Tappar delvis uppkoppling, se beskrivning

Permalänk
Medlem

Tappar delvis uppkoppling, se beskrivning

Lite då och då tappar jag en del av uppkopplingen eller hur man ska säga, jag kan inte komma in på hemsidor alls men t.ex Teamspeak och spelservrar funkar bra, vad är det med uppkopplingen som bråkar då? DNS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsed123:

Lite då och då tappar jag en del av uppkopplingen eller hur man ska säga, jag kan inte komma in på hemsidor alls men t.ex Teamspeak och spelservrar funkar bra, vad är det med uppkopplingen som bråkar då? DNS?

Det är mycket möjligt att det är DNSen som bråkar. Men för att verifiera att det verkligen är så, bör du göra följande nästa gång det strular.

Dra igång en kommandoprompt och skriv ping 8.8.8.8 -t och kontrollera så att den svarar.
Samtidigt kan du i ett nytt kommandopromtsfönster köra ping www.google.se för att se om den löser upp namnet till en IP-adress, prova en hög olika sidor. Fungerar INTE det så är det DNSen som är problemet. Då kan du prova att byta DNS till t.ex Googles DNS eller OpenDNS.

Permalänk

Jag hade det problemet, för att i alla fall slippa stänga av datorn och fixa det
ipconfig/release
ipconfig/renew
detta kommer antagligen fungera om du skriver in det i CMD, du tappar dock internetet under tiden!

För att svara på din fråga, det skulle kunna vara DNS, gör som herren över mig skrev för att kolla det

Permalänk
Medlem

Jag provade att pinga 8.8.8.8 och diverse sidor och det funkade inte, både medans jag använder felias dns och googles så det verkar vara nåt med dns, kan det vara nåt i routern som ställer till det? (tappade en del av uppkopplingen både med telia och googles dns)
Använder en Netgear DGN2200v4 sen ett år tillbaka då jag blev less på felias router, inte haft några problem sen några veckor tillbaka då detta började ske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsed123:

Jag provade att pinga 8.8.8.8 och diverse sidor och det funkade inte, både medans jag använder felias dns och googles så det verkar vara nåt med dns, kan det vara nåt i routern som ställer till det? (tappade en del av uppkopplingen både med telia och googles dns)
Använder en Netgear DGN2200v4 sen ett år tillbaka då jag blev less på felias router, inte haft några problem sen några veckor tillbaka då detta började ske

Om det skett helt plötsligt känns det märkligt. Hur ser det ut om du gör en tracert?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det har hänt samma sak för mig, två gånger på kanske 2-3 månader. Har löst det genom att dra ut strömkabeln. Sitter också med en netgear router, men min heter wnr2200.

Permalänk
Inaktiv

Testa med en ny powersuppy till din router. Samma volt men gärna högre ampere.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem, för något år sedan. Det var routern som började ge upp! Köpte mig en ny Asus och har fungerat sedan dess!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsed123:

Jag provade att pinga 8.8.8.8 och diverse sidor och det funkade inte, både medans jag använder felias dns och googles så det verkar vara nåt med dns, kan det vara nåt i routern som ställer till det? (tappade en del av uppkopplingen både med telia och googles dns)
Använder en Netgear DGN2200v4 sen ett år tillbaka då jag blev less på felias router, inte haft några problem sen några veckor tillbaka då detta började ske

Börja med att prova med en annan router. Låna av en kompis eller någon som har en över.
Du kan testa att återställa din router till fabriksinställningar också. Kolla om det finns en nyare firmware till den du har.

Permalänk

Enklaste innan du börjar låna routrar av folk eller köpa ny, måste ju vara att koppla datorn direkt till uttaget på väggen..? Förutsatt att du har fiber/koppar till fastigheten. Har du adsl/mobilt får du testa med nytt modem.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Testa med en ny powersuppy till din router. Samma volt men gärna högre ampere.

Ofta brukar billigare konsument routrar bråka när deras skräp strömförsörjnings adapter börjar få problem. Det är så de är designade till att haverera. Om man vill byta router så gör det, men om man vill ha hållbar produkt får man satsa på en rejält dyrare kvalitetsprodukt, om du vill få bort detta problem. Annars bara testa en multi-adapter med högre strömstyrka och samma volt. Visst det är samma "skit" men eftersom du ger det mer marginal så håller den betydligt bättre, typ som en glödlampa som kan hålla 2x-3x sin livslängd @ 80% last