Coil whine eller inte?

Permalänk

Coil whine eller inte?

Komplett säger att jag inte har coil whine håller ni med?

Permalänk
Hedersmedlem

@SuperZmurfen : Det låter helt klart som CW. Dock kan det gå att sänka det med en ändring av GPU-hastighet, alternativt ett annat nätagg. Det funkar inte alltid men.
Jag undrar dock om du märker av det när chassisidan är på? Det lät inte jättehögt när du backade undan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

@SuperZmurfen : Det låter helt klart som CW. Dock kan det gå att sänka det med en ändring av GPU-hastighet, alternativt ett annat nätagg. Det funkar inte alltid men.
Jag undrar dock om du märker av det när chassisidan är på? Det lät inte jättehögt när du backade undan.

Jag har precis samma ljud, något starkare när jag köpte mitt nya gtx970, är det något som är farligt för kortet och bör lämnas tillbaka, eller om man inte störs så farligt av det: bara att fortsätta använda det?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid_83:

Jag har precis samma ljud, något starkare när jag köpte mitt nya gtx970, är det något som är farligt för kortet och bör lämnas tillbaka, eller om man inte störs så farligt av det: bara att fortsätta använda det?

Nej, det är inget farligt men kan vara irriterande dock. Är det för jobbigt så får du höra med där du köpte kortet, de kan ev då byta ut det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Coilwhine förekommer, vad jag vet, i princip på alla komponenter i nån mån. Mitt kort, ett Gigabyte GTX 970 tjuter ytterst lite när jag pressar det, men är i stort sett helt tyst vid normal användning. Noterbart är att även under belastning så hörs det inte utifrån chassit, utan jag är tvungen att öppna för att höra det.
I ditt fall tycker jag det inte är så farligt och jag skulle nog leva med det. Men alla är ju olika, frågan är snarare hur mycket det hörs med ditt chassi stängt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Säkerligen coil whine, ja. Men det var ju inte något särskilt högt ljud. Det brukar kunna tjuta bra mycket högre än så. Som sagt finns det alltid i viss mån. Hör du det där om du sitter vid datorn som vanligt eller bara när du har lådan öppen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det är inget farligt men kan vara irriterande dock. Är det för jobbigt så får du höra med där du köpte kortet, de kan ev då byta ut det.

uppfattat, ska se om jag kan spela in mitt ljud också och lägga upp här.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur lite det lät på klippet skulle jag bli förvånad om inte chassit dämpar upp ljudet. Dvs att du inte hör det med stängt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@Adam West: Jag hör det inte om jag sitter med hörlurar på men annars hör jag det ganska bra. Litet svårt att plocka upp ljudet med en mobiltelefon. Stör mig bara på det när jag lirar utan hörlurar

Permalänk

@giplet: Hör det när jag sitter vid datorn som vanligt utan hörlurar vilket jag inte alltid gör. Sen så förekommer ljudet nästan bara i cutscenes vilket är lite tur i oturen eller vad man ska säga

Permalänk
Medlem

@SuperZmurfen: Vad har du för psu? Ofta kan whinet delvis eller helt försvinna ifall man stoppar in ett kvalitetsagg.

Permalänk

@jmeistr: EVGA SuperNOVA 850 G2 använder jag.

Permalänk
Medlem

@SuperZmurfen: Då skulle jag höra av mig till butiken igen, om det nu är riktigt störande för dig.

Permalänk
Medlem

Då bör det med all sannolikhet inte vara nätagget som tjuter, G2:an ska vara relativt beskonad från det problemet vad jag vet.
Om du verkligen störs av ljudet tycker jag du ska skicka in kortet och försöka få ett nytt. Chansen är dock stor att du kan få ett ex som låter värre, just 970 har det varit en del skribenter om folk som haft coil whines på sina kort. En gamgling helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@Adam West: Finns det några kort som inte lider lika mycket av coil whine om jag skulle gå upp nån tusing i pris?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperZmurfen:

@jmeister: EVGA SuperNOVA 850 G2 använder jag.

Om du har problem i cutscenes så sätt ett FPS-cap/tak i spelet så lär det inte vara så farligt. Du kan även testa vsync på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64: Har en 144hz skärm så känns ju lite surt om jag måste lira med vsync för det kappar väl på 60fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZmurfen:

@Adam West: Finns det några kort som inte lider lika mycket av coil whine om jag skulle gå upp nån tusing i pris?

