Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

CS:GO fps ostadig.

Hallåj. Jag har konstiga FPS drop i CS:GO. Det började efter att jag avinstallerat win10 och installerat win7 igen. I menyn har jag 800-1000 fps, men så fort jag öppnar konsollen så får jag 250-300fps. In-game har jag 50-250 fps, går upp och ner helt galet.
Har provat: Installerat om CS:GO, installerat andra drivrutiner/installerat om drivrutiner, och olika lauch options(-threads 8, -high, osv.)

Mitt system:
CPU: AMD FX8370E (3.30GHz)
GPU: AMD Radeon Sapphire R9 280x
MB: ASUS M5A97 R2.0
Win7 64-bit.
RES: 1980x1080

Temp på CPU ligger 30-45, på GPU ligger det på 50-60.
Någon stött på detta eller har någon lösning, eller idé?

Permalänk

Gäller denna FPS även i matcher eller bara i local games?
Har du provat ändra upplösning/grafik inställningar för att se om något ändras?

Consolen och Steam Overlay så vitt jag vet brukar dra ner fpsen. Men det förklarar inte varför du åker ner till 50fps ibland.

Nu har jag dålig koll på vilken CPU och GPU du faktiskt har (Intel och Nvidia kör jag) men jag kan typ relatera till ditt problem. CS GO är väldigt CPU krävande om man vill ha hög fps. Det kvittar hur bra kort man har, CPUn kommer alltid ta störst hitt.

Permalänk

Hade samma problem med datorn i sign. Låg på 100-220fps, när mitt 280x gick sönder så köpte jag ett gtx 970 och nu ligger fps på 250-300.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Hade samma problem med datorn i sign. Låg på 100-220fps, när mitt 280x gick sönder så köpte jag ett gtx 970 och nu ligger fps på 250-300.

250-300fps är det vanliga. Jag ligger där med 980Ti. Jag är ingen expert, men det låter som en flaskhals någon stans. Men jag har som sagt ingen koll på dina delar så jag hoppas att någon mer erfaren hör av sig.

Lyck till!

Permalänk
Skrivet av ChrisMANEY:

250-300fps är det vanliga. Jag ligger där med 980Ti. Jag är ingen expert, men det låter som en flaskhals någon stans. Men jag har som sagt ingen koll på dina delar så jag hoppas att någon mer erfaren hör av sig.

Lyck till!

För att klargöra, när jag gick över från AMD till nvidia så flyter cs go markant bättre, även fast korten presterar lika i andra spel.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

För att klargöra, när jag gick över från AMD till nvidia så flyter cs go markant bättre, även fast korten presterar lika i andra spel.

Det var udda. Tror inte CS GO ska prestera bättre med något märke som vissa andra spel.

Permalänk
Medlem

klocka processorn om du vill ha mer fps. CS kräver mycket av GPUn. Jag ligger på stabila 300 (för det mesta) Med en i7 4770k 4ghz och ett gtx 980.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av ChrisMANEY:

Det var udda. Tror inte CS GO ska prestera bättre med något märke som vissa andra spel.

Tycker jag med det enda jag gjort är att byta grafikkort inte ändrat något.

Nvidia surround fungerar dessutom mycket bättre än Eyefinity, har ingen hemsk tearing längre på min högra skärm.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY: Har bara provat local match.

Kom på vad som var problemet; bottarna fick fps att gå ner, provade gp in i nån aim server och det funkade fint. Ska kolla vidare om någon har löst detta problem. Tack för hjälpen iallafall!

Permalänk

@olsarets: Tur att det löste sig. Jag får också ganska dålig fps mot bottar. Oklart varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olsarets:

@Gremby: Har bara provat local match.

Kom på vad som var problemet; bottarna fick fps att gå ner, provade gp in i nån aim server och det funkade fint. Ska kolla vidare om någon har löst detta problem. Tack för hjälpen iallafall!

