Permalänk

HDMI över Ethernet - hur?

Jag har relativt nyligen hört talas om att man kan köra HDMI över Ethernet, men hittar ingen information kring hur det går till. Syftar det till att man utnyttjar TP-kablar till att köra HDMI-signaler eller menar man att man i princip packar in HDMI-PDUer inuti Ethernet-ramar, t.ex. genom att speca det i length/type eller LLC? Om det är det senare fallet, hur fungerar det när man måste gå igenom en switch? Hur vet den destinationen för HDMI-informationen om man t.ex. har två "HDMI-mottagare"?

Är det överhuvudtaget lite av en häxblandning som kan ge problem med synkronisering och jitter eller är det något som fungerar bra?

Permalänk
Medlem

Är det inte ethernet över hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Är det inte ethernet över hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är det

Permalänk
Medlem

DLNA?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tror det finns båda lösningar där du bara använder TP kabel för att skicka signalen från A-B vilket är det vanligaste. Sedan finns det nog lösningar som gör det till paket och stödjer switchar etc.
Du kan kolla min tråd över hur jag löste mitt behöv HDMI via CAT5/6 med patchpanel?

Permalänk
Medlem

Det är en sån här adapter du behöver
artikel om hdmi över ethernet

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

DLNA har inget med hdmi att göra. Väldigt användbar teknik däremot som jag brukar dagligen.

Möjligt att dlna kan ersätta ts behov, men den skickar media och inte ren video som hdmi. Alltså behövs en avkodare där median ska spelas. Det finns däremot inbyggt i dem flesta moderna tv apparater även om det kan vara lite begränsat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

HDMI går tydligen att köra över Eth. enligt våran egen Thomas Ytterberg / @laxpudding.

Se hans post här i en liknande fråga jag hade; #15937415

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Tror det finns båda lösningar där du bara använder TP kabel för att skicka signalen från A-B vilket är det vanligaste. Sedan finns det nog lösningar som gör det till paket och stödjer switchar etc.
Du kan kolla min tråd över hur jag löste mitt behöv HDMI via CAT5/6 med patchpanel?

Att paketera det som paket är nog inte så smart då det kräver video komprimering och/eller 10Gbit/s nätverk varav båda kräver dyr hårdvara om man inte vill ha dålig kvalité eller kör väldigt låg upplöst material. Bättre att bara strömma median direkt och avkoda den där den ska spelas upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nilsgruger:

Jag har relativt nyligen hört talas om att man kan köra HDMI över Ethernet, men hittar ingen information kring hur det går till. Syftar det till att man utnyttjar TP-kablar till att köra HDMI-signaler eller menar man att man i princip packar in HDMI-PDUer inuti Ethernet-ramar, t.ex. genom att speca det i length/type eller LLC? Om det är det senare fallet, hur fungerar det när man måste gå igenom en switch? Hur vet den destinationen för HDMI-informationen om man t.ex. har två "HDMI-mottagare"?

Är det överhuvudtaget lite av en häxblandning som kan ge problem med synkronisering och jitter eller är det något som fungerar bra?

Det går att köra både över nätverk som vanlig nätverkstrafik eller direkt via passiv kabel beroende på vilka adaptrar och krav man har, det är inte billigt men det går att ordna, tänk bara på att det kan kräva 10Gbit nät.
Tex Kramer gör sändare och mottagare för båda varianterna
http://www.kramersweden.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att köra både över nätverk som vanlig nätverkstrafik eller direkt via passiv kabel beroende på vilka adaptrar och krav man har, det är inte billigt men det går att ordna, tänk bara på att det kan kräva 10Gbit nät.
Tex Kramer gör sändare och mottagare för båda varianterna
http://www.kramersweden.com/

@nilsgruger jag håller med mrgaffe här.

Vi har Kramers utrustning på största konferens lokalen på jobb. Omvandlar DP, DVI och VGA till HDMI som sen kör via Cat 7 kablar till matrix. Denna sen matar ut till 3 projectorer via likadan lösning.

HDMI över långt avstånd går inte... Men kör man via nätverk så går det utmärkt. Dock hänger det mycket på kvalitet i omvandlare och kablar.
För några mindre rum har vi köpt en enkel HDMI till ethernet omvandlare, och det har fungerat okej förutom på ett rum, som hade problem med störningar pga sämre kabel. När väl kabeln var uppgraderad så fungerade det utmärkt även där.

Omvandlaren kommer göra begränsningar på upplösning och ev färger, så se till att välja rätt här från början.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI över traditionell Ethernet känner jag inte till. Det omvända är möjligt i 100 Mbps, det finns i HDMI-standarden. Fast inga produkter är tillgängliga.

Däremot är det väldigt vanligt att många blandar ihop "Ethernet" med standardiserade partvinnat kablage, Cat5/6-etc. Dessa används som extenders och HDbaseT. Men detta är något helt annat än vad många frågar efter, det vill säga "jag vill köra HDMI över mitt hemmanätverk."

Det finns flera problem med detta. Till att börja med är 1920x1080 i 60 Hz 4,5 gigabit/s i ren data. Vilken nominell hastighet har ett typiskt hemmanätverk?

