Hade "GPU drivrutinen slutade fungera men har återställts" köpte en ny GPU (r9 390), fortfarande samma problem..?

Permalänk
Medlem

Hade "GPU drivrutinen slutade fungera men har återställts" köpte en ny GPU (r9 390), fortfarande samma problem..?

Ja, hej. Jag hade en R9 280 innan som strulade i över ett år med att grafikdrivrutinen slutar svara när jag spelar spel tex, oftast händer det när jag spelar spel och tittar på film/vlc eller har flertalet tabs uppe/spel uppe. Men nu har det spårat ur totalt, nu kan detta hända och på det så lägger skärmen av och det står "no signal" på skärmen, tills jag startar om datorn, då fungerar skärmen igen. Detta är helt sjukt, fattar ingenting, vad är felet här? Helt ny GPU och det fortsätter, jag har 750w nätagg på det som ska fungera perfekt, men det kanske är där felet ligger, den är trots allt ett par år gammal, kanske har strulat till sig så strömfördelningen till GPUn inte riktigt är som den ska?

Här är efter några games i CS:GO. Sen om dessa bidrar med någon vettig information vet jag inte, tvekar på det förutom Voltage kanske? Men den verkar väl inte vara helt ovettig eller?

CPU Clock: Max 1050, Min 300.
GPU Voltage: Max 1242, Min 882.
Memory Clock: Max, 6000, Min 600.
Memory Usage: Max 1255, Min 103.

Permalänk
Medlem

1. Har du något klockat?
2. Har du installerat om win efter grafikkortsbyte? Om inte, Gör.
3. Vad har du för psu?
4. En sak som är väldigt märklig men som "KAN" hjälpa.. är att stänga av hårdvaruacceleration i din browser.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Prixm:

Låter som du har gamla drivrutiner som spökar

Hämta nyaste AMD drivrutinerna och lägg dom på skrivbordet
Tanka DDU http://www.guru3d.com/files-get/display-driver-uninstaller-do...
Välj ta bort AMD och starta om (felsäkert behövs inte)
Efter omstarten installera dom nya du har på skrivbordet
starta om igen och done

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Man ska inte behöva installera om Windows vid gpu byte, endast vid moderkortsbyte. Så nej det har jag icke gjort.

Hakd gjorde som du sa och nu går inte datorn igång. Fungerade perfekt tills jag startade om efter att ha installerat drivrutinen. Då var skärmen bara svart och datorn ville inte starta om alls, sen när jag startade om manuellt så säger den att det är något fel och den försöker reparera men att inget händer, när den försöker boota in i Windows så är det bara en svart skärm tills jag startar om eller så kommer reparationsgrejen upp igen. Så nu tog jag återställning av datorn och är djävulsk less för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Prixm:

Låter som du har gamla drivrutiner som spökar

Hämta nyaste AMD drivrutinerna och lägg dom på skrivbordet
Tanka DDU http://www.guru3d.com/files-get/display-driver-uninstaller-do...
Välj ta bort AMD och starta om (felsäkert behövs inte)
Efter omstarten installera dom nya du har på skrivbordet
starta om igen och done

Jag rekomenderar INTE DDU.

Absolut INTE.

Fler och fler rapporterar in problem med DDU. Jag har fått en hel del problem med min windows installation (ska installera om idag) pga DDU. Risken är att du kör in DDU och startar om, och sen har du catalyst där trots allt (windows installerar den), alternativt en svart bild eller korrupt bild.

DDU är onödigt och gör mer skada än nytta. Har inte haft några problem med nära 3 år av "upgrade in place" på catalyst och crimson, dock använde jag ddu sist för att gå bak en version och då började problemen.

Många pratar om standby och avstängningsproblem.

det ska räcka med att avinstallera med setupen som du har på lägg-till / ta bort- program och sen installera den nya versionen efter omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jag rekomenderar INTE DDU.

Absolut INTE.

Fler och fler rapporterar in problem med DDU. Jag har fått en hel del problem med min windows installation (ska installera om idag) pga DDU. Risken är att du kör in DDU och startar om, och sen har du catalyst där trots allt (windows installerar den), alternativt en svart bild eller korrupt bild.

DDU är onödigt och gör mer skada än nytta. Har inte haft några problem med nära 3 år av "upgrade in place" på catalyst och crimson, dock använde jag ddu sist för att gå bak en version och då började problemen.

Många pratar om standby och avstängningsproblem.

det ska räcka med att avinstallera med setupen som du har på lägg-till / ta bort- program och sen installera den nya versionen efter omstart.

Mera skada än nytta, wow då har du tydligen aldrig haft äldre AMD drivrutiner som strular.
DDU fungerar galant, nog fixat ett trettiotal burkar genom åren Nvidia och AMD med samma program

Att ta bort drivrutiner via lägg-till / ta bort- program lämnar alltid spår och rester, Varför tror du att AMD själva har en Uninstaller om det hade fungerat bra. http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Clean-Unin...

Sluta tala ur nattmössan för du vet tydligen inte vad du pratar om.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios på moderkortet?
Annars ta o kolla vad det är för felkod du får o skriv den här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Man ska inte behöva installera om Windows vid gpu byte, endast vid moderkortsbyte. Så nej det har jag icke gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Normalt sett behöver du inte göra detta. Men i ditt fall vad jag kan läsa av ditt första inlägg så har du haft problem med en gammal gpu och drivrutin till denna, sedan köper du en ny gpu och avinstallerar inte befintlig drivrutin utan kopplar in kortet och kör på som vanligt. Det är bara bäddat för att problemet fortsätter då du inte verkar ha felsökt varför drivrutinen "kraschar".

Rekommenderar starkt att du installerar om windows då du fick ytterligare problem när du försökte installera ny drivrutin. Då får du verkligen bort allt som kan vara problem och ett fräscht OS att installera drivrutiner i.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Ja, hej. Jag hade en R9 280 innan som strulade i över ett år med att grafikdrivrutinen slutar svara när jag spelar spel tex, oftast händer det när jag spelar spel och tittar på film/vlc eller har flertalet tabs uppe/spel uppe. Men nu har det spårat ur totalt, nu kan detta hända och på det så lägger skärmen av och det står "no signal" på skärmen, tills jag startar om datorn, då fungerar skärmen igen. Detta är helt sjukt, fattar ingenting, vad är felet här? Helt ny GPU och det fortsätter, jag har 750w nätagg på det som ska fungera perfekt, men det kanske är där felet ligger, den är trots allt ett par år gammal, kanske har strulat till sig så strömfördelningen till GPUn inte riktigt är som den ska?

Här är efter några games i CS:GO. Sen om dessa bidrar med någon vettig information vet jag inte, tvekar på det förutom Voltage kanske? Men den verkar väl inte vara helt ovettig eller?

CPU Clock: Max 1050, Min 300.
GPU Voltage: Max 1242, Min 882.
Memory Clock: Max, 6000, Min 600.
Memory Usage: Max 1255, Min 103.

jag hade rätt mycket problem med just mitt grafikkort att datorn frös, drivrutinscrash osv innan då jag körde en gammal fulversion av win 7. Köpte en licens, körde en clean install och installerade win 10. Har nu inte haft problem en enda gång, så troligtvis gör en formatering / ominstallation gott för även din dator.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av bOfInK3n:

Normalt sett behöver du inte göra detta. Men i ditt fall vad jag kan läsa av ditt första inlägg så har du haft problem med en gammal gpu och drivrutin till denna, sedan köper du en ny gpu och avinstallerar inte befintlig drivrutin utan kopplar in kortet och kör på som vanligt. Det är bara bäddat för att problemet fortsätter då du inte verkar ha felsökt varför drivrutinen "kraschar".

Rekommenderar starkt att du installerar om windows då du fick ytterligare problem när du försökte installera ny drivrutin. Då får du verkligen bort allt som kan vara problem och ett fräscht OS att installera drivrutiner i.

