Bygga nytt hus. Nytt nätverk. Router/Accespunkter

Permalänk
Medlem

Bygga nytt hus. Nytt nätverk. Router/Accespunkter

Hej!

Vi skall bygga nytt hus, tvåvåningshus. Där skall också vara ett inrett Attefallshus och en inredd friggebod
Då tänkte jag att bygga ett trådlöst nätverk från grunden.

Tanken jag har är att ha;
-en router i bottenplan
-accesspunkt i övervåning
-accesspunkt i attefallshuset
-accesspunkt i friggeboden

Jag tänker att dra ethernet mellan routern och AP:erna och konfigurera dessa som ett ENDA STORT NÄTVERK (undantaget Attefallet som konfigureras som ett eget)

Frågor;
-Verkar det vettigt? Finns det andra bättre lösningar?
-Är det overkill med ethernet, jag tycker bara det låter vettigt att ha tråd till trådlöst.
-För och nackdelar med att konfigurera som ett enda stort nätverk

\TK

Permalänk
Vila i frid

Dra ethernet CAT6 till alla rum/byggnader i det nya huset. Kostnaden är försumbar vid nybygget jämfört med att dra nytt när du märker att det trådlösa lever ett eget liv.

Permalänk
Medlem

Håller med Hasenfrasen.
När du ändå har möjlighet att göra det rejält, gör det. Minst ett nätverksuttag i varje rum, men gärna ett dubbeluttag. Sen leder du alla uttag till en gemensam central där du har patchpanel(er), router osv.
Med tanke på hur utvecklingen har gått de senaste åren vore det dumt att inte förbereda sig med ett rejält hemmanätverk.

Självklart passar du samtidigt på att dra kabel för accesspunkterna i samma veva. Så får du ett bra trådat, samt ett bra trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Hur bra vill du ha det? Som redan nämnts är det lämpligt att dra dubbla CAT6 ethernetkabel till alla rum. För det blir alltid bäst att ha kabel till stationära prylar (TV, speldator, NAS etc). Just NAS blir riktigt segt på wifi, det kvittar hur många tusen Mbps det står på den flashiga kartongen till routern...

För det trådlösa är ett förslag är att du sätter takmonterade AP som t ex Ubiquiti AC Lite (inte mkt större än en brandvarnare) för all wifi och inte använder router för wifi utan enbart som router. Mest för att det blir lättare med bra placering och du slipper "konsumetskräpet".
Självklart ska dessa vara sammankopplade till switch och router med tråd.

Och placeringen av dessa optimerar du, bäst är antagligen i mitten på varje våning, men det beror ju lite på i vilka rum du har störst behov av hög hastighet.

Du pratar lite otydligt om nätverk. Ditt lokala nätverk skapas av routern.
Du pratar antagligen om trådlösa nät, och även om du skapar olika trådlösa nät med olika SSID så kommer de tillhöra samma lokala nätverk. Och enheter kan alltså nå varandra via de lokala IP-adresserna.

Eller vill du ha ett helt eget lokalt nätverk till attefallshuset? Det ställer lite krav att få till, speciellt om du inte får minst två IP'n från din operatör.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag gillar verkligen tråd till AP:s och det är den tanken jag har för att ha ett bra trådlöst nätverk. Kan man ha "för många" AP:s, jag menar om de kan störa varandra om man tex har 2 i undervåning och 1 i övervåning?

Förstår att jag skall köra router utan wifi.

"Med tanke på hur utvecklingen har gått de senaste åren vore det dumt att inte förbereda sig med ett rejält hemmanätverk."
-Talar inte detta emot nätverksuttag?

"Eller vill du ha ett helt eget lokalt nätverk till attefallshuset? Det ställer lite krav att få till, speciellt om du inte får minst två IP'n från din operatör."
-Tanken är att vi skall hyra ut Attefallet, och då tänkte jag att dom skall ha ett eget nätverk för att kunna tex ha egen Airplay eller Sonos. Eller finns det andra lösningar att ha fler klienter på samma nätverk om man vill köra Airplay?

\TK

Permalänk
Medlem

Har ett tvåvåningshus. Som Hasenfrasen säger. Jag ångrar inte en sekund att jag byggde in LAN i hela huset. Två uttag i varje rum för antenn,och LAN/telefon. Antennuttaget används till parabol och dom två uttagen Lan/telefon väljer jag själv i patchpanelen. Alla mina stationära saker har statisk ip adress kopplat till LAN samt två accesspunkter, en på varje våning för wifi plus gästnätverk.
Garaget har även det LAN samt nås av mina accesspunkter.
Det enda jag ångrar är att jag inte lade in fler ip rör i väggarna för framtiden. (när kommer vettiga trådlösa surround högtalare?!?)
Bygg in LAN, det är en order!!!

