Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fejkkoppar bananer från eBay...

Permalänk
Medlem

Fejkkoppar bananer från eBay...

Jag beställde banankontakter i ren koppar från Kina/eBay och upptäckte först i efterhand att de förmodligen var piratprodukter av järn. Lackmustestet för att se om de är koppar eller inte säger de i forumtrådarna att man ska kolla om kontakterna är magnetiska eller inte. Är de magnetiska så är det järn=fejk.

Idag kom de med posten och de är svagt magnetiska.

Innan jag lämnar dåligt betyg på säljaren vill jag dock vara säker på min sak, således följande fråga:

De reagerar på min magnet som är ganska stark, men de går inte att lyfta. En skruv i samma storlek fäster blixtsnabbt och hårt. Kan det vara så att de är av koppar trots allt?

Se filmen där skillnaden illustreras om ni vill (nej, jag jobbar inte idag )
(Det är Katchaturian i bakgrunden... )
https://www.dropbox.com/s/88enyxq04tyc0p5/CAM01248.mp4

Från webben:
If you have a strong enough magnetic field all matter is magnetic. But copper is so weakly magnetic that we can't observe it without very, very large magnetic fields. So the short answer is "No, copper isn’t magnetic." This can quickly be tested by trying to pick up a penny with a magnet.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att de faktiska är gjorda av koppar, men att kopparn innehåller spår av något magnetiskt material som t.ex. järn. Hade de varit gjorda helt av järn så hade de som du säger varit mycket mer magnetiska.

Permalänk
Medlem

hade dom varit i järn hade dom flugit till magneten då jag antar att du har en neodyn magnet.
troligen någon rest från förfinandet av kopparn

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Säkert någon form av kopparlegering.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag ser på videon att du bara är uppe vid skruven med magneten, är ingen expert på ljud tillbehör men skruvar brukar inte vara gjorda av koppar och kan vara magnetiska.

Ser också ut som att den rullar för att få skruven mot magneten.

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen en kopparlegering. Inte en fin sådan.

Inget att oroa sig över.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd

aha, ser att du köpt samma som jag har har( ser likadana ut ) Betydligt billigare än Sverige iafa.

24pack Nakamichi, funkar klockrent hemma hos mig iafa.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

är nog ganska hög järnhalt iaf på kopparn isf.

sen ser de snarare ut att vara gjorda i mässing än koppar möjligen är det bara pleterat utanpå.

koppar är ju mer åt det rödbruna hållet än "guldfärgat"

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Vad händer om du tar bort skruvarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad händer om du nuddar motsvarande mängd kopparkabel (som rimligtvis borde vara hyggligt ren koppar) med magneten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad händer om du tar bort skruvarna ?

Ingen skillnad, med eller utan skruvar. Och skruvarna reagerar lika svagt som kontakterna.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vad händer om du nuddar motsvarande mängd kopparkabel (som rimligtvis borde vara hyggligt ren koppar) med magneten?

Ska se om jag kan hitta nån kopparkabel nånstans. Högtalarkabeln är redan monterad med bananer för att testa. (Och det funkar jättebra i mina små AudioPro Mondial MK2 som står i köket - så jag lär inte slänga kontakterna om de är av järn, men man vill ju veta, liksom...)

Permalänk

känns som att iom att de ansluts med skruvkopplingar så hade du lika gärna kunna skruva direkt i förskruvningarna nu kommer du få dubbla anslutningar på kabeln.

inte för att jag personligen tror det gör någon större skillnad men hade personligen skaffat lödkontakter istället för bättre kontakt mellan kardelerna och kontakterna.

sen vilket som i verkligheten ger bäst kontakt vet jag inte men lödning känns i mina öron bättre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vad händer om du nuddar motsvarande mängd kopparkabel (som rimligtvis borde vara hyggligt ren koppar) med magneten?

absolut ingenting....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

känns som att iom att de ansluts med skruvkopplingar så hade du lika gärna kunna skruva direkt i förskruvningarna nu kommer du få dubbla anslutningar på kabeln.

inte för att jag personligen tror det gör någon större skillnad men hade personligen skaffat lödkontakter istället för bättre kontakt mellan kardelerna och kontakterna.

sen vilket som i verkligheten ger bäst kontakt vet jag inte men lödning känns i mina öron bättre.

Jo, jag har ända tills idag kört med sladdarna rakt in i skruvdonen på högtalarna, men jag har tröttnat på att sticka mig i fingrarna när jag tvinnar om kardelerna för att jag lossat sladden från högtalaren för att flytta, dra om kabeln eller annat. Senast hade jag ont i tummarna två dar efteråt. Det var då jag köpte de här bananerna.

Jag är ändå inte ute och jagar hifi i köket där bananerna kommer att användas...

Permalänk
Medlem

Onödig teknisk kommentar:
Koppar är diamagnetiskt, dvs det stöts bort av magnetfält; https://en.wikipedia.org/wiki/Diamagnetism

Eftersom din kontakt attraheras av magneten så innehåller den med 100% säkerhet något annat än bara koppar (något ferromagnetiskt material).

Permalänk

ja det är ju väldigt smidigt det håller jag med om så kör vidare du på dessa försmidigheten kommer det fungera utmärkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag såg en tråd på något forum någonstans för några år sedan om dessa Nakamichi banankontakter som blivit så poppis. Nakamichi är (eller i alla fall var) ett riktigt bra märke och jag tvivlar på att dessa kontakter är äkta Nakamichi. Har för mig då att jag såg en bild då någon hade brutit isär en kontakt och då var det typ mässing utanpå en järnkärna eller något liknande.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Testa skruva ut skruvarna i alla fall? Högst risk att de är magnetiska känns det som.
för övrigt har jag samma bananer till mina bakhögtalare! Borde testa samma test.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H