Det händer när du startar din dator

Permalänk
Skrivet av Commander:

Skillnader lär finnas beroende på vad för BIOS/UEFI och bootloader mm du har, dock så är detta forum Windows dominerat så tror inte att folk är intresserade vad som sker i detalj.

Tänkte mest på ”Efter att du släppt knappen och fram till att Windows börjar hämtas in har det hänt en otrolig massa saker.” Det som händer innan dess skiljer väl knappast så mycket? Detta är väl innan bootloader kommer in i bilden?

Men visst, detta forum (och hela världen) är Windows-dominerat, så som sagt – kvittar väl för de flesta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Damn right, klart att datorn står på 24/7

Datorns HW klarar det, OSet är en helt annan sak....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vad händer egentligen när du trycker på datorns På-knapp? Häng med när Jörgen Städje bjuder på en ordentlig genomgång av startprocessen.

Läs hela artikeln här

En mycket bra artikel!
Ett intressant ämne, välskrivet och på lagom tekniskt djup.

Mer av detta!

Permalänk
Medlem

Toppen-artikel!

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det är en stor fördel när man köpt monterad dator än att själv bygga, bara ta och skicka in så får servicen göra allt skitjobb med att hitta vad felet är och vad som behöver bytas ut.

Trodde aldrig jag skulle läsa ett sånt inlägg på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Aha... Bra att veta. Menar du att om UEFI partitionen blir pajad så kan moderkortet sluta fungera? Jag trodde det räckte med att laga partitionen, installera om operativsystemen eller göra CMOS clear...
Det låter som att du menar att UEFI partitionen på något sätt påverkar själva UEFI, men UEFI partitionen är väl bara diskspecifik?

Men jag vet ju inte riktigt hur UEFI fungerar men det verkar vara mycket mer riskabelt än de gamla BIOS:en var.
Det där med UEFI mode är lite klurigt att veta om jag använder eller inte tycker jag.

UEFI laddar in variabler i systemet från NVRAM på moderkortet, som du redan kanske märkt så representeras allt i filer. Detta hamnar på under root ( / ). Tar du bort detta tas de bort från NVRAM, problemet är att MSI inkl Lenovo, (Laptops i detta fallet, om det finns problem även på desktop är svårt att veta) inte återställer automatiskt NVRAM vid problem vilket brickar moderkortet. Detta uppmärksammades när någon gjorde rm -rf --no-preserve-root kommandot när han "formaterade" datorn.

Problemet nu är att mountar du dessa variabler och säg att du får strömavbrott och kanske under tiden systemet skrev något vilket blev korrupt, **grattis** brickat moderkort. Samma problem finns förmodligen också på Windows då även den läser/skriver variabler till NVRAM. Kanske inte för vanligt problem som kan komma upp men känns otroligt dumt att MSI gjort något sådant dumt, frågan är hur stor är denna gruppen som gjort som MSI.

Skrivet av star-affinity:

Tänkte mest på ”Efter att du släppt knappen och fram till att Windows börjar hämtas in har det hänt en otrolig massa saker.” Det som händer innan dess skiljer väl knappast så mycket? Detta är väl innan bootloader kommer in i bilden?

Men visst, detta forum (och hela världen) är Windows-dominerat, så som sagt – kvittar väl för de flesta.

Mja skiljer sig en del, ta en titt på exempelvis Libreboot och Coreboot samt problematiken med dagens Intel processorer med IME/AMT.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och trevlig läsning! Mycket jag inte visste, speciellt om hårdvaran.

En liten detalj som jag reagerade på bara..
"Man kunde ju tänka sig att BIOS skulle ligga längst ned i primärminnet, men på grund av att Intel-datorer måste vara MS-DOS-kompatibla måste den första megabyten vara reserverad för detta."

Detta har väl inte alls med MS-DOS att göra om man ska vara petig, utan beror på att x86-processorer startar i Real Mode precis som en 8086:a gjorde på 70/80-talet för att vara bakåtkompatibla PC-datorer. Real Mode, eller segmenterat läge, kan bara adressera 64 KB minne och BIOS måste därför knuffas in i den övre delen av segmentet. Mjukvaran är sen fri att fortsätta i Real Mode och anropa BIOS-rutiner, eller sätta processorn i Protected Mode och få tillgång till en 32-bitars adressbuss, ringsäkerhet mm. I det läget kan du dock inte använda BIOS längre, utan får förlita dig på kommunikation direkt med hårdvaran (via drivrutiner).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kravet på UEFI för GPT-partitionering är en begränsning i Windows och inte i BIOS. Traditionellt BIOS kommer att läsa bootdiskens första 512 byte, förutsatt att de slutar med bootsignatur (0xAA55), oavsett vad som finns där. På MBR-diskar lagras förstastegsbootloadern där och för GPT-diskar lagrar ordentliga system i den sektorn information som låter en annan del av disken läsas (ex. BIOS boot partition).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kul läsning. Synd bara att den ger flashbacks till gymnasiet och 10 år gamla läroböcker med tilläggsblad. Den fundamentala informationen kunde varit väsentligt modernare.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan någon förklara för mig varför plåten på baksidan av mitt Define R4 orsakar instabilitet av systemet? Något lär kortslutas, men förstår inte vad? Och heller inte att datorn ändå startar men går fruktansvärt ostabilt. Problemet försvinner så fort jag tar bort sidoplåten igen.

