Adblock på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är som sagt snarare att det inte är värt att ge de som "vill" ge bidrag någon specialbehandling, dels handlar det då inte om bidrag längre när de får något i utbyte och dels krävs det resurser som kan läggas på annat. Vill någon ge de pengar tar de säkert emot det, är då bara att kontakta Geeks för ett konto att sätta in på.

Om de skulle publicera ett konto, tänk då på att de måste bokföra varenda transaktion, så även om folk ger de 1 kr. Ger de något i utbyte så måste de också betala moms. Det är helt enkelt mycket arbete och massor tiggeri för att inte få ihop några betydande summor. Vill någon däremot ge ett frivilligt bidrag som är större än några kronor ser jag inte varför de inte skulle acceptera, men är man så hängiven så kan man nog också kontakta företaget direkt.

Nu svarade jag specifikt på att du menade att folk ska kontakta Swec om de vill ge bidrag, vilket rimligen skulle leda till mer specialbehandling om folk faktiskt skulle börja göra detta.

Vad gäller att ge något tillbaka så hade väl ingen av oss hittills föreslagit detta?

Och huruvida de skulle publicerat kontouppgifter, en paypal-knapp eller vad som nu skulle kunna tänkas vara aktuellt eller delat ut dessa individuellt efter kontakt spelar väl ingen som roll vad gäller kraven på bokföring?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Alright, jag köper att min argumentation föll lite där. En privatperson som Twitchstreamar måste väl rimligtvis vara en bättre jämförelse - kan en privatperson utan någon som helst erfarenhet av bokföring och beskattning sköta det så måste väl ändå ett företag med en ekonomiavdelning klara av att sätta upp det.

Återigen, jag förstår att de lever på annonserna men om problemet är att det är en negativ trend där så är det i deras egenintresse att sätta upp ett alternativ och när det gång på gång kommer upp som förslag tycker jag det är löjligt att tacka nej till erbjudandet om pengar.

Skrivet av evil penguin:

Nu svarade jag specifikt på att du menade att folk ska kontakta Swec om de vill ge bidrag, vilket rimligen skulle leda till mer specialbehandling om folk faktiskt skulle börja göra detta.

Vad gäller att ge något tillbaka så hade väl ingen av oss hittills föreslagit detta?

Och huruvida de skulle publicerat kontouppgifter, en paypal-knapp eller vad som nu skulle kunna tänkas vara aktuellt eller delat ut dessa individuellt efter kontakt spelar väl ingen som roll vad gäller kraven på bokföring?

Skulle nog inte säga att de tackar nej till pengar, ingen från Sweclockers har någonsin diskuterat möjligheten att ta emot frivilliga bidrag och det går utanför trådens ämne i princip. De har inte tappat sina annonsinkomster och letar inte efter några andra för den delen. Ingen av er verkar heller försökt kontaktat dem i syfte att ge bidrag.

Twitch, Patreon osv är inte frivilliga bidrag/donationer utan en inkomst som plattformen tar ut moms på och som den ni betalar till får ut i en klumpsumma. Får de 1000 personer som ger 10 kr så behöver de alltså inte bokföra 1000 transaktioner på 10 kr. Lägger Sweclockers ut ett konto så måste de däremot bokföra varenda transaktion, och rimligen generera något underlag till det, de måste dessutom göra det på sådant sätt att det inte skrämmer bort deras annonsörer. Det enda de diskuterat är t.ex. möjligheten för att kunna få en reklamfri variant mot betalning, alltså betalt medlemskap. Har ni en helt annan infallsvinkel så kanske en ny tråd vore bättre? Är ändå inte samma ämne längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle nog inte säga att de tackar nej till pengar, ingen från Sweclockers har någonsin diskuterat möjligheten att ta emot frivilliga bidrag och det går utanför trådens ämne i princip. De har inte tappat sina annonsinkomster och letar inte efter några andra för den delen. Ingen av er verkar heller försökt kontaktat dem i syfte att ge bidrag.

Twitch, Patreon osv är inte frivilliga bidrag/donationer utan en inkomst som plattformen tar ut moms på och som den ni betalar till får ut i en klumpsumma. Får de 1000 personer som ger 10 kr så behöver de alltså inte bokföra 1000 transaktioner på 10 kr. Lägger Sweclockers ut ett konto så måste de däremot bokföra varenda transaktion, och rimligen generera något underlag till det, de måste dessutom göra det på sådant sätt att det inte skrämmer bort deras annonsörer. Det enda de diskuterat är t.ex. möjligheten för att kunna få en reklamfri variant mot betalning, alltså betalt medlemskap. Har ni en helt annan infallsvinkel så kanske en ny tråd vore bättre? Är ändå inte samma ämne längre?

Trådens ämne är väl just att de tappar annonsintäkter på grund av att många besökare blockerar annonserna och att detta är ett allvarligt problem för Swec?

Vad jag ser som infallsvinkeln till den här delen av diskussionen är väl just att det finns andra som lagt till just den här typen av frivilliga bidrag som svar på exakt samma problem.
Ta t.ex. Guru3d, de har en länk för att ge bidrag på sin kontaktsida, de publicerade en nyhet om det när det infördes (snarlikt budskap jämfört det initiala inlägget i den här tråden, med skillnaden att de lade fram ett alternativ), ingen ändring av siten i övrigt.

Vad gäller att t.ex. ta bort annonserna mot betalning så framstår det som ett meningslöst arbete att implementera om man riktar sig till de som redan blockerar annonserna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Trådens ämne är väl just att de tappar annonsintäkter på grund av att många besökare blockerar annonserna och att detta är ett allvarligt problem för Swec?

Vad jag ser som infallsvinkeln till den här delen av diskussionen är väl just att det finns andra som lagt till just den här typen av frivilliga bidrag som svar på exakt samma problem.
Ta t.ex. Guru3d, de har en länk för att ge bidrag på sin kontaktsida, de publicerade en nyhet om det när det infördes (snarlikt budskap jämfört det initiala inlägget i den här tråden, med skillnaden att de lade fram ett alternativ), ingen ändring av siten i övrigt.

Vad gäller att t.ex. ta bort annonserna mot betalning så framstår det som ett meningslöst arbete att implementera om man riktar sig till de som redan blockerar annonserna.

Är det?

Tråden kom till för att de under en kortare period – på test – blockerade användare av adblock, inte för att de hade svårt att betala räkningarna. Sedan dess har de anställt fler o.s.v. Att vissa användare efter uppmaningarna om att frilista Sweclockers ändå blockerar är inget problem. Uteblivna intäkter och tappade intäkter är inte samma sak.

Vill du att de ska lösa det som i Guru3Ds fall så rikta dig i så fall direkt mot redaktionen/ägaren. Det är bara att pinga deras användarnamn om du inte vill skicka in via kontaktforumet, tvivlar på att de bevakar tråden fortfarande så de ser nödvändigtvis inte vad du skriver annars.

I princip ingen skulle dock hitta till Sweclockers kontaktsida och ge några bidrag om de lägger en Paypal-knapp där. Guru3D har aldrig redovisat vad de fick in i donationer, men förmodligen väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det?

Tråden kom till för att de under en kortare period – på test – blockerade användare av adblock, inte för att de hade svårt att betala räkningarna. Sedan dess har de anställt fler o.s.v. Att vissa användare efter uppmaningarna om att frilista Sweclockers ändå blockerar är inget problem. Uteblivna intäkter och tappade intäkter är inte samma sak.

Vill du att de ska lösa det som i Guru3Ds fall så rikta dig i så fall direkt mot redaktionen/ägaren. Det är bara att pinga deras användarnamn om du inte vill skicka in via kontaktforumet, tvivlar på att de bevakar tråden fortfarande så de ser nödvändigtvis inte vad du skriver annars.

I princip ingen skulle dock hitta till Sweclockers kontaktsida och ge några bidrag om de lägger en Paypal-knapp där. Guru3D har aldrig redovisat vad de fick in i donationer, men förmodligen väldigt lite.

Om man ser till innehållet i första inlägget så är det det. Det har iofs redigerats i efterhand, så om man ser till vad som stod där från början (men som nu ej går att läsa) så är det kanske inte det.

Jag känner dock noll intresse av att diskutera detta vidare med dig, du verkar mest intresserad av att aggressivt föra andras talan och poängtera att folk har fel, även om det innebär att du motsäger dig själv från ett inlägg till nästa. Med det inte sagt att du inte har relevanta poänger, men attityden är för dryg för att jag ska stå ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man ser till innehållet i första inlägget så är det det. Det har iofs redigerats i efterhand, så om man ser till vad som stod där från början (men som nu ej går att läsa) så är det kanske inte det.

Jag känner dock noll intresse av att diskutera detta vidare med dig, du verkar mest intresserad av att aggressivt föra andras talan och poängtera att folk har fel, även om det innebär att du motsäger dig själv från ett inlägg till nästa. Med det inte sagt att du inte har relevanta poänger, men attityden är för dryg för att jag ska stå ut.

Varför kommer du med personangrepp när det enda jag poängterar att det inte är en fråga jag kan svara för? Jag har inget emot att de tar emot frivilliga bidrag, oavsett hur liten "vinsten" är och det har jag poängterat flera gånger i tråden.

Det var du som började diskutera med mig och kom med påståenden, jag har bara påpekat att jag inte kan svara på dessa och vem du bör vända dig till. Hade du inte kommit med personangrepp hade det inte funnits någon fortsättning där.

Det är jobb även att införa det du och Dumbullen föreslog däremot, så någon prioritering måste göras. Vad de själva tycker om betalt medlemskap har de redan svarat i tråden. Om någon vill ha svar om vad de tycker om frivilliga bidrag så är det väl bara att kontakta företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför kommer du med personangrepp när det enda jag poängterar att det inte är en fråga jag kan svara för? Jag har inget emot att de tar emot frivilliga bidrag, oavsett hur liten "vinsten" är och det har jag poängterat flera gånger i tråden.

Det var du som började diskutera med mig och kom med påståenden, jag har bara påpekat att jag inte kan svara på dessa och vem du bör vända dig till. Hade du inte kommit med personangrepp hade det inte funnits någon fortsättning där.

Det är jobb även att införa det du och Dumbullen föreslog däremot, så någon prioritering måste göras. Vad de själva tycker om betalt medlemskap har de redan svarat i tråden. Om någon vill ha svar om vad de tycker om frivilliga bidrag så är det väl bara att kontakta företaget.

Jag tappade humöret när du inte bara radikalt byter åsikt från inlägg till inlägg utan även hävdar att tråden inte handlar om det som står i trådens första inlägg.

Jag besvarade ditt förslag om att folk individuellt skulle kontakta Swec med ett förslag som jag tycker verkar mycket rimligare OM det alls finns intresse från Swecs sida. Det var hur jag råkade sugas in i den här lätt surrealistiska diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tappade humöret när du inte bara radikalt byter åsikt från inlägg till inlägg utan även hävdar att tråden inte handlar om det som står i trådens första inlägg.

Jag besvarade ditt förslag om att folk individuellt skulle kontakta Swec med ett förslag som jag tycker verkar mycket rimligare OM det alls finns intresse från Swecs sida. Det var hur jag råkade sugas in i den här lätt surrealistiska diskussionen.

Men jag har inte haft olika åsikter, så det du kommer med handlar fortfarande bara om påhopp.

Det var en person som kom två år efter trådens start jag svarade på, att en person kontaktar Geeks och vill vara givmild vore inte konstigt, det är heller inte svårare än att skriva i den här tråden. I övrigt kommenterade jag bara att det krävs att man lägger ner lite tid på att t.o.m. införa frivilliga bidrag, helt utan att medlemmen får något tillbaka. Om det är tid värt att lägga måste de som driver verksamheten avgöra och svara för. Tycker det är rätt tydligt att de inte tycker de förlorar på att vissa fortsätter blockera annonser.

Permalänk
Medlem

Varför godkänns detta?

GTX 1060 6GB med referensfrekvens har väl aldrig kunnat kallas för toppresterande? Det är ju en lögn.
Dessutom är kylaren på just detta kortet inte jättebra. Så fort man överklockar lite varvar fläktarna upp rejält.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför godkänns detta?
https://i.imgur.com/nP699dx.png

GTX 1060 6GB med referensfrekvens har väl aldrig kunnat kallas för toppresterande? Det är ju en lögn.
Dessutom är kylaren på just detta kortet inte jättebra. Så fort man överklockar lite varvar fläktarna upp rejält.

Förstår inte varför du klagar?

är du medveten att alla på sweclockers inte har 1070/1080/1080ti/Titan kort i sina burkar? eller sitter på 1440/4k skärmar?
1060 är mer vanligt spelkort än något ovan.
https://www.rockpapershotgun.com/2018/03/06/steam-hardware-ch...

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Förstår inte varför du klagar?

är du medveten att alla på sweclockers inte har 1070/1080/1080ti/Titan kort i sina burkar? eller sitter på 1440/4k skärmar?
1060 är mer vanligt spelkort än något ovan.
https://www.rockpapershotgun.com/2018/03/06/steam-hardware-ch...

Jag klagar pga att de marknadsför ett GTX 1060 med referensfrekvens som ett kort med "Topprestanda"(strök ju till och med under det!) vilket det absolut inte är oavsett vad större delen av folk på steam kör med. Det är inte ens ett kort med topprestanda jämfört med andra GTX 1060 6GB. (Ja jag har haft ett GTX1060 6GB Dual från palit) Det är ett kort i mellansegmentet och inget annat så har det alltid varit med "60" korten från Nvidia.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag klagar pga att de marknadsför ett GTX 1060 med referensfrekvens som ett kort med "Topprestanda"(strök ju till och med under det!) vilket det absolut inte är oavsett vad större delen av folk på steam kör med. Det är inte ens ett kort med topprestanda jämfört med andra GTX 1060 6GB. (Ja jag har haft ett GTX1060 6GB Dual från palit) Det är ett kort i mellansegmentet och inget annat så har det alltid varit med "60" korten från Nvidia.

För dig ja. Mellansegmentet för mig är 1070/1080, toppsegmentet är 1080ti och Titan X.
anledning för detta? inget alls, för att det är en personlig åsikt, likaså för dig, likaså för netonnet.

En person som inte kan mycket om datorer eller har en tight budget (vilket förövrigt är en ganska stor del på sweclockers) så kommer ett 1060 med stor sannorlikhet prestera väldigt mycket bättre än sitt gamla grafikkort (om dem ens har en dator sen tidigare, kanske skall bygga sin första?)

och då du med stor sannolikhet inte ens brydde dig om att läsa artikeln så skrivs det att 1080p domineras fortfarande på spelmarknaden, vilket 1060 är perfekt till i pris/prestanda.

så som jag skrev tidigare, förstår inte vad du klagar på? att netonnet inte tycker samma som dig?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

För dig ja. Mellansegmentet för mig är 1070/1080, toppsegmentet är 1080ti och Titan X.
anledning för detta? inget alls, för att det är en personlig åsikt, likaså för dig, likaså för netonnet.

En person som inte kan mycket om datorer eller har en tight budget (vilket förövrigt är en ganska stor del på sweclockers) så kommer ett 1060 med stor sannorlikhet prestera väldigt mycket bättre än sitt gamla grafikkort (om dem ens har en dator sen tidigare, kanske skall bygga sin första?)

och då du med stor sannolikhet inte ens brydde dig om att läsa artikeln så skrivs det att 1080p domineras fortfarande på spelmarknaden, vilket 1060 är perfekt till i pris/prestanda.

så som jag skrev tidigare, förstår inte vad du klagar på? att netonnet inte tycker samma som dig?

