Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med 1 utav 2 skärmar (lågupplöst och suddig bild)

Permalänk

jag gissar på att det är ngt med skalning att göra. Brukar bli så när jag ominstallerar catalyst för mitt radeon kort. Den ställer skalningen fel och jag får en svart kant runt om och blir suddigt

Ska finnas i catalyst center. Har inte möjlighet att kolla o leta själv just nu exakt vart

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

@liamsnutt
Det inte inställningen på ena skärmen gör de suddigt, att skärpan är för svag inställd bara?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Som Christoffer 1989 säger...

Radeoninställningar (Catalyst eller Crimson) / Ytterligare Radeoninställningar / Mina digitala platta bildskärmar / Skalningsalternativ / Översvep 0%

Edit: Glöm inte att se till att rätt skärm är vald....

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

det har inget att göra med dpi'n att göra.@bärplockaren:

Permalänk

tack, nu är den utskalad. men den är fortfarande lite suddig, vet du hur man kan få bort det?
@FatherOfThree:

Permalänk
Medlem

Märkligt...

Vi behöver en tydligare beskrivning av hur det suddiga ter sig.
+ Vad är suddigt? Allt, text, ikoner, vissa program?

Du kan testa att kastbyta HDMI-uttag på grafikkortet,
och därmed se om problemet har med grafikkortsport eller skärm att göra.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Bildexpert 📺

Verkar som det vanligaste problemet bakom suddig bild är utredd, dvs att bilden inte är pixelmappad utan en kombination av underscan (svarta kanter läggs till, bilden krymps) från grafikkort och overscan (bilden zoomas och beskärs) i skärmen.

Det som då kan orsaka problemet är andra inställningar i skärmen. Skärpefilter och liknande. Det kan vara så att ena skärmen är överskärpt och den som upplevs "suddig" i själva verket är normal. Kan också vara en fråga om kontrast som följd av felmatchade signalnivåer. HDMI kör både datornivåer (0-255) och videonivåer (16-235) och matchas det fel mellan skärm och grafikkort kan det bli en mjuk och gråblaskig bild som kan uppfattas som "suddig".