Kompakthögtalare på skrivbord?

Permalänk
Medlem

Kompakthögtalare på skrivbord?

Om man köper ett par finare kompakta högtalare, kanske med en sub i en hörna, kan man ställa dem långt bak på varsin sida av ett stort skrivbord? Typ 1.5 m brett.
Eller måste de liksom ha luft under sig, att de 50 cm skrivbord rakt framför hindrar ljudet?

Om det funkar så kan det vara ett alternativ till golvare tänkte jag.
Och flyttar man nån gång, eller möblerar om rejält, så kan man ju köpa stativ om det behövs.

Snackar inte en liten datorhörna där allt duger, utan mitt enda ljud, vardagsrumsljudet, till musik och film och allt.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

En placering så nära en stor yta kommer förstärka låga frekvenser med +3 db per yta. Detta borde gälla till dess att våglängden hos en frekvens blir längre än ytan i sig.

Alltså ka du få lite ber bas ner till en viss nivå.

Men, vad du dessutom borde tänka på är.hur du placerar dom i förhållande till var du lyssnar. Ska du ha dom vid en dator? Sitter du nära dom? Tänk då på att du får ett glapp mellan högtalarna.

Kommer inte ihåg exakt just nu, men du vill normalt sitta längre ifrån högtalarna än vad det är brett mellan dom. En faktor på 1.4 ggr avståndet mellan dom vill jag minnas, men googla det istället.

Visa signatur

.:bjorn