Doom kommer köras i 1080p och 60 fps med Playstation 4 och Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnöddels:

Inte en chans att spelet kommer låsas vid 60 FPS på PC. Inte ett spel som DOOM. Inte 2016.
Så många andra spel släpps till PC utan något lås så varför skulle id (av alla företag) göra det liksom.

Quake 4 var låst till 60 när det kom. Doom 4 alphan var låst till 60. Skulle snarare påstå att allt pekar mot att det blir låst till 60. Hoppas inte så är fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Quake 4 var låst till 60 när det kom. Doom 4 alphan var låst till 60. Skulle snarare påstå att allt pekar mot att det blir låst till 60. Hoppas inte så är fallet.

Får hoppas jag har rätt och du har fel

Permalänk
Medlem

I forntiden när John D. Carmack knåpade kod hos id släpptes DOOM/Quake spelen för datorer som inte fanns ännu, det tog flera år innan datorerna kom ifatt och kunde köra dem fullt ut.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Håller med de som skrivit att standarden sänkes rejält från CRT-tiden. 60Hz var lägsta man kunde köra skärmarna i ofta. Nu snackar man om det som att det är ett lyft att tom nå upp till 60Hz. Hur som, bra att det åtminstone kommer upp till vad som var ministandard för 100år sedan.

Men kan vi inte fråga oss varför utvecklarna ens gör så här? Är det påtryckningar från Sony/Microsoft så inte deras konsoller skall framstå så B jmf PC. Är det för "jobbigt" att koda om det för PC? Eller tror de att ingen märker ngn skillnad iaf?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Håller med de som skrivit att standarden sänkes rejält från CRT-tiden. 60Hz var lägsta man kunde köra skärmarna i ofta. Nu snackar man om det som att det är ett lyft att tom nå upp till 60Hz. Hur som, bra att det åtminstone kommer upp till vad som var ministandard för 100år sedan.

Men kan vi inte fråga oss varför utvecklarna ens gör så här? Är det påtryckningar från Sony/Microsoft så inte deras konsoller skall framstå så B jmf PC. Är det för "jobbigt" att koda om det för PC? Eller tror de att ingen märker ngn skillnad iaf?

Vi är väl inte säkra på att det kommer vara låst till 60fps än även om det lilla jag läst tyder på det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

På CRT tiden var 75Hz "OK" 85Hz och över var bra. Det är otur att 60Hz blivit standard.

Men det var väl för att de flesta upplevde att 60 Hz på en CRT-skärm flimrade som fasen. Så är det knappast på en LCD som kör med 60 Hz.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men det var väl för att de flesta upplevde att 60 Hz på en CRT-skärm flimrade som fasen. Så är det knappast på en LCD som kör med 60 Hz.

Nej en CRT visade inte hela bilden hela tiden. En LCD visar fortfarande den förra bilden när den ritar om.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

@Herr Kantarell: Och vad innebär det menar du?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Det kommer bli flopp hela rasket! Doom 1 och 2 kommer alltid förbli i mitt hjärta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Precis... jag syftade på att hög FPS inte är lika viktigt, förutsatt att den är stabil hela tiden. För så länge den är det upplever man ju inga hack eller så. De är ju en effekt av att FPS:en hoppar upp o ned som en jojo.

Spelar själv på både konsol och dator. Till speldatorn hade jag förut en 144Hz-skärm som nu är trasig eftersom den inte överlevde ett fall till golvet. >.< Så nu är det en lånad skärm ifrån jobbet som får tjänstgöra här hemma ett tag. 60Hz är den på, och den fungerar inte sämre.

Oj, tråkigt med skärmen där :'(

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Porraz:

Jag håller inte med om att 30 FPS (så länge det är stabilt på 30 FPS och inte går lägre) hackar. Sjävklart är det mycket bättre flyt och roligare att spela med 60 FPS, men det betyder inte (enligt mig) att det är värdelöst eller att jag skulle säga att jag upplever det som att det hackar med 30 FPS. I alla fall inte när jag kör med handkontroll och i det spelet jag spelat mest på konsol (Destiny på PS4). Men återigen – klart jag hellre sett att spelet låg konstant på 60 FPS så det ger en väldigt mycket bättre upplevelse. Det snackas om att Destiny 2 ska rulla i 60 FPS – vi får väl se…

@Stoff3th3m4n:

Alla tänker inte längre än näsan räcker, men du gör.

Nej, du behöver inte hålla med heller, alla är vi olika så klart. Men min teori är att, som i mitt fall, om man har spelat i flera år med 60 FPS och plötsligt testar något i 30 FPS så kan jag nästan svära på att vem som helst skulle uppleva det som hackigt. Jag minns när jag lirade Quake 1 på familjens IBM 100MHz. Lirade varje dag och tyckte att det var asgrymt, tills jag en dag testade det på min polares mycket bättre dator med VooDoo 2. Dra å helvete vilken skillnad!!! Då, förstod jag vad han menade när han sa att det hackade på min dator. Jag gissar på att det var runt 30 FPS då, för det var ju spelbart absolut. Skillnaden är att då hade jag inget alternativ. Skulle jag idag kirra mig ett lir och inte nå mer 50 FPS så skulle jag lägga ner skiten för stunden och lira annat tills jag skaffade mig fetare hårdvara. Så mycket handlar om vad man är van vid också.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Herr Kantarell: Och vad innebär det menar du?

Att så länge det är stillbild så upplever man varken flimmer eller ryckig bild med LCD.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Att så länge det är stillbild så upplever man varken flimmer eller ryckig bild med LCD.

Nej men när man rör på någon muspekare eller fönster så känns 120hz betydligt trevligare att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Gäller de siffrorna lika relevanta på en konsol där man enbart styr med handkontroll? Menar att det kanske är känsligare med FPS:en när man kör med mus.

Det som genast poppar in i mitt huvud av din beskrivning är Halo, fast jag syftade på mycket längre bak i tiden, typ PS1 och N64. Golden Eye, Tekken, etc. Tiden då konsol och PC fortfarande var helt olika saker, och då fps var viktigare än grafiken för allt såg ut som skit ändå, fast det gjorde inget för alla tyckte det var amazing i alla fall. Jag vet, lång mening.

Hur som helst så vad du egentligen säger är snabba rörelser - desto snabbare rörelser desto högre fps behöver man för att det inte ska vara smärtsamt att titta på. Så vad du insinuerar är att man oftast inte har snabba rörelser på en konsol? I så fall vet jag inte om jag håller med. Får känslan av att du tänkte på när man vrider en gubbe i Battlefield typ och extrapolerade den tanken lite för långt. Du kan ha massa snabba rörelser i en helt vanlig side-scroller bara för att ta ett trivialt exempel (Sonic?), eller ett racing spel. Racing kräver låg input lag och hög fps för att kännas responsive och är mycket lättare att styra med en kontroll än med kb & mus.

Jag säger nöj dig inte med 30, men om du säger "meh, 30 duger" så kan jag inte stoppa dig heller.
För egen del är jag nostalgisk och vill ha tillbaka 60-kravet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Att så länge det är stillbild så upplever man varken flimmer eller ryckig bild med LCD.

Det där är halvsant såvida du inte har ljusstyrkan på 100% eller en skärm med lysdioder som kan dimma. I annat fall flimrar ljuset olika snabbt för att skapa upplevelsen av olika ljusstyrkor (reglaget i panelens meny alltså, inte nyanser eller mörka/ljusa färger).

Jag säger halv-sant för det är ju oftast ingen som märker av detta - och är lite beside the point.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Tror jag mår illa...Herregud, det är 2016 inte 2011. Att låsa ett spel vid 60fps är bara galet, ingen gör ju det.

Som @cfwin säger så låter det som han pratar om fenomenet i sig och inte att spelet är låst.

Bryr mig ärligt talat inte, så länge vi inte pratar om en 30fps lock är jag nöjd, en hel del spel låser sig ju vid 30/60 med vsync ändå.
Dessutom brukar man alltid kunna ta bort dessa locks. Tvivlar på att DOOM som traditionellt är ett PC spel skulle göra en dålig PC-port.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Det som genast poppar in i mitt huvud av din beskrivning är Halo, fast jag syftade på mycket längre bak i tiden, typ PS1 och N64. Golden Eye, Tekken, etc. Tiden då konsol och PC fortfarande var helt olika saker, och då fps var viktigare än grafiken för allt såg ut som skit ändå, fast det gjorde inget för alla tyckte det var amazing i alla fall. Jag vet, lång mening.

Hur som helst så vad du egentligen säger är snabba rörelser - desto snabbare rörelser desto högre fps behöver man för att det inte ska vara smärtsamt att titta på. Så vad du insinuerar är att man oftast inte har snabba rörelser på en konsol? I så fall vet jag inte om jag håller med. Får känslan av att du tänkte på när man vrider en gubbe i Battlefield typ och extrapolerade den tanken lite för långt. Du kan ha massa snabba rörelser i en helt vanlig side-scroller bara för att ta ett trivialt exempel (Sonic?), eller ett racing spel. Racing kräver låg input lag och hög fps för att kännas responsive och är mycket lättare att styra med en kontroll än med kb & mus.

Jag säger nöj dig inte med 30, men om du säger "meh, 30 duger" så kan jag inte stoppa dig heller.
För egen del är jag nostalgisk och vill ha tillbaka 60-kravet.

Jag menar helt enkelt att det kanske inte är lika viktigt med mer än 60 FPS på konsol då att "rotera vyn "i ett förstapersonspel aldrig blir lika följsamt med analoga spakar på en handkontroll som med mus. Men det är lite ställt som en fråga, för jag menar inte att det definktivt är så, men kan tänka mig att det är så.

30 FPS hade jag inte tyckt var kul på en dator där man styr ett förstapersonsspel med mus och tangentbord, men på konsol (med handkontroll) upplever jag det inte lika illa. Men självklart gärna 60 FPS där med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag förstår inte vad du menar, försöker du vara rolig eller?
1080 i 60FPS är ju jäkligt bra de. Vad har DU för upplösning och FPS och på vilka spel?

98% av alla som spelar idag ligger under 1080 och/eller 60FPS, så det här är ju en välkommen nyhet. Mer välkommet än att det kommer ny vassare hårdvara, som gör att spelutvecklarna kan maska ännu mer.

98% under 1080p? Det är nog fan inte många som har en skärm på deras speldator som är mindre än 1080p... 60fps är en annan sak, men 98% som ligger under 60 FPS. LOLOLOLOLOL.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Det är ju jättebra att spelet är låst till 60fps... Tänk att man kan köra 4k med fulla settings med ett GTX 950 och ändå få 60fps eftersom det är låst på det...

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Skrivet av kelthar:

98% under 1080p? Det är nog fan inte många som har en skärm på deras speldator som är mindre än 1080p... 60fps är en annan sak, men 98% som ligger under 60 FPS. LOLOLOLOLOL.

Är väll få som lirar i 1080p år 2016 ? 1440p och uppåt är det som gäller om man inte har en rigg som man hittat i en återvinningscontainer.

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag menar helt enkelt att det kanske inte är lika viktigt med mer än 60 FPS på konsol då att "rotera vyn "i ett förstapersonspel aldrig blir lika följsamt med analoga spakar på en handkontroll som med mus. Men det är lite ställt som en fråga, för jag menar inte att det definktivt är så, men kan tänka mig att det är så.
Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom en konsoll helst ska vara så liten som möjligt och kosta så lite som möjligt så finns givetvis en hårdvarubegränsing som gör att det inte kommer fungera att göra hur snygg grafik som helst i 100Hz+.

En PC som däremot kan uppdateras varje år om man nu känner för det finns betydligt bättre möjligheter till att dra på grafik ordentligt och fortfarande hålla hyffsad fps (80Hz+).

