Permalänk
Medlem

Displayport krångel

Hej, jag köpte nyss en Aoc G2460PF (https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g2460pf/220395.8903/ ) till mitt nya r9 390 grafikkort. Tänkte testa freesync + hög hz. Problemet är att om jag kopplar min skärm via displayport så får skärmen ingen signal, t.om. BIOS upptäcker inte att någon skärm har kopplats i. Kopplar man med en annab sladd t.ex. hdmi så funkar allt som det ska dock utan freesync eftersom det kräver displayport.

Jag använder samma kabel som följde med skärmen och har testat alla möjliga variationer av olika uttag på grafikkortet samt att starta skärmen innan/efter datorn startats, på något forum tipsade de om att dra ur strömkabeln ur skärmen i någon minut först men det fungerade inte heller. Vissa antyder svagt att man skulle byta antingen strömkälla eller moderkort vilket jag varken har ork eller pengar till. Är det värt att köpa en ny dp och testa den? Eller är det bara att byta till en annan skärm utan freesync så att man även sparar lite pengar?

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle kunna vara så enkelt som att displayport-anslutningen är trasig i ditt exemplar.

För mig som byter skärm nästan varje vecka är det ofta krångel med Displayport. Men det är sällan permanent. Ett knep som ofta fungerar är att koppla både HDMI och Displayport, se till att man har bilden över HDMI och sedan växla till DP i skärmens menyer.