Hur gör man dualboot?

Permalänk
Medlem

Hur gör man dualboot?

hejsan! Jo jag skulle vilja fråga hur man gör en dualboot. är det så enkelt så att man delar upp hårddisken på två partitioner och installerar det andra operativsystemet på den nya partitionen? eller måste man krångla med massa annat?

/Denni55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

@Dennis55: Här är en guide som visar hur man skapar dualboot med två windows installationer http://www.howtogeek.com/197647/how-to-dual-boot-windows-10-w...

Jag har 2st SDD och kör en annan version av dualboot med Windows 7 och Windows 10, då kopplade jag bort SATA kabeln till första SSDn med Windows 7 och installerade Windows 10 på en andra SSDn, sedan väljer jag vilken av dessa som skall boota genom att ändra på boot ordningen i BIOS/UEFI, det går även att välja mellan W7 och W10 genom att trycka på funktionstangenten F8 (ASUS moderkort) när datorn startar.

Edit: Fördelen med 2 installationer på 2 SSD eller HDD är att dom fungerar helt oberoende av varandra och att det går installera en äldre version av windows efter det som man redan har.

Edt 2: Om man inte kopplar bort SSD/HDD som har den första windows installationen så kommer den andra windows installationen lägga sin bootmgr på samma plats som den första windows installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Dennis55: Här är en guide som visar hur man skapar dualboot med två windows installationer http://www.howtogeek.com/197647/how-to-dual-boot-windows-10-w...

Jag har 2st SDD och kör en annan version av dualboot med Windows 7 och Windows 10, då kopplade jag bort SATA kabeln till första SSDn med Windows 7 och installerade Windows 10 på en andra SSDn, sedan väljer jag vilken av dessa som skall boota genom att ändra på boot ordningen i BIOS/UEFI, det går även att välja mellan W7 och W10 genom att trycka på funktionstangenten F8 (ASUS moderkort) när datorn startar.

Jag har gjort likadant som dig, med separata diskar, och använder mig av F8 på mitt Asus moderkort och F12 på mitt Gigabyte moderkort.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"