Förutom att jag avinstallerade alla drivrutiner innan jag bytte grafikkortet, jag vet hur dessa saker fungerar, är inte helt dum. Men det var inte med DDU utan jag körde ett annat program som hjälpte mig ta bort alla drivrutiner. Första jag gjorde. Så nej, du har fel. Den drivrutinen jag installerade nu, som är den senaste, hade jag även innan.

Skrivet av htbtoma:

jag hade rätt mycket problem med just mitt grafikkort att datorn frös, drivrutinscrash osv innan då jag körde en gammal fulversion av win 7. Köpte en licens, körde en clean install och installerade win 10. Har nu inte haft problem en enda gång, så troligtvis gör en formatering / ominstallation gott för även din dator.

Jag installerade om skiten nu. Eller ja, jag behöll alla filer osv men tog bort windows.old etc så inget kvar för tillfället som inte ska vara där och även installerade senaste drivern och nu fungerar det fint än så länge, dock inte spelat ett längre tag då arbetet kallar.

Nu märker jag dock att när jag kollar på Twitch.tv så är kvalitén på streams oerhört mycket sämre än innan på högsta kvalité (source). Googlade lite snabbt men hittar inget som skulle orsaka detta efter en omformatering av windows, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Att ominstallera windows löste inte heller någonting. Fortfarande samma problem. Är det då nätagget som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Prixm:

Låter som du har gamla drivrutiner som spökar

Hämta nyaste AMD drivrutinerna och lägg dom på skrivbordet
Tanka DDU http://www.guru3d.com/files-get/display-driver-uninstaller-do...
Välj ta bort AMD och starta om (felsäkert behövs inte)
Efter omstarten installera dom nya du har på skrivbordet
starta om igen och done

Tack för att du förstörde hela min dator nu. Efter att ha använt DDU så dog hela skiten. Nu kan jag inte ens boota in i Windows överhuvudtaget. Gjorde en helt ren formatering på det. Står bara watchdog violation och så startar den om sig hela tiden. Så den är fin. Du får gärna hålla dig ifrån att hjälpa folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Tack för att du förstörde hela min dator nu. Efter att ha använt DDU så dog hela skiten. Nu kan jag inte ens boota in i Windows överhuvudtaget. Gjorde en helt ren formatering på det. Står bara watchdog violation och så startar den om sig hela tiden. Så den är fin. Du får gärna hålla dig ifrån att hjälpa folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Tog bort SSDn och installerade om windows på en HDD. Hittills fungerar det i alla fall, men fortfarande problemet med att gpu-drivern krashar, gjorde det nu när jag bara kollade på twitch. Kan jag förstöra gpun genom att använda den just nu trots att den krashar hela tiden, tills jag fixat en ny PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Tack för att du förstörde hela min dator nu. Efter att ha använt DDU så dog hela skiten. Nu kan jag inte ens boota in i Windows överhuvudtaget. Gjorde en helt ren formatering på det. Står bara watchdog violation och så startar den om sig hela tiden. Så den är fin. Du får gärna hålla dig ifrån att hjälpa folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Prixm:

Tog bort SSDn och installerade om windows på en HDD. Hittills fungerar det i alla fall, men fortfarande problemet med att gpu-drivern krashar, gjorde det nu när jag bara kollade på twitch. Kan jag förstöra gpun genom att använda den just nu trots att den krashar hela tiden, tills jag fixat en ny PSU?

Ska man skratta eller gråta, använt DDU på säkert ett hundratals burkar och aldrig hört om din BSOD (första vi gör när vi får in burkar med drivrutinsfel på supporten på jobbet).
Sätter min dator på att du har något annat som strular isf, aldrig tidigare har jag hört detta i samband med DDU.

Du verkar vara helt ensam med att få det problemet av DDU isf: Länk

Skrivet av Prixm:

Gjorde en helt ren formatering på det. Står bara watchdog violation och så startar den om sig hela tiden. Så den är fin. Du får gärna hålla dig ifrån att hjälpa folk.

