Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dags för ny CPU...hoppas jag väntar!

Permalänk
Medlem

Dags för ny CPU...hoppas jag väntar!

Japp ,även en gammal hund som jag vill ha ett nytt ben att tugga på ibland och även om sökfunktionen finns i det här forumet så har jag frågor då jag är inte bara gammal men för lat för att söka

Pengar på fickan finns och det är dags för lite nya prylar och skulle uppskatta lite råd från er som har tid att svara.

Det jag behöver byta ut är föjande

CPU
Moderkort
Minne
Chassi som väger betydligt mindre än mitt underbara Chieftech Big Tower (Lanar ibland men mina biceps börjar svika) och även IKEA påsarna börjar be om nåd!

Vad tycker ni, ska jag beställa ett Skylake paket med ett av dagens moderkort (Z710 finns ju i en uppsjö av varianter) eller vänta tills det kommer ett beprövat chipset?

Frågor från er lär ju vara

Vad behöver du datorn till?
Vilka spel spelar du?
OSV?

Spel = Borderlands2, Elite Dangerous typ.... men framtiden är ju här snart eller kanske redan nu så....MS Röj HD

Så vilket chassi under 12Kilo rekomenderas
Vilken CPU då det gäller Skylake och vilken kylning(inte H2O)

Moderkort....bör jag vänta här då bara första Gen har släpps eller är det stabilt?

Född 1971 men känner mig som en P14 med dessa frågor (gråter en skvätt....inte publikt och kommer inte erkänna det)!

Måste ni ha en budget så 7K för CPU(kylare),Moderkort/Minne/Chassi

Ledsen att jag slösade din tid om jag borde sökt i forumet

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Japp ,även en gammal hund som jag vill ha ett nytt ben att tugga på ibland och även om sökfunktionen finns i det här forumet så har jag frågor då jag är inte bara gammal men för lat för att söka

Pengar på fickan finns och det är dags för lite nya prylar och skulle uppskatta lite råd från er som har tid att svara.

Det jag behöver byta ut är föjande

CPU
Moderkort
Minne
Chassi som väger betydligt mindre än mitt underbara Chieftech Big Tower (Lanar ibland men mina biceps börjar svika) och även IKEA påsarna börjar be om nåd!

Vad tycker ni, ska jag beställa ett Skylake paket med ett av dagens moderkort (Z710 finns ju i en uppsjö av varianter) eller vänta tills det kommer ett beprövat chipset?

Frågor från er lär ju vara

Vad behöver du datorn till?
Vilka spel spelar du?
OSV?

Spel = Borderlands2, Elite Dangerous typ.... men framtiden är ju här snart eller kanske redan nu så....MS Röj HD

Så vilket chassi under 12Kilo rekomenderas
Vilken CPU då det gäller Skylake och vilken kylning(inte H2O)

Moderkort....bör jag vänta här då bara första Gen har släpps eller är det stabilt?

Född 1971 men känner mig som en P14 med dessa frågor (gråter en skvätt....inte publikt och kommer inte erkänna det)!

Måste ni ha en budget så 7K för CPU(kylare),Moderkort/Minne/Chassi

Ledsen att jag slösade din tid om jag borde sökt i forumet

I'm with you bro... Är i samma sits själv så jag följer tråden.
Vad är på gång som är värt att vänta på?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av johnny:

Vad tycker ni, ska jag beställa ett Skylake paket med ett av dagens moderkort (Z710 finns ju i en uppsjö av varianter) eller vänta tills det kommer ett beprövat chipset?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moderkort....bör jag vänta här då bara första Gen har släpps eller är det stabilt?

Vänta till det släpps ett beprövat chipset? Innebär inte "beprövat" att det har varit ute på marknaden ett tag?

Mig veterligen så finns ingen officiell "Gen 1, Gen 2" osv. på moderkort. Så läs lite vad folk som haft sina moderkort ett tag tycker och tänker om dem.

Skylake och Z170 "känns stabilt", som Dr Alban skulle uttryckt det

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av f@boy:

I'm with you bro... Är i samma sits själv så jag följer tråden.
Vad är på gång som är värt att vänta på?

Broadwell-E maj/juni.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

kanske jag som är trög, men vad menar du med rubriken? "hoppas jag väntar"

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Jupp nu känner man sig lite dum, beprövad betyder ju att den/det funnits ett tag men det jag menade var ju att ska jag vänta tills denna revision är beprövad och/eller vänta på nästa chipset?

Just moderkort känns viktigast även om CPU kommer med nya snabbare modeller så är det ju moderkorten som sätter reglerna och fixar stabilitet så att säga

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

kanske jag som är trög, men vad menar du med rubriken? "hoppas jag väntar"

Lite dumt att lägga till det kanske men har så att säga "jumped the gun" förut och även om det funkat direkt så har det i längden varit ett dåligt val, därav valet "Hoppas jag väntar".....detta har gällt CPU men just nu är det moderkortet som bekymrar mig mest.

Inga tips på cpu,mb,minne....chassi (Chassi behöver jag stöd på)

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnny:

@Guybrush82: Jupp nu känner man sig lite dum, beprövad betyder ju att den/det funnits ett tag men det jag menade var ju att ska jag vänta tills denna revision är beprövad och/eller vänta på nästa chipset?

Z170 känns rätt beprövad vid det här laget. Vill du vänta på nästa chipset måste du ju vänta på att det beprövas också och vid det laget är det ytterligare något nytt på väg.

Vill du köra fast vid full-ATX fast med mindre chassi eller skulle du vilja gå ner till mATX eller mITX? Då får du ännu mindre chassi men offrar allt som oftast SLI-stöd.

Permalänk

@johnny: Skulle jag köpa nytt idag så skulle det antigen bli en 6700k och ett moderkort med Z170 chipset, eller en 5820k med X99 chipset. Till det ett par DDR4 minnen på 2666 MHz, samt ett moderkort med bra komponenter och de funktioner jag behöver.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det kommer inte ske några större förbättringar på prestanda från Intel i år, Zen kommer i höst men sannolikheten att AMD skall vara snabbare än en Skylake är inte särskilt trolig.

Om jag hade varit du hade jag köpt en Skylake processor med ett mITX eller mATX moderkort, 16GB ram ( någon hundralapp eller två mot 8GB och behövs för VR) och ett chassi med handtag så det är lätt att bära runt på, finns ett par fina skapelser som kommit dom senaste två åren.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Detta passar din budget och dina behov bra, däremot hade jag kompletterat med ett nytt nätagg, finns nyare funktioner i Skylake som antagligen inte stöds av en äldre nätdel och kan ställa till märkliga problem.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9120786/2016-02-05

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kom just på att det är fredagkväll/Sweclockers best

Mitt nuvarande chassi klarar ju mega ATX aå vanligt ATX typ en RS5 hade ju funkat men tror jag tar webhallens uppgraderings kit för 4.1k plus fläkt och köper ett chassi vid kampanj

fel av mig elller funkar det? har ju inga stora krav direkt!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Kom just på att det är fredagkväll/Sweclockers best

Mitt nuvarande chassi klarar ju mega ATX aå vanligt ATX typ en RS5 hade ju funkat men tror jag tar webhallens uppgraderings kit för 4.1k plus fläkt och köper ett chassi vid kampanj

fel av mig elller funkar det? har ju inga stora krav direkt!

Det fungerar givetvis, men med det jag postade tror jag du blir nöjdast, det kommer vara väldigt litet och smidigt men ha kraft som ett fullstort ATX system, väldigt behändigt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Detta passar din budget och dina behov bra, däremot hade jag kompletterat med ett nytt nätagg, finns nyare funktioner i Skylake som antagligen inte stöds av en äldre nätdel och kan ställa till märkliga problem.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9120786/2016-02-05http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9120786/2016-02-05

Nu missade ju du general regel 1.0!

Regel 1.0!
Posta aldrig medans jag läser eller skriver svar på tidigare svar

Skämt åsido så ser inte ditt förslag så dumt ut ?

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440