Påverkar olika moderkort en dators totala prestanda?

Permalänk

Påverkar olika moderkort en dators totala prestanda?

Tjena, jag går rakt på sak. När jag tänker på vilket moderkort man skall välja så bryr jag mig inte mer än att det ska vara rätt socket, rätt busstyp för grafikkort, sli/cf stöd samt tillräckligt antal sata och usb portar. Är det fel av mig? Jag menar det går väl alltid att överklocka cpu så länge man har en upplåst processor?

Min fråga är helt enkelt, har jag förstått det rätt att när det kommer till moderkortet påverkar inte dem prestandan i ett system utan bara vilka möjligheter det ger en, t.ex. fläktstyrning, uppgraderingsmöjligheter etc.

§3.1
Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=ZnaQyGAg8Eg
Jag har inte heller helt full koll på allt men jag tycker denna video förklarar det mesta. Jag brukar bara kolla på antalet usb portar(alla mina datortillbehör käkar upp portar) och om kan överklocka(som nämns i videon).

Permalänk
Medlem

Strömförsörjningen spelade roll förr men vet ej hur det är med Skylake. Tror fortfarande det är skillnad där.
Så på t.ex Sandy-bridge kunde man klocka mer med vissa moderkort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slugstawishman:

Jag menar det går väl alltid att överklocka cpu så länge man har en upplåst processor?

Nej, du måste ha rätt chipset också, något ur Z-serien när det gäller Intel.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik förtydligad* (§3.1)

Tänk på att en beskrivande rubrik oftast ger fler svar

Edit: en liten facepalmredigering från min sida

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vad du ska ha moderkortet till?

Om jag ska bygga en HTPC är överklockning helt ointressant. Däremot vill jag gärna ha en bunke SATA portar och annat beroende på vilka gamla delar jag tänker återanvända. En optisk ljudutgång gillar jag också. Sen är mATX eller annan liten formfaktor intressant (lite beroende på chassi), osv, osv.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Förut spelade det mer roll om kretsarna på kortet var B-, H- eller Z, men nu för tiden tror jag att det är Z som gäller.

Ta en titt på vad som sitter på moderkortet, hur många PCIe, hur många Sata 3/2 finns det? Vill du ha M.2?
En sak jag brukar ta reda på är vad det är för tillverkare NICen, då jag vill ha Intel-kretsar till mitt nätverk.
Ljudkretsen kan skilja.

Wifi kan vara inbyggt etc