Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installerade windows på ny SSD, problem

Permalänk
Medlem

Installerade windows på ny SSD, problem

Hej!

Installerade windows 7 på min nya SSD. Trodde det skulle gå smooth och att min gamla HDD och SSD skulle vara synkade.
När jag installerat windows på min SSD så hittar jag endast min nya användare och alla filer som ligger på min HDD verkar vara helt frånskilda, t.ex. om jag söker på ett program som ligger på HDD så hittar jag det inte, även om jag kan se att det ligger på hårddisken när jag går in i den.

Lite svårt att förklara men tanken är att jag vill ha min gamla användare tillbaka men att windows ligger på SSD-disken.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@CIocker:

Hej! Har du gjort en helt ny installation av Windows på din nya SSD eller har du klonat den gamla installationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Hej!

Installerade windows 7 på min nya SSD. Trodde det skulle gå smooth och att min gamla HDD och SSD skulle vara synkade.
När jag installerat windows på min SSD så hittar jag endast min nya användare och alla filer som ligger på min HDD verkar vara helt frånskilda, t.ex. om jag söker på ett program som ligger på HDD så hittar jag det inte, även om jag kan se att det ligger på hårddisken när jag går in i den.

Lite svårt att förklara men tanken är att jag vill ha min gamla användare tillbaka men att windows ligger på SSD-disken.

Tack på förhand!

Om du vill behålla dina saker från din gamla hårddisk till din SSD måste du klona din gamla till din SSD.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av CIocker:

Hej!

Installerade windows 7 på min nya SSD. Trodde det skulle gå smooth och att min gamla HDD och SSD skulle vara synkade.
När jag installerat windows på min SSD så hittar jag endast min nya användare och alla filer som ligger på min HDD verkar vara helt frånskilda, t.ex. om jag söker på ett program som ligger på HDD så hittar jag det inte, även om jag kan se att det ligger på hårddisken när jag går in i den.

Lite svårt att förklara men tanken är att jag vill ha min gamla användare tillbaka men att windows ligger på SSD-disken.

Tack på förhand!

Funkar inte så tyvärr,utan som de andra säger får man isf klona disken.

Skulle vilja påstå att du hade tur,om du hade råkat välja fel disk i installationen kunde all din data ha försvunnit,det jag vill säga är ; är du osäker så fråga innan du chansar nästa gång

Permalänk
Medlem

Nästa gång ska jag definitivt fråga innan jag ger mig ut på hal is...

Jag vill inte klona filerna från min gamla HDD till SSD utan jag vill använda båda hårddiskarna. Men främst SSD:n till sådant jag använder ofta.

Nu verkar det som datorn bara känner igen SSD:n om jag typ söker på en fil och om jag klickar på växla användare så ser jag bara profilen jag skapat med min SSD.

Kan även tillägga att när jag installerade Windows på SSD:n så ändrades den till C och HDD:n som tidigare var C blev E.

Permalänk
Medlem

@CIocker:

Om man vill växla mellan gamla och nya windows installationer på 2st HDD/SSD så kopplar man bort den första systemhårddisken och installerar windows på den nya, sedan kopplar man in den gamla och väljer i BIOS/UEFI vilken av hårddiskarna som skall vara först i bootordning.

Det går även att välja vilken av dom som skall boota genom att trycka på rätt funktionstangent när datorn startar och för ASUS moderkort är det F8 som man trycka på för att få upp en bootmeny.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee:

damn, jag gjorde allt det där och ändrade i bios förutom att koppla bort min HDD när jag installerade det. Kan jag koppla bort min HDD nu och installera om det eller har jag redan fuckat det?

Permalänk
Medlem

@CIocker:

Du kan koppla bort din SSD och testa om din HDD fortfarande bootar, den är mycket möjligt att det finns 2st bootloader på din HDD men om den bootar så kan du ta bort den som inte är aktuell i msconfig på fliken systemstart.

Om din HDD fungerar bra så kan koppla bort den och sedan koppla in din SSD och göra en ny och helt ren windows installation på den https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Edit: Har du aktiverat AHCI i BIOS för SATA kontrollen som är kopplad till SSDn?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee:

Tror jag avaktiverade det för att musen skulle funka under installationen av windows, ska det vara på eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

@janee:

Tror jag avaktiverade det för att musen skulle funka under installationen av windows, ska det vara på eller inte?

Ja man bör aktivera AHCI för SSDn för att den skall fungera optimalt, om det inte finns någon möjlighet att köra utan AHCI för SATA kontrollen som är kopplad till HDD så måste du även aktivera AHCI även för HDD i efterhand och det kan du göra även på SSD som denna guide visar https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Men du kan kolla manualen för moderkortet det är kanske möjligt att aktivera AHCI enbart på några av SATA portarna och då behöver du inte aktivera AHCI för HDDn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee:

Det funkade inte när jag kopplade ur min SSD. Om jag nu ska börja använda min HDD jag hade från början, hur ska jag då gå till väga? Ska jag bara rensa den på filer och använda den som vanligt eller hur ska man synca dem så de funkar korrekt med varandra?

Permalänk
Medlem

@CIocker: Får du upp några boot alternativ när du startar upp datorn med både SSD och HHD inkopplad?

Om du vill behålla alla filer och boota HDD så kan du testa att reparera bootloadern, jag hade valt att köra Startup Repair 3 gånger med omstart av datorn mellan varje reparation som är det tredje alternativet i denna guide http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Jag vet ej vad du menar med synca, om du bara vill ha en windows installation på SSD och radera alla filer på HDD så installerar man windows på SSD och kopplar sedan in HDD och har SSD som första bootenhet i BIOS, nu kan du öppna Diskhantering och högerklicka på alla partitioner som finns på HDD och välja ta bort volym, sedan skapar du en Ny enkel volym i Diskhantering som denna guide visar http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

Det är möjligt att jag inte förstår vad du vill göra så jag hoppas du kan förklara vad du menar med synca.

Edit: Här kan se hur Linus aktiverar AHCI och installerar windows 7 på en ny SSD och behåller gamla windows installationen på HDD https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

http://m.imgur.com/a/sZzcn

Såhär såg det ut, testade inte andra Windows 7 alternativet dock eftersom tangentbordet inte funkade under startup. Ska jag ändra i bios och testa om det funkar med andra win 7 alternativet?

Det jag menar är att jag vill använda min HDD och SSD men mina gamla filer på HDD hittar jag inte när jag söker på de i sökfunktionen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CIocker:

Vet du vilken av SSD eller HDD som datorn försöker boota på bilden som du posta?

Och du kan försöka reparera med Windows 7 skiva eller ett USB minne som det står på bilden och som jag skrev i ett tidigare inlägg " jag hade valt att köra Startup Repair 3 gånger med omstart av datorn mellan varje reparation som är det tredje alternativet i denna guide" http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w....

Ja du kan testa att ändra i BIOS och kolla om det andra win 7 alternativet fungerar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem

Sökfunktionen kräver att filerna har indexerats för att den ska fungera bra, den är alltså usel direkt efter en installation men blir bättre allt eftersom indexeringen får med fler o fler poster.

Men om jag tolkar dig rätt så verkar du vilja växla mellan en gammal användarprofil i en annan installation och använda program från en annan installation ? Det är betydligt bökigare i så fall än att nå filerna, filerna ser du väl direkt om du klickar dig in till där de ligger ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du når din gamla disk via E:\ ju? Under mappen Users eller Användare finns mina dokument osv.
Om du hade båda diskarna i under installationen borde du få valet att boota både nya och gamla installationen. Fast då kör du Windows från gamla disken, vilket är lika "slött" som innan.