Permalänk
Medlem

Det underlättar om vi i diskussionen skiljer mellan HDMI över Ethernet (topic) och HDMI över tvinnad parkabel - Cat5/6 (off topic). Om TS menar HDMI över TP så borde hen understryka detta.

Det är HDMI över cat5/6 inte HDMI över ethernet. Det betyder att det går HDMI singaler i kablarna, inte ethernet signaler. Så man kan inte koppla adaptern till en ethernet switch t.ex.

Skrivet av andreas_dock:

HDMI går tydligen att köra över Eth. enligt våran egen Thomas Ytterberg / @laxpudding.

Det finns aktiva moduler som komprimerar signalen, billigast är de som gör om till MJPEG eftersom det inte finns någon intraframe modulering i det formatet. http://hackaday.com/2014/01/25/reverse-engineering-an-hdmi-ex...

Permalänk
Rekordmedlem

Kramer har prylar som kör "hdmi" via normala nätverk (med de begränsningar i kvalitet det innebär)
http://www.kramerelectronics.com/products/default.asp#filters...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tror också att Kramers prylar för detta går på en 6-7000 kronor, minst.

Edit: Per enhet tydligen. Så sändaren 7000 pix och mottagaren 7000 pix. För att H.264-komprimera bilden över traditionellt IP-nätverk.

Permalänk

Oj, det kom väldigt många svar på kort tid! Tackar!

@beh Jag tyckte jag var tydlig med vad jag menade. Det hela handlar om att jag har hört om "HDMI över Ethernet" och att jag undrar VAD som menas. Jag önskar alltså höra från er vilka lösningar ni känner till. Som jag ser det finns det därmed två möjligheter (som jag i princip skrev):

1. HDMI-signaler skickas över TP-kabel.
2. "HDMI-information" skickas i Ethernet-ramar.

Dvs, i fall 1 så har det inget med Ethernet att göra, utan endast om de kablar som ibland används av Ethernet (100BASE-TX, 1000BASE-T, 10GBASE-T etc). Om det är fall 1 som menas med "HDMI över Ethernet" så är jag inte intresserad av hur det går till då man hur som helst måste använda en separat kabel. Jag är ej heller intresserad av Ethernet över HDMI-kabel. Om det däremot är fall 2, så är jag nyfiken på hur det går till på lägre lager i protokollstacken.

Jag känner inte till hur HDMI-signaler moduleras eller hur dess protokollstack ser ut, men enligt de svar jag har fått så tolkar jag det som att man skickar avkodade signaler som därmed tar mycket mer plats än "orginalmediat". Dvs, om man har en film vars video är kodat med H.264 som är 30Mbps, så kommer den faktiska bitraten över HDMI-sladden vara >>30Mbps. Om det då visar sig att de lösningar, som tillhör fall 2 implementeras genom att återigen komprimera så har jag inget emot det så länge komprimeringen inte tar bort information och att det inte påverkar fördröjningen/jitter nämnvärt. Om det visar sig att HDMI-signalen faktiskt "fulkomprimeras" så tycker jag att det är en ointressant lösning. Kan man skicka media över HDMI komprimerat utan förlust av information, t.ex. genom att man låtar mottagaren avkoda H.264?

För att smalna av frågan: Finns lösningar enligt fall 2 där man inte behöver flera Gbps, där kvaliteten behålls och där trafiken kan hanteras av en switch? Om det är storleksordningen fåtal Gbps skulle det kunna lösas med LACP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nilsgruger:

För att smalna av frågan: Finns lösningar enligt fall 2 där man inte behöver flera Gbps, där kvaliteten behålls och där trafiken kan hanteras av en switch? Om det är storleksordningen fåtal Gbps skulle det kunna lösas med LACP.

VIDEO SINGLE CHANNEL HD:
Up to 1920x1080p60 and 1920x1200(60Hz).
COMPRESSION STANDARD:
H.264/Mpeg4 Part 10 (AVC).
PROFILES: Baseline, Main, High.
LEVELS: Up to 4.2.
BIT RATES: 100Kbps to 25Mbps.
RATE CONTROL: CBR, VBR, adjustable GOP (Group Of Pictures) size.
AUDIO COMPRESSION STANDARD:
MPEG4 AAC−LC.
http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=2983&...
Visserligen tillkommer det lite nätverksoverhead o dyl men det går nog ändå bra med god marginal om videon tar max 25Mbit/s

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsgruger:

Om det är storleksordningen fåtal Gbps skulle det kunna lösas med LACP.

Ska du använda LACP måste omvandlaren stödja det också, vilket borde öka kostnaden ännu mer.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsgruger:

2. "HDMI-information" skickas i Ethernet-ramar.

För att smalna av frågan: Finns lösningar enligt fall 2 där man inte behöver flera Gbps, där kvaliteten behålls och där trafiken kan hanteras av en switch?

Detta låter som DLNA/Streaming? Som t.ex. Plex fixar, med eventuellt en minidator?
Eller tänker du på något annat?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

En fråga, finns det någon lösning/adapter som låter signalen från en HDMI-kabel gå genom Cat6 till HDMI igen utan någon kompression/bildförsämring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Detta låter som DLNA/Streaming? Som t.ex. Plex fixar, med eventuellt en minidator?
Eller tänker du på något annat?