Det är absolut inte någon personlig åsikt. GTX 1060 producerar ungefär hälften så bra prestanda som ett GTX 1080ti. Det är inte okej att lura i folk att det har topprestanda, därför klagar jag. Jag tycker det är relevant att ifrågasätta annonser de har godkänt i en tråd där de ber oss stänga av adblock. Så det är inte kritik mot Nvidia eller Netonnet utan Sweclockers.

Det är ett bra val för 1920x1080 60hz Jag har inte påstått något annat.

Nvidia har ju alltid placerat 60 serien som mellansegment i prestanda och pris.

Ska butikerna börja marknadsföra Ryzen 3 och core i3 som toppresterande processorer bara för de allra flesta klarar sig med 4 kärnor och 4 trådar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Ser inte annonsen som att de skulle säga att det presterar bättre än något annat GTX 1060. Priset är ju som det är för att tillgången precis börjat bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@jOnÄTÄn: Ser inte annonsen som att de skulle säga att det presterar bättre än något annat GTX 1060. Priset är ju som det är för att tillgången precis börjat bli bättre.

Att jag drog upp att det var referensfrekvens på kortet var bara för att visa att det inte ens var ett av de snabbare GTX 1060 korten.
Priset nämnde jag aldrig men det är ju trevligt att de börjar närma sig lanseringspriset köpte mitt Palit 1060 6GB dual för 2899kr sommaren 2016. Och i dagens läge är väl 3490 godkänt för det kortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

För dig ja. Mellansegmentet för mig är 1070/1080, toppsegmentet är 1080ti och Titan X.
anledning för detta? inget alls, för att det är en personlig åsikt, likaså för dig, likaså för netonnet.

En person som inte kan mycket om datorer eller har en tight budget (vilket förövrigt är en ganska stor del på sweclockers) så kommer ett 1060 med stor sannorlikhet prestera väldigt mycket bättre än sitt gamla grafikkort (om dem ens har en dator sen tidigare, kanske skall bygga sin första?)

och då du med stor sannolikhet inte ens brydde dig om att läsa artikeln så skrivs det att 1080p domineras fortfarande på spelmarknaden, vilket 1060 är perfekt till i pris/prestanda.

så som jag skrev tidigare, förstår inte vad du klagar på? att netonnet inte tycker samma som dig?

Marknadsföring ska väl vara objektiv i någon mån i alla fall. Vore det fritt fram med personliga åsikter kunde man ju marknadsföra vad som helst hur som helst.

Kan inte annat än hålla med om att det är duktigt missledande att ge ett 1060-kort attributet toppresterande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Stötte precis på reklam för War Thunder med animerad snutt och knapp där det står "SPELA GRATIS NU" eller något i stilen. Är det godkänd reklam eller har jag fått skräp på datorn? Adblock aktiverades så länge iaf.

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte precis att annonserna inte fungerar på sweclockers.com eller fz.se på min jobbmaskin.
Kör Linux, Firefox (61.0.2) med uBlock Origins (vilket är avstängt för båda sidorna)

Vid lite närmare undersökning verkar det vara det inbyggda spårningsskyddet i Firefox som är orsaken, vilket jag inte tänker stänga av.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Jag vill bara dela med mig hur jag använder annonsblokerande program.

På min viktigaste dator som jag använder mest och besöker Swec många gånger under dagen, har jag flertalet program som plockar bort så mkt skit som möjlig, inte pga Swecs annonsering utan pga på tok för många bolag som lever på att spåra min surfhistorik.

Jag bidrar till Swec genom att inte använda någon annonsblokerare på min arbetsdator, min telefon och resterande datorer i hushållet som även besöker Swec flera gånger om dagen.

Låt inte statistiken lura er.

