Corsair 400q och passande Noctua fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Hur tycker du det blev med de fläktarna? Byggde ihop min burk idag och vart först oroad då fläktarna verkade "brumma" endel. Detta var dock när varken sidor, topp, dammfilter eller front var på. Nu med allt stängt hör jag inte ens att datorn är på.

Mitt brummande berodde på min mekaniska hårddisk som försvann helt när jag koppla ur den.
Sen kör jag fläktarna på ca 40% vid obelastat så låter de knappt.
Dock, så passar mitt ovanlock inte i passformen till burken utan är precis lite för långt, hur är ditt?

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrGuld:

Mitt brummande berodde på min mekaniska hårddisk som försvann helt när jag koppla ur den.
Sen kör jag fläktarna på ca 40% vid obelastat så låter de knappt.
Dock, så passar mitt ovanlock inte i passformen till burken utan är precis lite för långt, hur är ditt?

Mitt passar ganska bra. Sticker dock upp lite i ena kanten men inte så farligt. Däremot känns passformen på ena sidopanelen sådär. Känns lite som att något tar emot när man ska stänga den och får trycka lite för att få den övre tumskruven att ta.

Permalänk

En fråga: Är dom 2 vita fläktarna pwn på?

Permalänk
Medlem

@DrGuld: Dålig passform för locket där uppe på min också. Mailade Corsair och frågade om jag kunde köpa filtret som finns på 400C löst, men fanns inte till försäljning i nuläget och ingen plan på när det kommer.

Har 4st NF-A14 PWM i fronten och en NF-S12A PWM i aktern. Tycker datorn går väldigt tyst och fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emguon:

Har 4st NF-A14 PWM i fronten och en NF-S12A PWM i aktern. Tycker datorn går väldigt tyst och fint.

http://s17.postimg.org/l3rlm5akv/IMG_0144.jpg

Sorry for tråd-krash och bump, men ska köpa ett Corsair Carbide 400Q och hittade denna tråd då jag sitter och tittar på olika slutna kylningslösningar och fläkt setups.

@emguon, din lösning är en av varianterna jag tittat på, har lite frågor om du har tid och lust?

- Vad har du för processor och temps? Någon OC?
- Har du prövat med endast 2 fläktar eller kört push-pull med 4 fläktar från början?
- Får du bra "sug" trots damfilter och stängd lucka?
- Vad ligger du på för RPM?
- Antar att du får ett positivt tryck, ger det bra flow genom chassit?

EDIT, såg nu i detta inlägg: #15988045, att du började med radiatorn i toppen. Har du märkt skillnad i temps/ljudnivå? Vilken setup föredrar du?

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

- Vad har du för processor och temps? Någon OC?
- Har du prövat med endast 2 fläktar eller kört push-pull med 4 fläktar från början?
- Får du bra "sug" trots damfilter och stängd lucka?
- Vad ligger du på för RPM?
- Antar att du får ett positivt tryck, ger det bra flow genom chassit?

EDIT, såg nu i detta inlägg: #15988045, att du började med radiatorn i toppen. Har du märkt skillnad i temps/ljudnivå? Vilken setup föredrar du?

Tack och bock!

@amh:
CPU är en core i7 6700k med en väldigt låg OC. temp idle är ungefär 26/27 och vid load är det högsta jag kommit upp i 57 ( max last via OCCT/aida64 under en LÅNG tid.
Räcker med 2 fläktar, satte mest dit dom andra för att kyla av mina grafikkort. ( vilket inte gjorde någon skillnad direkt)
Flödet genom chassit är bra och jag kör fläktarna på 200rpm ungefär och som max runt 600-700 behöver inte gå högre.

Det som låter i maskinen är egentligen fläktarna till gpu pumpen kan jag egentligen bara höra om man lägger örat emot chassit.
Kan ju nämna att pumpen kör på lägsta varvtal genom corsair link. Vid performance läge så hör man definitivt pumpen.

I detta chassit föredrar jag rad i front då jag inte vill ha in en massa damm ovanifrån.

Permalänk
Medlem

@DrGuld:

Tackar!

Sitter just och gnisslar tänderna med ett bygge med samma kylare och låda och så finns lösningen i molnet så där, efter en sökning!

Raka spåret till butiken.