Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Det är två saker du behöver göra; säkerställa att pumpen går på 12 V, och sänka CPU-spänningen. Anledningen att CPUn blir varmare än många andras (har själv en 2500K) är att spänningen helt enkelt är för hög. Moderkortet ställer in detta automatiskt åt dig, men den är ganska generös. Gå in och sänk till 1.20 V till en början och kör ett stresstest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ME4ME:

Det är två saker du behöver göra; säkerställa att pumpen går på 12 V, och sänka CPU-spänningen. Anledningen att CPUn blir varmare än många andras (har själv en 2500K) är att spänningen helt enkelt är för hög. Moderkortet ställer in detta automatiskt åt dig, men den är ganska generös. Gå in och sänk till 1.20 V till en början och kör ett stresstest.

Funderar själv på det där kring volten. Har en i5 2500k, och kör jag med auto på volten så ser jag att den skiftar mellan 0.956 och 1.271 i CPUID-HWMonitor. Om jag sätter den manuellt på 1.2 så får den väl konstant 1.2 vollt och blir onödigt varm i idle när den med auto bara får 0.9-1.1?

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att sätta dit en till fläkt och köra push and pull alltså radiatorn i mitten och en fläkt som pushar in luft i radiatorn och en annan som drar ut luft från radiatorn

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

@csgrabben: eftersom du har 41 grader på value och en lägenhet enligt hyreslagen ska hålla 20 grader varmt så är den effektiva temperaturen då 21 grader. Eftersom din dator inte kan kan vara kallare än ditt rum, då det skulle uppstå kondens och börja "regna" i den så är alltså den effektiva temperaturen 21 grader.

Lite off-topic kanske men jag måste kommentera detta med att det skulle kunna "regna i datorn" som är helt feltänkt... kondensen kommer ju på den varma sidan - dvs är det kallare i datorn än i rummet (hur det nu skulle gå till) så bildas kondensen/regnet på utsidan av datorn. Om kondens vore ett problem i datorsammanhang så skulle det bli blött i alla datorer eftersom de är varmare än omgivande rum, men eftersom de håller luften i rörelse uppstår inte problemet. Även i en passivt kyld dator så ventileras den varma luften ut.

Permalänk
Medlem

@csgrabben:

Jag tror du har misslyckats med att montera kylaren, personligen så föredrar jag "smeta" ut pasta med fingret teknik till ett tunt och täckande lager.

Ett vanligt fel är att plåten på baksidan av moderkortet sitter på fel håll och då sitter snett vilket leder till högre temps då hela blocket inte ligger på din CPU.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgrabben:

Årets bild, bör nästan printa den och ställa ut den i en galleria