Jag var tidigare medlem på Sveriges största forum för Pontiac-bilar, som bilentusiast finns/fanns det kunskap och erfarenhet om Pontiac teknik på det forumet som är ovärderlig och väldigt svår att hitta i Europa.
Dom införde en avgift för forumet, jag har inte besökt sidan sedan dess.

Permalänk
Medlem

Hej @Dimestam och @JonasT Nexusmods hade samma problem ( många som använde ublock/adblock ) och därav behövde hitta en lösning på problemet. Det de gjorde var att de skapade en "supporter" roll, alltså en kostnad på 2 dollar ( permanent ). Det gjorde att de som hade rollen inte hade några ads. Kanske detta är en lösning för er?

10-20 kr för att få supporter roll och slippa ads?

Känns som ett klockrent val medtanke på att detta är ett IT forum och många här är medvetna om sekretessbristerna annonser medför. Genom att införa denna roll så ser det bättre ut som IT-forum men likväl som det nöjer många medlemmar som vill hjälpa till men samtidigt värna om sin integritet!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

@klotim: Låter som ett bra sätt att förlora pengar på. Supporters som det inte får in några pengar från i framtiden är nog inte särskilt gångbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@klotim: Låter som ett bra sätt att förlora pengar på. Supporters som det inte får in några pengar från i framtiden är nog inte särskilt gångbart.

Det funkar för nexusmods, varför skulle det inte funka här?
Sen får du även tänka, hur mycket tjänar de på det jämfört med att inte ha alternativet och folk fortsätter med adblock? Det finns olika kriterier här att tänka på, men om det inte är gångbart, varför inte isåfall ha en kostnad på 10kr per månad? Jag tror många här är villiga att erbjuda det!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det funkar för nexusmods, varför skulle det inte funka här?

Nexusmods har färre anställda. Säg att 90 % av de återkommande läsarna blir supporters för 20 kr, då kommer du nästa månad ha förlorat majoriteten av intäkterna och konkurs är nästa steg efter intäkterna från engångsbetalningen tar slut då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nexusmods har färre anställda. Säg att 90 % av de återkommande läsarna blir supporters för 20 kr, då kommer du nästa månad ha förlorat majoriteten av intäkterna och konkurs är nästa steg.

Yes men kan du läsa ändringarna jag gjorde?

Jag vill även påpeka att nexusmods har en hel del anställda, nu vet jag inte exakt vad swec har, men nexusmods har anställda webbutvecklare ( Vet inte hur många ) samt enorma servrar som de måste underhålla för alla mods som är uppladdade. Nexusmods har nämligen 15,772,029 medlemmar samt bara skyrim har 1.4 miljarder nedladdningar.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Yes men kan du läsa ändringarna jag gjorde?

Varför kostar inte dagstidningarnas prenumerationer 10 kr i månaden? När du prenumererar på en tidning har du fortfarande annonserna i tidningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför kostar inte dagstidningarnas prenumerationer 10 kr i månaden? När du prenumererar på en tidning har du fortfarande annonserna i tidningen.

Det får du fråga dem? Jag erbjuder lösningar som verkar fungera på andra sidor, jag låter därför OP samt Jonas att tänka på alternativet!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Jag vill även påpeka att nexusmods har en hel del anställda, nu vet jag inte exakt vad swec har, men nexusmods har anställda webbutvecklare ( Vet inte hur många ) samt enorma servrar som de måste underhålla för alla mods som är uppladdade. Nexusmods har nämligen 15,772,029 medlemmar samt bara skyrim har 1.4 miljarder nedladdningar.

Och Sweclockers/Geeks har anställda webbutvecklare, serverkostnad för tre sidor, redaktioner för tre sidor o.s.v. sammanlagt över 20 anställda och utan 15 miljoner registrerade användare.

Skrivet av klotim:

Det får du fråga dem? Jag erbjuder lösningar som verkar fungera på andra sidor, jag låter därför OP samt Jonas att tänka på alternativet!

Varför ska jag fråga dem om jag vet svaret? Vore en förlustaffär med en prenumerationsmodell med låga prenumerationskostnader.

