Permalänk
Avstängd

Roligt med RAM (överklockning)

Hej allihopa.

Byggde min nuvarande dator i mars och köpte då moderkort bundlat med ett par 1600MHz Crucial stickor och har ångrat det lite efteråt. Visst, RAM kanske inte spelar så stor roll men man vill ju ha en så välbalanserad burk som möjligt. Började söndagspilla lite med mitt RAM igår och har landat på rätt trevliga prestandaförbättringar nu. I spel ska det nog inte spela så stor roll utöver en möjligtvis något högre lägsta FPS.

Har testat mig fram med memtest86 och Aida64.

Hur som helst så gick jag från 1600MHz 9-9-9-24 2T till 2133MHz 10-11-11-27 1T vid 1.5V. Prestandaskillnaderna i Passmark 8 Performance Test Memory Mark mellan 1600/2133 är:

Database Operations: 97.5/111.5
Read Cached: 29216/32719
Read Uncached: 16765/19809
Write: 9964/12636
Latency: 25.3/21.4
Threaded: 22504/29569
Memory Mark: 2519/2950

AIDA64 Cache & Memory Benchmark:

Rätt så grymma prestandaskillnader i read/write/copy/latency.

Det har varit jättekul att överklocka mitt RAM och sitter du på ett par 1600MHz stickor så kan det absolut vara värt att beväpna dig med en memtest86 usb och bege dig in i BIOS.

Vet inte om någon bryr sig men var bara tvungen att skriva av mig.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Keeper of the Bamse

Japp det är nog ganska etablerat att överklockning av ram ger prestandavinst i syntetiska benchmarks, men i verkliga livet tror jag inte det märks.

Du kan t.ex testa att rendera något jobbigt i valfritt CAD-program, mäta laddnignstider i några spel osv. Jag tror flaskhalsen är din lagringsdisk som måste använda sin begränsade läsförmåga för att ladda in data i ram. När det väl ligger där så tror jag inte man upplever något direkt.

Imponerande research du gjorde dock, inte alla som kan skriva ut det på ett bra sätt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Japp det är nog ganska etablerat att överklockning av ram ger prestandavinst i syntetiska benchmarks, men i verkliga livet tror jag inte det märks.

Du kan t.ex testa att rendera något jobbigt i valfritt CAD-program, mäta laddnignstider i några spel osv. Jag tror flaskhalsen är din lagringsdisk som måste använda sin begränsade läsförmåga för att ladda in data i ram. När det väl ligger där så tror jag inte man upplever något direkt.

Imponerande research du gjorde dock, inte alla som kan skriva ut det på ett bra sätt

Tackar.

Nej, jag tror inte heller på någon märkbar prestandavinst. Tittar man på tester på nätet mellan olika RAM så är skillnaden minimal. 2133MHz verkar mest vara någon typ av sweetspot gällande pris/prestanda och om man nu vill ha enstaka högre lägsta FPS i spel (som lika gärna kan vara felmarginal).

Stannade vid 2133MHz när jag testade i och med att 2400MHz brukar kräva 1.65V och det hade jag ingen lust att prova. Det var mest en rolig upplevelse och har stört mig på mitt 1600MHz RAM. Nu slipper jag köpa nytt i alla fall.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek