket blir en trevlig kombination med cpun du ska köpa. Men om tycker det är overkill med en m.2 ssd så kan du köpa en samsung 850 pro 512GB för några hundra lappar till

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Valde en m.2 ssd då den är mycket snabbare än vad en sata ansluten är kapabel till vilket blir en trevlig kombination med cpun du ska köpa. Men om tycker det är overkill med en m.2 ssd så kan du köpa en samsung 850 pro 512GB för några hundra lappar till

OK det låter ju onekligen som ett vettigt val. Jag har själv inte full koll utan reagerade mest på den andra kommentaren som hävdar att mitt moderkort inte är optimerat för m.2... Men är det ändå bättre än sata-anslutning så ska jag kanske inte hålla på och klia mig i huvudet för länge.

Permalänk
Medlem

Såg nu att moderkortet saknar DisplayPort-ingång för skärmen, men jag antar att man helt enkelt kopplar till grafikkortet istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GBGmetal:

Såg nu att moderkortet saknar DisplayPort-ingång för skärmen, men jag antar att man helt enkelt kopplar till grafikkortet istället?

Ja det gör man.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Gött...

Tack för all hjälp, nu har jag beställt dator från Inet samt en go Eizo-skärm... Får väl återkomma med resultatet senare och hur det går med överklockningen

Permalänk
Medlem

5960X

Ah nice med denna tråden, jag har liknande system och jobbar med Arkitekturvisualisering i 3Ds Max med Vray.

Detta har jag plockat ihop:

Fractal Design Define R5 Black
ASUS X99-A/USB 3.1
Intel Core i7-5960X Extreme
Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare
HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB
Samsung SSD 850PRO 512GB
Gigabyte GTX 760 rev2

GPU är gammal men den duger fortfarande till det jag gör, och minnena är overkill vilket jag förstod efter inköp tyvärr (jag skulle prioritera långsamma 32 gb före snabba 16 gb nästa gång)

Än så länge har jag kört med ASUS egen AUTO OC "fast tuning" på standardläge. Den pushade upp till 100X39 och det enda jag ändrat är ett steg till så den kör i 100X40. När jag renderat 15 minuter ligger temperaturen på 63 grader med fläkten på 75%.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | ASUS X99-A/USB 3.1 | Intel Core i7-5960X Extreme |Gigabyte Geforce GTX 760 rev2 | HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB |Samsung SSD 850PRO 512GB | WD Desktop Green 3TB | Dell U2713H |