Permalänk

Gtx 980 Ti hittar inte min andra skärm

Tjenare! Har precis skaffat mig ett gtx 980 ti och tänkte att jag skulle koppla in mina två skärmar. Jag upptäckte lite försent att jag kanske borde ha dubbelkollat vilka portar och sånt som grafikkortet hade.

Jag har två skärmar som sagt, en BenQ 24" 3D LED XL2420Z som använder DVI-D ( tror jag ) och en gammal BenQ led skärm som inte är något speciellt och den använder bara vanlig DVI. Den gamla BenQ skärmen har inga HDMI portar eller liknande.

Grafikkortet har bara en slot för DVI och sen är resten Displayport och HDMI. Jag köpte en adapter för 79:- som jag kunde koppla in DVI-sladden till och sen in i displayport i grafikkortet men skärmen hittar fortfarande ingen signal.

Jag har googlat och googlat men hittar inga riktiga svar. Eftersom jag är sjukt okunnig om sånt här så skulle jag behöva er superhjältar att hjälpa mig Jag har fått smaka på det ljuva livet med extra skärmyta och det känns nästan som man har blivit handikappad nu när den andra skärmen inte funkar längre.

Save me!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4770k
Processorkylare: Hyper evo 212
Moderkort: MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150
Minne: 4x4gb Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9
Grafikkort: MSI GTX 980 Ti
Hårddisk: Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM + 1 tb vanlig HDD
Nätaggregat: Corsair CX 600M, 600W PSU
Övrig kylning: fläkt i fronten och i baken fractal design standard r4

Visa signatur

Mjölk är inte gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coladaruler:

Tjenare! Har precis skaffat mig ett gtx 980 ti och tänkte att jag skulle koppla in mina två skärmar. Jag upptäckte lite försent att jag kanske borde ha dubbelkollat vilka portar och sånt som grafikkortet hade.

Jag har två skärmar som sagt, en BenQ 24" 3D LED XL2420Z som använder DVI-D ( tror jag ) och en gammal BenQ led skärm som inte är något speciellt och den använder bara vanlig DVI. Den gamla BenQ skärmen har inga HDMI portar eller liknande.

Grafikkortet har bara en slot för DVI och sen är resten Displayport och HDMI. Jag köpte en adapter för 79:- som jag kunde koppla in DVI-sladden till och sen in i displayport i grafikkortet men skärmen hittar fortfarande ingen signal.

Jag har googlat och googlat men hittar inga riktiga svar. Eftersom jag är sjukt okunnig om sånt här så skulle jag behöva er superhjältar att hjälpa mig Jag har fått smaka på det ljuva livet med extra skärmyta och det känns nästan som man har blivit handikappad nu när den andra skärmen inte funkar längre.

Save me!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4770k
Processorkylare: Hyper evo 212
Moderkort: MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150
Minne: 4x4gb Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9
Grafikkort: MSI GTX 980 Ti
Hårddisk: Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM + 1 tb vanlig HDD
Nätaggregat: Corsair CX 600M, 600W PSU
Övrig kylning: fläkt i fronten och i baken fractal design standard r4

Om du kopplar in din gamla i DVI porten på grafikkortet, får du bild då?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Om du kopplar in din gamla i DVI porten på grafikkortet, får du bild då?

Yes , Skärmen funkar. Men jag vill ju gärna använda min 144hz skärm i DVIporten

Passade på att prova med att switcha på skärmarna ändå. Samma problem. Verkar som det är displayport som inte vill funka bara

Visa signatur

Mjölk är inte gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coladaruler:

Yes , Skärmen funkar. Men jag vill ju gärna använda min 144hz skärm i DVIporten

Passade på att prova med att switcha på skärmarna ändå. Samma problem. Verkar som det är displayport som inte vill funka bara

Har du en länk till adaptern du köpte?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har du en länk till adaptern du köpte?

http://img.tradera.net/medium/722/221649722_a51b2241-c4e0-46a...

Exakt en sån jag köpte

Visa signatur

Mjölk är inte gott!

Permalänk

@coladaruler: Ignorera detta, täntke lite fel. Vet inte vad som är fel.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Skrivet av MegaAlalil:

@coladaruler: Det där är en Display port till DVI, inte DVI till siplay port. Däför får du ingen bild.

Oj , hann svara innan jag såg din update

Visa signatur

Mjölk är inte gott!

Permalänk

Problemet är "typ löst" nu. Varför jag säger "typ löst" är för att när jag väl fick båda skärmarna att funka så uppstod ett annat lite frustrerande problem.

Men iallafall, Jag löste det genom att köpa en Displayportkabel istället för att använda Displayport adaptern. Det löste problemet.

Problemet som uppstod nu istället är att min sekundära skärm verkar bli min primära under boot. Men switchas så fort man kommer till windows-login. Det andra problemet är att jag kan inte stänga av skärmarna när jag går iväg från datorn en stund för så fort jag gör det så beter sig datorn som att jag kopplar ur skärmarna helt och skrivbordet ändras osv.

The struggle ^^

Visa signatur

Mjölk är inte gott!