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Tobbe999:

Talar inte detta emot nätverksuttag?

Har du möjlighet att kika med en spectrumanalysator i din omgivning från 400 MHz upp till 5 GHz ser du att det är tjyvtjockt i etern redan nu. Med CAT6 har du möjlighet till 10 GbE. Det är dumt att bygga nytt hus utan fast nätverk i varje rum.

Permalänk
Medlem

Tips! Dra ALLTID dubbla uttag till alla ställen. Och givitvis ännu fler till det tänkta datorrummet
Gör det ordentligt med patchpanel och rör med kablar i samt uttag. Som de skriver ovan, kostnaden och arbetet för det är ingenting jämfört med huset i sig. Detta gäller även friggeboden. Dra ett rör i backen som du skickar i kabeln i. Med 2 uttag där ute

Edit: Jag föredrar router utan wlan, mindre som kan påverka stabiliteten. Sedan kör du APs där du vill ha dem. Ha inte fler APs än vad du behöver. Flera kan vara sämre. 1 per våning borde räcka om det inte är 500 kvm hus Men har du flera uttag i varje rum så är det ju lätt att bara koppla in en till. Försök planera uttagen lite, smäll inte upp uttag överallt utan att tänka genom det. Kan även rekommendera några extra uttag där du tänkt använda TV. Spelkonsoller och iptv osv gör att uttagen går åt snabbt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

När jag renovera så drog jag Cat6 kabel och satte uttag lite över allt.
Bättre att sätta dit för många än att det ska fattas några på slutet.
Alla prylar som har ett ethernet uttag vill ha en kabel, trådlöst är en nödlösning.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du möjlighet att kika med en spectrumanalysator i din omgivning från 400 MHz upp till 5 GHz ser du att det är tjyvtjockt i etern redan nu. Med CAT6 har du möjlighet till 10 GbE. Det är dumt att bygga nytt hus utan fast nätverk i varje rum.

Håller absolut med om det. Trådlöst är ett (enkelt) alternativ när man vill ordna ett nätverk i ett färdigt hus och tycker det är lite bökigt med kabeldragning.

För mobiler, surfplattor och bärbara datorer är det mer eller mindre ett måste med trådlöst... annars kunde man undvika det totalt.

Permalänk
Medlem

Hej! Lånar tråden lite då jag befinner mig i samma situation.

Finns det gratis programvara för att simulera en heat map för wifi baserat på en förenklad planritning? Vet att det finns avancerade enterprise-verktyg men nu handlar det om ett fåtal accesspunkter i trähus, så jag är inte sugen på att köpa något dyrt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Hur stort är huset?
Att dra kabel överallt ska du såklart göra, men behövs det verkligen AP överallt?
Mitt hus är ca 170m2 på två våningar, en asus rt-ac66u täcker det och en hygglig bit utanför.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om jag var du så hade jag satt minst 1 dubbelt CAT6 Oskärmat i varje rum som inte är badrum på vägg samma höjd som eluttag. T ex där man ska ha tv mm.

Tror det finns något i byggnormerna om minst 1 dubbelt i varje rum i villa.

Därtill hade jag satt en kabel med RJ45 i taket där du tänkt ha accesspunkter.

Alla kablar termineras i ett 19" rackskåp ca 9HE i t ex städskåp eller liknande.

Om du inte har full koll på potentialer mm. mellan byggnader hade jag kört trådlöst med någon Ubiquitilänk.

Edgerouter lite eller liknande som grundrouter och PoE-switch till accesspunkter. Om du köper billigaste Ubiquiti-basarna som inte heter AC eller Pro måste du ha en Ubiquiti Toughswitch eftersom de har Passiv PoE.

Kör olika VLAN med ett SSID för varje önskat nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur stort är huset?
Att dra kabel överallt ska du såklart göra, men behövs det verkligen AP överallt?
Mitt hus är ca 170m2 på två våningar, en asus rt-ac66u täcker det och en hygglig bit utanför.

Vad för signalstyrka har du där det är som sämst? Vilken hastighet har du där? Och hur funkar 5GHz-bandet? Många hus klarar sig nog med en AP om man inte har så höga krav på hastighet.
Men kör man flera olika saker samtidig så blir det lätt besvärligt långt från AP'n, t ex Netflix på TV och youtube på en platta.