Inte riktigt eftersom det kräver en rätt avancerad enhet båda ändarna, det OP är efter är mer en remote display lösning.

Tror det definitivt kan gå rent tekniskt men det skulle isåfall vara någon typ an nätverksenhet på monitor sidan och någon virtuell lösning på PC sidan med ett proprietärt protokol för att synka upplösningar etc.

Att gå djupare ner än så, dvs. försöka förmedla rå HDMI signallering över ethernet till en adapter på PC sidan är nog mer osannolikt pga av de timeing problem som skulle uppstå. Dessutom har man bandbredds begränsningarna at ta hänsyn till, HDMI kan numer gå alltfrån 5gb to 18gb och du behöver Cat6 wired såvida man inte utför någon typ av komprimering på datat.

Permalänk
Medlem

http://www.amazon.com/Monoprice-106532-Extender-196-Feet-Supp...

En lösning, den använder multipla ethernet kablar för att hantera bandbredds problemet, det är fortfarande inte 4k eftersom det skulle kräva närmare 4 kablar.

Permalänk
Medlem

Hmm, ok kolla HDBaseT vilket är ett standardiserat nätverksprotokoll för förmedling av HD material (ljud/bild) över cat5e och uppåt. Detta skall hantera 4k video också men detta kräver en dedikerad nätverks setup så antagligen lite fel o kalla det en ethernet lösning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av twk:

En fråga, finns det någon lösning/adapter som låter signalen från en HDMI-kabel gå genom Cat6 till HDMI igen utan någon kompression/bildförsämring?

Ja Kramer har det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@nilsgruger: Beklagar, jag formulerade mig luddigt. Det jag menade att säga var att många av svaren du fått inte stämde över ens med det du efterfrågade. Inte att du var otydlig.

När det gäller "fall ett" så finns det två typer: De som är helt passiva och skickar HDMI över åtta par (två cat 5) och de som använder cat 6 och multiplexar HDMI signalen över en kabel (men kräver i gengäld mer bandbredd av kabeln). Det finns ingen enad standard om hur de olika HDMI paren ska kopplas när de överförs via

Fall två finns det inte heller någon vedertagen standard för, man kan skicka vad som helst så länge samma producent står för både sändare och mottagare. Bandbredden på HDMI bestäms enbart av hur många pixlar man skickar över kabeln, det har inget att göra med bithastigheten på filen man tittar på. 1080p60 kräver ca 3 Gb/s bandbredd okomprimerat med full färgupplösning i 24 bitar. Reducerar man innehållet till 4:2:2 (halv upplösning på röd och blå färgkanal) behövs ca 2.1 Gb/s. ftersom innehållet från en BluRay eller film-fil packas upp innan det skickas ut ur enheten som HDMI så måste bilden med nätverksbaserad-hdmi distribution återigen komprimeras med en kodek som ger förlust i kvalitet för att få plats på 1 Gb/s ethernet. Det finns många olika möjligheter för detta men de ger alla en viss kvalitetsförsämring och fördröjning av bilden med minst en bildruta (16 ms).

Jag tror inte att det finns några lösningar för att skicka denna typen av data okomprimerat över IP eftersom man i branschen i stort sätt alltid lägger koax och kör med SDI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag tror inte att det finns några lösningar för att skicka denna typen av data okomprimerat över IP eftersom man i branschen i stort sätt alltid lägger koax och kör med SDI.

För att tillägga så är ju SDI också 4:2:2 (okomprimerad 10bit ycbcr). Men ja det stämmer det du säger, man skickar vanligtvis inte okomprimerad video över IP, de IP system som används för video är oftast till för att transportera komprimerade strömmar (jpeg2000, avc, hevc etc). Dock är det möjligt att skicka SDI över IP också (SMPTE 2022) men det kräver ju 10GigE och är inte direkt vanligt än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Ja, men även RGB, 4:4:4 YCbCr eller 4:2:2 YCbCr + Alpha kan skickas enligt SMPTE 372M och senare. Dock är det inte så vanligt. Jag skrev dessutom lite slarvigt röd och blå färgkanal istället för Cb och Cr. Rätt ska vara rätt.

Permalänk

Precis som @eneq skrev så är det egentligen en remote display jag är ute efter. Därmed skulle även trådlösa varianter fungera.

@beh: Aha, då förstår jag, tack!

Jag tror att jag har fått alla svar jag behöver. Om man tänker efter så borde lösningar i stil med att man kopplar in HDMI från dator till adapter som i sin tur fortsätter med TP vara av fall ett då det som går ut i sladden är det fysiska lagrets signaler eller att man måste avkoda det för att stoppa in det i Ethernet igen. Oavsett vad så verkar det hela landa i att man antingen måste köpa dyra adaptrar som enligt mitt tycke inte är en särskilt elegant lösning eller att man helt enkelt skickar signalen över TP.

Tack för alla svar, denna tråd kan stängas.