Upp en tusenlapp? Då skulle du landa på 4-4500:- strecket. Då är ju ett 390X det givna valet i min mening. Vad jag vet ska de korte inte lida av coil-whine, men det är ingen garanti, alla kort kan ha det. Anledningen till att jag förespråkar här är att med din budget så hamnar man en tusenlapp under GTX 980 och ytterligare några tusen under ett 980Ti. Så det är ett 390X du ska kika på här absolut.

Hade jag vart i din sits hade jag gått på Sapphire, här är swecs test av 390 kortet, men det finns ingen anledning att tro att ett dyrare kort inte skulle hålla samma kvalitet. http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@Adam West: Jag betalde 4300kr för mitt kort när jag köpte det så det skulle betyda runt 5000kr. så är chansen mindre att få coil whine om man skulle köpa ett 980 eller fury t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZmurfen:

@Adam West: Jag betalde 4300kr för mitt kort när jag köpte det så det skulle betyda runt 5000kr då

Ah ok. Men då hamnar du ju ändå i det där mellanlandet som en del kallar det. Dvs klivet upp till ett 980Ti blir då drygt 1500:-
Det är ju upp till dig hur mycket du vill spendera, men i prisklassen 4-5000:- är 390X ohotat som det mest prisvärda. Det presterar i linje, och lite bättre än 980 men kostar i runda slängar en 1000-lapp mindre. Det är vad jag hade kört på

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@Adam West: hmm okej får tänka lite på det här. Fattar inte hur jag kan störa mig så mycket på coil whinet -.-

Permalänk
Medlem

@SuperZmurfen: Det ryktas ju om prissänkning på R9 Fury, kanske kan vara intressant?

Vet dock av egen erfarenhet att Fury-korten kan lida av coilwhine. Mitt första Fury X hade grov coilwhine och pumptjut, var inga problem att lämna tillbaka det dock.

Permalänk

Eftersom GTX 960 ska vara befriad från coilwhine så undrar jag hur 2 sådana i Sli skulle funka .
Vet inte var man hamnar prestandamässigt men det är ju tysta och kalla kort .

Permalänk
Medlem

@jmeistr:

Hejj

Hoppas ditt problem löste sig. Hur blev det fick du ett nytt Gpu är coilwhine borta nu eller? Jag har själv en XFX r9 fury Gpu som låter som coilwhine. fösker att sätta på v-sync det hjälper lite men ljudet är fortfarande kvar

Permalänk
Medlem

@Grön88: Mitt allra första kort hade som sagt mycket coilwhine, samtidigt som pumpen lät väldigt illa, så jag lämnade tillbaka det.
Det andra kortet jag fick hade viss coilwhine, men efter någon månad försvann det mer eller mindre, kan fortfarande uppstå vid fps på ca: 300fps+

Om jag var du skulle jag byta kortet, om det låter väldigt illa.

Mina nurvarande kort är från MSI och ASUS, inte för att det spelar någon roll då det är referens på alla Fury X.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade aldrig bytt ett kort som inte låter mer än TS kort. Risken att nästa är värre är stor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Full cover block tenderar att blocka CW rätt bra annars, mina R9 290 är i princip obrukbara med luftkylare men dom är knäpptysta när blocken är på.

Permalänk
Medlem

Det var bland det minsta Coil Whine jag har hört i alla fall, men det kan ju bero på inspelningen såklart.
Jag har inte konstant oljud på mitt kort (7970), men när det låter så hörs det tvärs över rummet med stängd låda, och hade nästan lika illa på mitt förra kort. Har bytt låda/nätagg sen dess, men båda var Antec så kan ju vara det med

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Grön88: Mitt allra första kort hade som sagt mycket coilwhine, samtidigt som pumpen lät väldigt illa, så jag lämnade tillbaka det.
Det andra kortet jag fick hade viss coilwhine, men efter någon månad försvann det mer eller mindre, kan fortfarande uppstå vid fps på ca: 300fps+

Om jag var du skulle jag byta kortet, om det låter väldigt illa.

Mina nurvarande kort är från MSI och ASUS, inte för att det spelar någon roll då det är referens på alla Fury X.

Härligt att det blivit bättre. Jag använder mig av en vatten kylare till Psu nzxt kraken x 61den lät i början. Det var ett klickade ljud. Men jag höjde rpm på vatten pumpen och så var ljudet borta. Kanske det skulle funka för ditt fury x kort att höja rpm på motor pumpen. Testa du? Till min coil whine så låter det för mycket för att användas normalt. Ska testa att lämna till backa det för en ny. Jag har kollat runt lite några har tydligen fått bort coil whine genom höja rpm på gpu fläkten. Har ni någon erfarenhet av det? Någon som vet hur man gör? Alla tips uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Grön88: vatten kyllare till Cpu menar jag