Vill man ha full hastighet till internet i hela huset, vilket i mitt fall är 100/100 fiber så är det inte lätt med en accesspunkt i ett hus (men det beror på huset såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vad för signalstyrka har du där det är som sämst? Vilken hastighet har du där? Och hur funkar 5GHz-bandet? Många hus klarar sig nog med en AP om man inte har så höga krav på hastighet.
Men kör man flera olika saker samtidig så blir det lätt besvärligt långt från AP'n, t ex Netflix på TV och youtube på en platta.

Vill man ha full hastighet till internet i hela huset, vilket i mitt fall är 100/100 fiber så är det inte lätt med en accesspunkt i ett hus (men det beror på huset såklart).

Jag brukar hamna på 70-80Mbit trådlöst på sämsta stället med min MBP. Hur det är med 5GHz har jag inte brytt mig om faktiskt eftersom hastigheten är klart tillräcklig. Och jag routern på sämsta stället jag kan ha den, i förrådet bakom värmepumpen. Täckning finns dessutom på större delen av tomten (ca 2100m2) om några Mbit räcker.
Så jag har svårt att tro att det finns något behov av massa AP's i ett normalt hus (som inte har betongväggar etc) om det inte är enormt stort.
Netflix och youtube är knappast höga krav på hastighet, ens med fler strömmar igång.

[edit]Ska tilläggas att jag förutsätter friliggande villa i mitt resonemang så man inte har massa grannar med nätverk som stör, det kan ju helt klart kräva andra lösningar.[/edit]

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag brukar hamna på 70-80Mbit trådlöst på sämsta stället med min MBP. Hur det är med 5GHz har jag inte brytt mig om faktiskt eftersom hastigheten är klart tillräcklig. Och jag routern på sämsta stället jag kan ha den, i förrådet bakom värmepumpen. Täckning finns dessutom på större delen av tomten (ca 2100m2) om några Mbit räcker.
Så jag har svårt att tro att det finns något behov av massa AP's i ett normalt hus (som inte har betongväggar etc) om det inte är enormt stort.
Netflix och youtube är knappast höga krav på hastighet, ens med fler strömmar igång.

[edit]Ska tilläggas att jag förutsätter friliggande villa i mitt resonemang så man inte har massa grannar med nätverk som stör, det kan ju helt klart kräva andra lösningar.[/edit]

Det är ju bra att det funkar för dig. Men många hus har problem, t ex min systers 100 år gamla trähus (litet) måste absolut ha två AP för att ens se nätverket från alla rum.

Själv vill jag köra 5GHz i hela huset för att slippa störningar och nå höga hastigheter till NAS från laptop (säg 300-500Mbit). Även om huset bara är enplans 130m2 så kommer det kräva två 5GHz AP (har två AP idag men bara en som klarar 5GHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är ju bra att det funkar för dig. Men många hus har problem, t ex min systers 100 år gamla trähus (litet) måste absolut ha två AP för att ens se nätverket från alla rum.

Själv vill jag köra 5GHz i hela huset för att slippa störningar och nå höga hastigheter till NAS från laptop (säg 300-500Mbit). Även om huset bara är enplans 130m2 så kommer det kräva två 5GHz AP (har två AP idag men bara en som klarar 5GHz)

Hus och omgivning är olika. 3-500Mbit är helt klart något som kräver korta avstånd till AP.
Ett litet trähus dock så finns det något som stör. Jag bodde i ett 150 år gammal trähus på ca 80m2 medans vi byggde detta och nog var det "bara" runt 100Mbit men det var med N-nät och det är ca 7 år sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hus och omgivning är olika. 3-500Mbit är helt klart något som kräver korta avstånd till AP.
Ett litet trähus dock så finns det något som stör. Jag bodde i ett 150 år gammal trähus på ca 80m2 medans vi byggde detta och nog var det "bara" runt 100Mbit men det var med N-nät och det är ca 7 år sen.

Alla hus och miljöer är olika är min erfarenhet. Är det tillräckligt besvärliga omständigheter så funkar det inte för att signalen är för svag. Tjocka väggar kan absorbera i stort sett all signal, då är man helt beroende av reflektioner genom dörröppningar som beror på allt möjligt i huset.

Jag har flera gånger blivit överraskad över hur dålig täckningen har varit i vissa hus jämfört med andra. Min systers hus är inte det besvärligaste jag har sett. En kompis har en butik där det var helt omöjligt att få 2.4 GHz signal mellan butiksdelen och kontoret bakom. Men sen fick jag reda på att det varit en banklokal från början, så det var tydligen rejäla väggar...

