Proxmox, lägga till raid efteråt ?

Permalänk

Proxmox, lägga till raid efteråt ?

Jo,jag undrar hur jag enklast lägger till nya fysiska diskar i proxmox ?

Fick 2 diskar över som jag tänkte göra en zfs mirror med och använda som backup,hur går jag tillväga enklast ?
Tänkte köra en ubuntu server CT eller VM och dela ut med samba sen.

Jag antar att jag kan installera zfs i root systemet på Prox och sedan skapa en pool och sedan göra den tillgänglig som storage för ct/vms mm ,därefter skapa Vm på den ytan och tilldela allt utrymme som finns ;men är det så man "ska" göra,eller finns det bättre sätt ?

Skulle var intressant om jag kunde skapa VM:en på samma rootdisk som de andra men ha full tillgång till den nya spegeln.

Komlettering
Permalänk
Medlem

Ska du köra en CT så mountar du host diskar rakt in i containern.

Koppla i diskarna och gör en sätt upp ZFS som du vill ha den i proxmox.

Här förklaras hur man mountar diskar i en CT

https://pve.proxmox.com/wiki/LXC_Bind_Mounts

lxc.mount.entry: /host/folder container/folder none bind,create=dir,optional 0 0

Ska du göra en VM är jag lite osäker.

Jag tror det bästa hade varit att köra en passthrough på diskarna som förklarat här

http://www.petertaylor.me/passing-disk-proxmox-specific-vm/

och sedan göra ZFS i VM, annars kan du testa att göra en ZFS i proxmox och dela med VMn via NFS. När du passthroughar en disk så försvinner den från hosten. Du kan mounta en nätverksdisk i Hosten/Guesten hur som haver så du kan få den tillgänglig för CTs och för hosten om du mountar den som NFS i hosten från VM maskinen efter passthrough och sedan bara bind mounta den i CT's efter du lagt till den i fstab i hosten. (Hoppas du förstår det blir jävligt rörigt, kontentan är att om du gör en passthrough så disken försvinner från hosten kan du göra en share i VM maskinen och dela med hosten så du får tillgång till utrymmet även från Hosten och dess maskiner.)

Detta är om du vill köra en en maskin från Datastore och sedan ha en separat ZFS mountat i maskinen.

Att göra en ZFS pool i proxmox och sedan köra maskinen i den med allt utrymme den kan hade varit enklare.
Men ska du använda ZFS poolen ordentligt så kan detta bli jobbigt med Proxmox inbyggda Backup, då den även hade backat allt på ZFS poolen.
Har du maskinen på din Datastore med resten av maskinerna backar den bara upp det som finns på Datastoren och inte andra diskar mountade i maskinen. Därmed backar den inget på ZFS poolen. (Har du 4TB data i ZFS poolen kanske det inte är skitkul att göra dagliga fullbackuper på allt)

Hade definitivt rekommenderat NFS över SMB/CIFS när det gäller linux maskiner.

Har dock aldrig experimenterat med ZFS, inte pallat flasha raidkortet med JBOD/IT, kanske vore något.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA