Antec Kuhler 950 (vattenkylare) - För Varm?

Permalänk
Medlem

Antec Kuhler 950 (vattenkylare) - För Varm?

Hejsan,

Har en Antec Kuhler 950 vattenkylning som är monterad på min AMD Fx-8320. Och efter att ha prövat den så känner jag nästan att jag vill tillbaka till stockkylaren, som även den var fruktansvärd. Vattenkylaren låter mycket, även vid idle. Temperaturen är ca 51C nu i idle efter några timmars körning, inga program på eller sådant. Själva temperaturen på CPU:n är 51, sedan finns det annat som blir varmt. Enligt SpeedFan, och andra program så är temperaturerna just nu på CPU:n 51, Temp 1 = 48, Temp 2 = 58, Temp 3 = 46. CPU:ns temperatur förstår jag mig på, men vad är de andra? Kanske är en av dem temp. på grafikkortet.

Jag applicerade en ärtas storlek med MX-2 på kylningen eftersom den köptes begagnad. Skruvarna sitter i rejält, där borde det inte finnas problem. Den läcker inte och allt ser relativt nytt ut, förra killen använde den knappt. Sedan har jag två fläktar i fronten av chassit för luftomväxlingen.

Den varma luften som kommer ut ur chassit är förmodligen nog för att värma en villa, varför blir den så varm? Och vid höga varv, över 1000 rpm så är oljudet oumbärligt. Pappa bad mig t.o.m. att stänga av datorn när den var i fullvarv.

Undrar om någon vet något eller har haft an Antec förut som kan ett och annat. Annars blir det enda valet att byta bort den mot en luftkylning, en Be Quiet! Pure Rock.

Chassi: BitFenix Comrade
GPU: AMD Fx-8320
Vattenkylare: Antec Kuhler 950
Moderkort: Gigabyte ga990fxa-ud3

Använder SpeedFan för att manuellt styra fläktarna, men trots det så finns det en fläkt jag inte kan kontrollera. Antec har en egen programvara och endast med den kan jag kontrollera den fläkten. Men där låter programmet inte mig bestämma. Enligt valen så borde jag kunna bestämma själv vilken hastighet jag vill ha, men den tillåter inte det. Förmodligen någon sorts säkerhetssystem för att man inte ska paja CPU:n. Tror att den snurrar i 1800 rpm just nu, vilket är mycket när den är i idle.

Tack i förväg för eventuella tips.