Kolla din cpu-användning medans du spelar mot bottar och jämför det sedan mot när du spelar utan bottar.

Csgo har en ganska hög belastning på cpun och om du kryddar med massa bottar kanske din cpu får lite för mycket att göra?

Bara en spekulation. Vet ibte hur din cpu står sig alls.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Kolla din cpu-användning medans du spelar mot bottar och jämför det sedan mot när du spelar utan bottar.

Csgo har en ganska hög belastning på cpun och om du kryddar med massa bottar kanske din cpu får lite för mycket att göra?

Bara en spekulation. Vet ibte hur din cpu står sig alls.

Ska kolla. Tycker dock det är lite konstigt eftersom innan har det funkat fint med 15+bottar. Men ska kolla vad det belastar. Tack för snabba svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Grumie: Även om spelet är CPU krävande så är det också väldigt oklart. Både CPU och GPU ligger mellan 10-30% usage när jag spelar. Har dock inte kollat i Local, mest MM. Trots den låga användningen ligger jag på 200-300fps. Vet inte vad det är med sourcemotorn. Den vill inte gärna punga ut högre fps än så.
Kan spela Zombiemaps som är mycket mera krävande och bibehålla samma Usage som ovan och därav lägre fps fast jag har mycket mera power.

Så har det varit i många år med Source. Har använt olika OS och helt andra delar i burken och jag ligger fortfarande på 60 fps i CSS Zombie fast att jag aldrig nåt 100% Usage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olsarets:

Ska kolla. Tycker dock det är lite konstigt eftersom innan har det funkat fint med 15+bottar. Men ska kolla vad det belastar. Tack för snabba svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, då kan du nog utesluta det jag skrev.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

@Grumie: Även om spelet är CPU krävande så är det också väldigt oklart. Både CPU och GPU ligger mellan 10-30% usage när jag spelar. Har dock inte kollat i Local, mest MM. Trots den låga användningen ligger jag på 200-300fps. Vet inte vad det är med sourcemotorn. Den vill inte gärna punga ut högre fps än så.
Kan spela Zombiemaps som är mycket mera krävande och bibehålla samma Usage som ovan och därav lägre fps fast jag har mycket mera power.

Så har det varit i många år med Source. Har använt olika OS och helt andra delar i burken och jag ligger fortfarande på 60 fps i CSS Zombie fast att jag aldrig nåt 100% Usage.

Kanske är en begränsning då högre fps ger fördelar? Som i gamla goda cs där man kunde få oändligt med fps i typ 1.2 eller vad fan det var

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@olsarets:

Stäng av raptr helt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@olsarets:

Stäng av raptr helt

Har inte raptr installerat, då jag ogillar tredjepart program

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden då jag också har problem med låg fps i CS:GO. Den pendlar mellan 100-160. Kör jag Arms Race så kan den sjunka ännu lite, ner till 90 ca. Detta upplevs väldigt hackigt eftersom skärmen har 144hz.

Mitt system:
CPU: AMD FX 9370 (4.4 GHz)
GPU: Radeon R9 290 4GB (x2)
MB: gigabyte ga-990fxa-ud5
RAM: 16GB
Windows 10

Jag har loggat lite info med MSI afterburner medans jag spelar. Ni kan se alla mätningar här: https://www.dropbox.com/s/jw7kxcmko8roqqo/CSGO.png?dl=0&previ...

Lite snabb info för er som inte vill kolla allt:
GPU usage: pendlar mellan 20% till 99% .
GPU Temp: 93-94 grader
GPU clock: 930~ MHz
GPU fan: 40%
CPU Usage: 40%
CPU Temp: 24 grader

Jag har testat med olika cfgs som ska förbättra fps:en samt launch commands utan någon skillnad.

Det som känns oroväckande är ju en temp på över 90 grader på grafikkortet. Sedan känns det skumt att GPU usage ska vara så högt, vad jag förstått så ska inte cs go vara så värst gpu-krävande?