Du är i fel tråd nu. Men har du monterat distanser och kan vara så att kontakterna till moderkortet sitter dåligt eller chassisidan trycker på Sidan så kontakterna tappar kontakten. Men något du bör titta på direkt, för sett andra med glappkontakt som det blir så varmt att kontakten smälter.

Men intressant artikel, visste inte allt om boot, men hade hum hur det fungerar.

Finns vissa funderingar på vissa saker, som är lite väl förenklade/inte helt rätt.

Som t.ex inte alla har ställt in inloggning med lösen och watchdog för mig i alla fall, aldrig startat om (utan fått tvångsavsluta explorer när den hänger sig).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan någon förklara för mig varför plåten på baksidan av mitt Define R4 orsakar instabilitet av systemet? Något lär kortslutas, men förstår inte vad? Och heller inte att datorn ändå startar men går fruktansvärt ostabilt. Problemet försvinner så fort jag tar bort sidoplåten igen.

För mig låter det som att någon av de kablar som du skuffat undan på baksidan har en kontakt som när du sätter sidoplåten kommer att ligga mot sidoplåten på ett sådant sätt att kontaktstiften kortsluts mot sidoplåten eller moderkortsplåten.

Alltså kolla kablarnas kontakter (lösa kontakter som inte är inkopplade) så de inte kan få kontakt mot en plåt, kanske du behöver ta lite el-tejp och tejpa över kontakten så inga stift kan kortslutas.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen Städjes artiklar. Det är något av en bedrift att skriva om komplicerade grejer på ett begripligt sätt, utan att det blir fördummat i meningen att viktiga detaljer utelämnas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

då kanske någon kan hjälpa mig?
helt plötsligt utan att jag hade mixtrat med något så slutade datorn fortsätta innan post bios. så den bara stod där och tickade... Sen trycker jag på resetknappen, då börjar datorn startas igen, tangentbordet börjar lysa upp osv. Men det tar fortfarande extremt lång tid att komma förbi bios.

Behöver göra denna procedur varje gång nu. Det är nästan som att datorn inte får tillräckligt med ström första booten.

Någon som vet vad som hänt? Nätagget är det som är äldst just nu....

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

då kanske någon kan hjälpa mig?
helt plötsligt utan att jag hade mixtrat med något så slutade datorn fortsätta innan post bios. så den bara stod där och tickade... Sen trycker jag på resetknappen, då börjar datorn startas igen, tangentbordet börjar lysa upp osv. Men det tar fortfarande extremt lång tid att komma förbi bios.

Behöver göra denna procedur varje gång nu. Det är nästan som att datorn inte får tillräckligt med ström första booten.

Någon som vet vad som hänt? Nätagget är det som är äldst just nu....

Låter som någon del eller kondensator börjar gå sönder. Du får lista delarna bättre och posta i rätt del i forumet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

intressan läsning även om man hade en del koll. saknade lite mer uefi-info dock

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat ett inlägg som bryter mot forumets §1-regler samt svar på detta. Debattera gärna, men att gå till personangrepp är INTE tillåtet.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Min dator vill inte stänga av och jag moste stenga av den på start knapen...Och vid start går den till BIOS...

Permalänk
Medlem

@Commander: Och det är ALLTID bra att du får göra det själv, för då lär du dig hur man gör och kan fixa nästa gång.

Permalänk
Medlem

@rektor: Alltså, nya förkortningar kommer hela tiden. Det är som tvättmedelstillverkare. Nya underliga ord för samma sak. Artikeln KAN inte beskriva varenda ny typ av programvara i detalj, eftersom det finns så många. Jag var tvungen att göra ett urval.

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Jag anade att detta skulle komma. Jag var ju tvungen att välja något operativsystem. Då fick det bli Windows.

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Jojo. Men om igen: jag är tvungen att välja en standardkonfiguration och då fick det bli med lösenord.Fast att behöva döda Explorer själv har jag aldrig varit med om. Då finns det andra program jag fått döda istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JörgenS:

@rektor: Alltså, nya förkortningar kommer hela tiden. Det är som tvättmedelstillverkare. Nya underliga ord för samma sak. Artikeln KAN inte beskriva varenda ny typ av programvara i detalj, eftersom det finns så många. Jag var tvungen att göra ett urval.