En dagstidning måste ha tiotals miljoner i intäkter från exempelvis 50 000 prenumeranter.

Edit: Sweclockers forum har drygt 300 000 registrerade användare, 15 000 av dessa kanske skrivit på forumet senaste månaden. Av alla registrerade kanske man bara kan räkna 10 % som aktiva i forumet och investerade i sidan. Om alla dessa betalade 30-50 kr i månaden kanske sidan skulle gå runt på prenumerationer. Jag vet ingen publikation i hela världen som lyckats med något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och Sweclockers/Geeks har anställda webbutvecklare, serverkostnad för tre sidor, redaktioner för tre sidor o.s.v. sammanlagt över 20 anställda och utan 15 miljoner registrerade användare.

Varför ska jag fråga dem om jag vet svaret? Vore en förlustaffär med en prenumerationsmodell med låga prenumerationskostnader.

En dagstidning måste ha tiotals miljoner i intäkter från exempelvis 50 000 prenumeranter.

Edit: Sweclockers forum har drygt 300 000 registrerade användare, 15 000 av dessa kanske skrivit på forumet senaste månaden. Av alla registrerade kanske man bara kan räkna 10 % som aktiva i forumet och investerade i sidan. Om alla dessa betalade 30-50 kr i månaden kanske sidan skulle gå runt på prenumerationer. Jag vet ingen publikation i hela världen som lyckats med något liknande.

så du menar att det är bättre att folk ska fortsätta med adblock? Är det bättre än ingenting? Eller nä vet du vad, jag kom inte hit för att argumentera, utan för att bidra, om det funkar eller ej är som sagt upp till redaktionen.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

så du menar att det är bättre att folk ska fortsätta med adblock? Är det bättre än ingenting? Eller nä vet du vad, jag kom inte hit för att argumentera, utan för att bidra, om det funkar eller ej är som sagt upp till redaktionen.

Så länge inte alla kör med annonsblockering för sidan så fungerar det, besökarna genererar annonsintäkter.

En låg avgift riskerar att uppmana de som annars skulle se annonserna att slippa och en låg engångsavgift skulle betyda att läsarna i framtiden inte har något ekonomiskt värde, och med en låg månadsavgift att denna kanske skulle ge mindre än annonsintäkterna och för den delen se till att intresset att annonsera försvinner.

Mikrobetalningar brukar paras ihop med paywalls och det är bara ett sätt att tappa läsare och besök, finns ingen som löst det hela. Finns ingen sida jag känner till som har betydande intäkter från helt frivilliga "supporterprogram" med annonsfritt som förmån.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av klotim:

Hej @Dimestam och @JonasT Nexusmods hade samma problem ( många som använde ublock/adblock ) och därav behövde hitta en lösning på problemet. Det de gjorde var att de skapade en "supporter" roll, alltså en kostnad på 2 dollar ( permanent ). Det gjorde att de som hade rollen inte hade några ads. Kanske detta är en lösning för er?

10-20 kr för att få supporter roll och slippa ads?

Känns som ett klockrent val medtanke på att detta är ett IT forum och många här är medvetna om sekretessbristerna annonser medför. Genom att införa denna roll så ser det bättre ut som IT-forum men likväl som det nöjer många medlemmar som vill hjälpa till men samtidigt värna om sin integritet!

Tjena! Om jag får gissa tror jag att Nexusmods känner att det är bättre att få in 2 dollar än 0 dollar. De som har igång Adblock genererar inga inkomster för sajten och av de som "supportar" skulle nog de allra flesta ändå aldrig stänga av Adblock. Jag tycker att det är ett rimligt resonemang, om än kortsiktigt eftersom det kan få effekten att även de som tidigare inte använt Adblock börjar stänga av annonser.

Det dock är en helt annan sak att säga att denna engångsbetalning om 2 dollar skulle kunna kompensera för bortfallet som orsakas av annonsblockeringar (på livstid, dessutom). Det är ett litet bidrag till sajten, men inte mer än så.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015