Anlita SEO företag, hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Anlita SEO företag, hur funkar det?

Tjo!
Vi funderar på att anlita ett SEO företag så att vi kan hamna längre upp hos google etc. Dock undrar jag hur det fungerar. Vi använder bluehost som webhost och sidan är gjord med weebly professional. Om vi anlitar en SEO, ska vi då ge ut användarnamn och lösen till dom så att dom kan logga in på bluehost och göra ändringar på sidan? Känns lite riskabelt att ge ut lösenord till folk sådär. Å andra sidan, om vi inte ger ut lösenordet, så kan dom väl inte heller optimisera sidan???

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur SEO företag vanligtvis arbetar, men här är Googles egna riktlinjer för hur man gör en sida som kan rankas bra. Det går i stort sett ut på att göra en sida som är bra för användarna, t.ex. genom att göra den lättnavigerad, använda korrekt HTML, etc. Så det handlar alltså om att förbättra sidan, men det behöver inte betyda att ett SEO företag behöver direkt tillgång till sidan. De kan ju också ge er instruktioner på vad som behöver göras, och låta er implementera ändringarna själva.

Google gillar däremot inte när man försöker manipulera sökresultat, och straffar sidor som gör sånt. Så om ni anlitar ett SEO företag så gäller det att företaget är seriöst och håller sig till Google riktlinjer.

Permalänk
Medlem

Mycket kan göras utan tillgång till er sida precis som perost skriver, men jag själv skulle aldrig anlita en SEO-konsult utan att ge tillgång till sidan om han/hon behövde det. Det är ett effektivt sätt att hindra SEO-konsulten från att göra ett bra jobb. Dessutom är SEO är långsiktigt arbete, ni bör därför leta efter en SEO-konsult som ni kan samarbeta med en längre period och då bör ni hitta någon ni litar på.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060