Det finns ett jättetrevligt <abbr> element i HTML. Används som <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr>.

Permalänk
Medlem

Nåt jag skulle vilja veta är vad som händer när man sätter på datorn när den varit helt avstängd med strömbrytaren. Min dator reagerar inte när man slår på strömmen, men första gången man startar datorn startar den i nån sekund för att sen stängas av igen. Sen går den igång som vanligt efter nån sekund. Andra datorer slår igång direkt när man slår på strömbrytaren för att sen stängas av. Sen startar den som vanligt när man trycker på på-knappen. Jag tycker det låter som hårddiskarna börjag spinna upp vid första booten och det borde slita ut dom fortare när datorn ska göra dubbelboot. Min 10 år gamla dator gjorde aldrig såhär så det måste vara nåt relativt nytt påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallek2:

Nåt jag skulle vilja veta är vad som händer när man sätter på datorn när den varit helt avstängd med strömbrytaren. Min dator reagerar inte när man slår på strömmen, men första gången man startar datorn startar den i nån sekund för att sen stängas av igen. Sen går den igång som vanligt efter nån sekund. Andra datorer slår igång direkt när man slår på strömbrytaren för att sen stängas av. Sen startar den som vanligt när man trycker på på-knappen. Jag tycker det låter som hårddiskarna börjag spinna upp vid första booten och det borde slita ut dom fortare när datorn ska göra dubbelboot. Min 10 år gamla dator gjorde aldrig såhär så det måste vara nåt relativt nytt påhitt.

Dell-datorer har för vanan att "gå igång" när den får ström för att sen stänga av sig igen. För "normala" datorer bör inget hända när den får ström, utan sätts på som vanligt när man trycket på strömbrytaren på chassits framsida.

Om din dator startas, stängs av för att sedan starta igen så skulle jag kolla om CMOS batteriet är OK eller om du kan ha några andra felkoder. Kolla i manualen för ditt moderkort vad som anses vara normalt i ditt fall.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TndB:

Citerade du fel person eller? Och ang ditt påstående så tycker jag allt det är bättre att bygga det själv så man har full koll på allt och fixa det själv, har man däremot inte tålamod eller kunskap till det så visst då kan det kännas bekvämt att lämna in det till en valfri verkstad.

Jag kanske tog på fel knapp:D. Men angående monteringen Inet har två års garanti och tar rimliga 800kr för montering, Webhallen har egna ihopsatta stationära speldatorer och ger tre års garanti. Dom två företagen har jag inte haft problem med när jag behövt service. Det är definitivt smidigast att skicka in datorn så får dom lösa problemet. Köper man av bra företag monterade datorer är det inga problem att kort beskriva vad som inte fungerar med datorn och dom ordnar det. Är man datorexpert kan man själv montera ihop datorn, men annars är det inget jag rekommenderar, leta svar på nätet är inget vidare när datorn slutar fungera, även om detta forum har många datorkunniga.

Permalänk
Medlem

På bilden står det GBps (GigaByte per sekund) men under den står det "I högfartsdelen talar vi gigabit per sekund" (alltså Gbps). Ska det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Undrar dock hur många som faktiskt kräver tangentbord att fortsätta.

Troligen försvinnande få eller inga. På sin höjd kan det tillkomma en timeout på några sekunder innan processen går vidare, men det kanske går att slå på "halt on keyboard error" fortfarande om man tycker det är skojigt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Nej, jag kan väl inte försvara det, oavsett hur jag krånglar. Gigabyte ska det vara, för den mesta kommunikationen är parallell. Utom att Serial ATA faktiskt är seriell. Men, nej. Om redaktören vill ändra till "I högfartsdelen talar vi gigabyte per sekund".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

@Broken-arrow: Jojo. Men om igen: jag är tvungen att välja en standardkonfiguration och då fick det bli med lösenord.Fast att behöva döda Explorer själv har jag aldrig varit med om. Då finns det andra program jag fått döda istället.

Fanns tillfällen (när jag körde HDD), så tog något program mycket resurser, så hände det att explorer hängt sig (nu när jag tänker på det börjar en felsökning flesta gånger, men i bland behövt tvinga av det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

@s0sdaf: Nej, jag kan väl inte försvara det, oavsett hur jag krånglar. Gigabyte ska det vara, för den mesta kommunikationen är parallell. Utom att Serial ATA faktiskt är seriell. Men, nej. Om redaktören vill ändra till "I högfartsdelen talar vi gigabyte per sekund".

Ok. Tack för svar och framförallt: tack för all intressant läsning!