I mitt hus funkar 2.4GHz hyfsat om jag har en centralt placerad AP, men mkt dåligt om den är i ena änden. Men 5GHz och höga hastigheter kräver två AP i mitt hus. Jag har mätt signalsstyrkan med särskild app i telefonen, då får man bra överblick hur signalen förändras beroende på omgivning.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara den som är den, men har ni som skall bygga hus kollat med leverantörerna, Sedan 1997 är det svensk byggstandard att dra RJ45 i huset, det skall alltså ingå i priset att dra CAT6 runt hela huset plus en kopplingspanel. Annars har ni rätt att kräva detta.

EDIT: Tog bort missförstånd.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Avstängd

Jo att det "inte kostar" är väl en stor skröna när elfirman lämnar sin offert.... plus att de flesta inte har tid att själv dra inkl att bygg/elfirmor ofta vill jobba i fred och inte ha kunder med "tummen mitt i handen" i vägen när de snabbt ska göra sitt jobb.

Hur det än är så har man två våningsplan och vill ha fullgod AC-täckning så måste man ha två AP'n, det bara är så!

Sen är trådanslutna datorer/pryttlar på utgång så varför dra till samtliga rum?? Det kostar en massa ändå, ev kan man lägga in tomslang och inget mer.

Men minst två fasta uttag måste det vara och det är ju bara att tänka till var man vill ha dessa och då är det utifrån att få bra AC-täckning.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo att det "inte kostar" är väl en stor skröna när elfirman lämnar sin offert.... plus att de flesta inte har tid att själv dra inkl att bygg/elfirmor ofta vill jobba i fred och inte ha kunder med "tummen mitt i handen" i vägen när de snabbt ska göra sitt jobb.

Hur det än är så har man två våningsplan och vill ha fullgod AC-täckning så måste man ha två AP'n, det bara är så!

Sen är trådanslutna datorer/pryttlar på utgång så varför dra till samtliga rum?? Det kostar en massa ändå, ev kan man lägga in tomslang och inget mer.

Men minst två fasta uttag måste det vara och det är ju bara att tänka till var man vill ha dessa och då är det utifrån att få bra AC-täckning.

Därav min fråga på förra sidan. Jag vill ha mina rj45 på rätt ställen och vet att man i kontorsmiljö simulerar signalstyrkor utifrån väggar, dörrar, eventuella störningskällor osv för att det ska bli rätt från början. Resultatet kallas för heat map (täckningskarta?) och ser ut som en bild från en värmekamera.

Proffsverktygen är dock långt mycket mer avancerade än vad jag som vanlig konsument behöver och de kostar därefter också.

Så, känner ni till något verktyg som är gratis eller har utvärderingslicens osv. som klarar detta för en privatbostad med behov av typ 1-5 accesspunkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av plunn:

Sen är trådanslutna datorer/pryttlar på utgång så varför dra till samtliga rum??

Man kan lätt förledas tro att trådlöst är den universella lösningen. Har man grannar, eller ens besök av familj/vänner med olika mobiloperatörer samt mikro i köket ska man inte bli allt för arg när latensen driver iväg när man tar emot udp-strömmar. Mitt personliga rekord är drygt 150 detekterade acesspunkter/AP när jag blev ombedd att lösa en kunds trådlösa problem på Alderholmen i Gävle. Då var lyckligtvis inte 5 GHz så vanligt.

Angående "heat map", du får lika bra/dålig info mha android-appen "WiFi Analyzer". Kika även lite på min f.d. kollegas funderingar @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652/battre-wlan-med-battr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghoti:

Så, känner ni till något verktyg som är gratis eller har utvärderingslicens osv. som klarar detta för en privatbostad med behov av typ 1-5 accesspunkter?

Vi drog in fiber i somras och jag har väl "konsultat" ett antal hus plus då fixat till mitt eget behov.

För ett normalbyggt hus, 2 plan 70-80 m2/plan så räcker det med två APn.

Problemet är mer att det sitter rent crap som nätverkskort i mycket av dagens pryttlar men det byts ju succesivt ut.

Om man nu vill mäta så har jag använt mig av Acrylic
https://www.acrylicwifi.com/en/wlan-software/wlan-scanner-acr...

Ska man då sedan mäta så ska det vara från en laptop som inte har ett crapnätverkskort inkl AC så att man får korrekta siffror. (inte från en lur)

Skrivet av hasenfrasen:

Man kan lätt förledas tro att trådlöst är den universella lösningen. Har man grannar, eller ens besök av familj/vänner med olika mobiloperatörer samt mikro i köket ska man inte bli allt för arg när latensen driver iväg när man tar emot udp-strömmar. Mitt personliga rekord är drygt 150 detekterade acesspunkter/AP när jag blev ombedd att lösa en kunds trådlösa problem på Alderholmen i Gävle. Då var lyckligtvis inte 5 GHz så vanligt.