"ren formatering"
DDU tar bort alla 3e parts drivrutiner
Installera om windows tar bort alla 3e parts drivrutiner

Vilket alltså ger exakt samma resultat, troligen inte din GPU som är boven (och då inte DDU heller).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Saker som jag inte ser påpekade i tråden som jag själv gjort fel på.
1. Installerat Windows på SSD utan att koppla bort andra hårddiskar (hdd/SSD) först.
2. Glömt aktivera ACHI i UEFI till SSDn, vilket medförde problem liknande de problem OT beskriver efter ominstallation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Prixm:

Tack för att du förstörde hela min dator nu. Efter att ha använt DDU så dog hela skiten. Nu kan jag inte ens boota in i Windows överhuvudtaget. Gjorde en helt ren formatering på det. Står bara watchdog violation och så startar den om sig hela tiden. Så den är fin. Du får gärna hålla dig ifrån att hjälpa folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen annan än du själv har förstört din dator..
Du vände dig till SweC för att få hjälp, och råd fick du! Sen gör du allt på egen risk oavsett vad folk ger för säkra råd.
Är rätt säker på att ingen här är ute efter att förstöra din dator så råden du fått om DDU var nog bra, men du har gjort något galet och orsakat detta själv.
Istället för att de som försökt hjälpa dig ska hålla sig borta ifrån att hjälpa folk, så kanske du ska hålla dig borta och inte fråga om hjälp?
Lämna in datorn nu istället och bit i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa att höja volten lite på ditt kort, har hjälp mig med diverse Nvidia/AMD problem.

Permalänk
Entusiast

Skulle tro att det kan ha att göra med nätaggregatet. Prova att boota med skärmen inkopplad i moderkortet istället, och reseta CMOS.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Vilken version / variant av windows är det du installerar? Vad har du mer för hårdvara? Har du ikopplad USB headset / webcam / något externt i datorn under installation?

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Har samma problem som TS med ett 390 Nano från Sapphire. Precis som beskrivet så kraschar det ordentligt med VLC/livestreamer + firefox + spel. Kraschar nästan alltid när jag får en UAC prompt också. Har också kört ny installation av windows 10, testat nya och gamla drivrutiner men problemet kvarstår.

På MS hemsida finns det många som har liknande problem, i både det gröna och röda laget, så jag misstänker att det ligger hos Win10. Samtidigt har jag hittat många som påstått att en RMA på deras GPU avhjälpt problemet så jag vet inte.

Vore soft om vi kunde hålla tråden on topic och försöka komma fram till en lösning. Följer tråden och hoppas på fler tips.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Inaktiv

Väldans knepigt fel det här. Det enda jag med säkerhet vet, efter en googling, är att Watchdog violation felmeddelandet har med hårdvara att göra. Du får nog köra med uteslutningsmetoden här.

Fråga: Har du integrerad grafik i CPU?
1. Gå in i BIOS och se till att integrerade grafiken är aktiv och dedikerade är avstängd.
2. Koppla ur allt utom moderkort, processor, ram och systemdisken.
3. Koppla in skärmen i uttaget för integrerad grafik i moderkortet.

Fungerar det?
Ja: Då kan vi gissa på att det är en disk, GPU eller annat instickskort du kan tänkas ha i datorn som producerar felet.
Nej: Nätaggregat, Processor, Moderkort eller systemdisk spökar. Osäker på om RAM kan producera watchdog felmeddelandet.

I det här läget är det dags att se sig om du kan låna en PSU av någon, då det kan vara ett av få sista steg innan man börjar köpa nya saker.

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag hade själv samma problem. Löste det genom att omformatera datorn och sedan stänga av updates så att den nyaste versionen av w10 inte installeras. Detta har fungerat för mig när jag bytte grafikkort 2 gånger.

Var även tvungen att avinstallera amd gaming appen.

Hoppas det fungerar för er också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är ett mjukvarufel med "GPU drivrutinen slutade fungera men har återställts".
Detta problem har jag fått lite då och då sen jag uppdaterade till Windows 10. Men det händer inte så ofta att jag har orkat göra något åt det.