Angående "heat map", du får lika bra/dålig info mha android-appen "WiFi Analyzer". Kika även lite på min f.d. kollegas funderingar @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652/battre-wlan-med-battr...

Njau... den staionära PC'n är död, TVn är nog det snart och WiFi-teknologin blir allt bättre inkl att man slutar använda Atheros-junk i dagens pryttlar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Angående "heat map", du får lika bra/dålig info mha android-appen "WiFi Analyzer". Kika även lite på min f.d. kollegas funderingar @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652/battre-wlan-med-battr...

Tack för länken, bra information!

Angående WiFi Analyzer så använder jag den ibland när det kärvar för mig, men det är inte riktigt tillämpbart här tyvärr. Nu är ju min önskan att slippa behöva pejla signaler i efterhand när alla kablar är dragna, taket monterat och elektriker och snickare gått hem, därav söker jag ett simuleringsverktyg. Vill kunna anvisa lämplig plats för RJ45 för elektrikern i förväg, för det finns inte tid att ränna runt och pejla i kåken under byggtiden.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Alla hus och miljöer är olika är min erfarenhet. Är det tillräckligt besvärliga omständigheter så funkar det inte för att signalen är för svag. Tjocka väggar kan absorbera i stort sett all signal, då är man helt beroende av reflektioner genom dörröppningar som beror på allt möjligt i huset.

Jag har flera gånger blivit överraskad över hur dålig täckningen har varit i vissa hus jämfört med andra. Min systers hus är inte det besvärligaste jag har sett. En kompis har en butik där det var helt omöjligt att få 2.4 GHz signal mellan butiksdelen och kontoret bakom. Men sen fick jag reda på att det varit en banklokal från början, så det var tydligen rejäla väggar...

I mitt hus funkar 2.4GHz hyfsat om jag har en centralt placerad AP, men mkt dåligt om den är i ena änden. Men 5GHz och höga hastigheter kräver två AP i mitt hus. Jag har mätt signalsstyrkan med särskild app i telefonen, då får man bra överblick hur signalen förändras beroende på omgivning.

Ja, så kan det ju vara.
Men jag tycker man börjar med att testa om det räcker med routern/AP innan man stoppar in fler.
Att planera kabeldragning ska man såklart göra ändå och jag ångrar att jag inte satte dubbeluttag i huset.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hittade vad jag sökte. Hivemanager är webbaserat och tillåter gratis utvärdering. Tillsammans med artikeln från @hasenfrasen ska det nog gå att luska fram bra grundpositioner för accesspunkter.

Exempel:

Sen kan man ju inte ta hänsyn till allt i planeringen men en del missar blir väldigt uppenbara i visualiseringen, samt att det går fortare att prova olika positioner än att göra det manuellt.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Ja bygger man nytt ska det i mina ögon vara dubbeluttag i varje rum. Även om det trådlösa duger är det skönt med kabel när det strular. De fasta enheterna fungerar alltid och med full hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Njau... den staionära PC'n är död, TVn är nog det snart och WiFi-teknologin blir allt bättre inkl att man slutar använda Atheros-junk i dagens pryttlar.

Skulle inte tro det... Varför köra stationära klienter över WiFi alls är för mig en gåta. Men det är klart har man inga krav vad gäller latens, jitter och annat junk i luften så kan det ju alltid fungera om man bara bloggar, facebookar eller skriver nonsensinlägg här...
Att spela onlinespel (WoW,LoL,CS:GO mfl) över trådlöst nätverk är ju på förhand dömt att misslyckas, om man inte sitter med dator och AP i en faradays bur, och som ensam användare!

Visst WiFi teknologin blir allt bättre, men den är fortfarande störningskänslig, DECT, mikrovågsugnar, mobiler, el-element med taskiga bimetallbrytare, grannens ungar körandes med en gammal moppe mm ser effektivt till att hålla brusgolvet högt!

Permalänk
Medlem

Tänkte bygga upp det så här:

<Fiber in> -> <Modem> -> <Router> -> <switch> -> <Klienter>

Frågor;

-Är det rätt tänkt? Eller skall jag göra på något annat sätt?

-Kan jag ha alla typer av klienter efter switchen? Alltså allt från webkameror till trådlösa accesspunkter?

Permalänk
Vila i frid

Det är rätt tänkt. Vid behov av fler switchar kopplar du antingen in dem på router eller switch. Se bara till att du inte köper någon begagnad HUB bara för att det är billigt.

http://www.webopedia.com/DidYouKnow/Hardware_Software/router_...