Har för mig det var Quake eller möjligtvis Quake 3 där flera år senare då man äntligen hade en PC stark nog att dra på max inställningar så blev det en väldig skillnad på grafiken. Så borde dom självklart jobba även idag, att göra så bra grafik att man får ställa ner för att kunna få bra flyt.. men när Pascal/Volta eller motsvarande AMD släpps ska det självklart gå att dra på grafiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Eftersom en konsoll helst ska vara så liten som möjligt och kosta så lite som möjligt så finns givetvis en hårdvarubegränsing som gör att det inte kommer fungera att göra hur snygg grafik som helst i 100Hz+.

En PC som däremot kan uppdateras varje år om man nu känner för det finns betydligt bättre möjligheter till att dra på grafik ordentligt och fortfarande hålla hyffsad fps (80Hz+).

Har för mig det var Quake eller möjligtvis Quake 3 där flera år senare då man äntligen hade en PC stark nog att dra på max inställningar så blev det en väldig skillnad på grafiken. Så borde dom självklart jobba även idag, att göra så bra grafik att man får ställa ner för att kunna få bra flyt.. men när Pascal/Volta eller motsvarande AMD släpps ska det självklart gå att dra på grafiken

Av vilken anledning är det relevant att jämföra en maskin (spelkonsol) för runt 3000kr med en gaming-PC för 3-4 gånger pengarna?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Brukar väl gå att tweaka i nån *.ini-fil iaf?

Permalänk
Skrivet av Underklockaren:

Är väll få som lirar i 1080p år 2016 ? 1440p och uppåt är det som gäller om man inte har en rigg som man hittat i en återvinningscontainer.

Skämtar du? Klart det är många som kör i 1080p då det fortfarande är vanligt med skärmar med sådana skärmar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av dpom86:

massa snabba rörelser i en helt vanlig side-scroller bara för att ta ett trivialt exempel (Sonic?), eller ett racing spel. Racing kräver låg input lag och hög fps för att kännas responsive och är mycket lättare att styra med en kontroll än med kb & mus.

De flesta plattformsspel skulle jag säga rullar i 60 FPS även på konsolerna. Vissa racingspel också. Det för snart kommande Dirt Rally ska rulla i 60 FPS på båda konsolerna (PS4 och Xbox One).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

De flesta plattformsspel skulle jag säga rullar i 60 FPS även på konsolerna. Vissa racingspel också. Det för snart kommande Dirt Rally ska rulla i 60 FPS på båda konsolerna (PS4 och Xbox One).

Absolut.
(Stycket du citerade var en del av en kontring emot en övergeneralisering om att hög framerate oftast inte behövs i spel med handkontroll - vilket jag stämplade som bs... fast i mjukare ordalag.)
(TLDR; Frågan var om det borde vara standard och om det behövs. Du påvisar min poäng: att det behövs och används för den typen av spel - valda specifikt för att de körs bäst med handkontroll.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Av vilken anledning är det relevant att jämföra en maskin (spelkonsol) för runt 3000kr med en gaming-PC för 3-4 gånger pengarna?

Klart det är relevant när spelet finns till båda plattformarna och företaget som gör spelet är världskända för att ha utvecklat spel till PC. Id startade hela FPS generationen av spel. Mycket möjligt att dom gjorde det första 3D spelet till PC också, Wolfenstein 3D. Känns ju väldigt sunkigt om ett företag som gjort väldigt mycket för PC spel (historiskt) idag låter sina spel bli hårdvarubegränsade till någon spelkonsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Klart det är relevant när spelet finns till båda plattformarna och företaget som gör spelet är världskända för att ha utvecklat spel till PC. Id startade hela FPS generationen av spel. Mycket möjligt att dom gjorde det första 3D spelet till PC också, Wolfenstein 3D. Känns ju väldigt sunkigt om ett företag som gjort väldigt mycket för PC spel (historiskt) idag låter sina spel bli hårdvarubegränsade till någon spelkonsoll.

Ganska självklart i mina ögon när man tittar på hur många spelkonsoler som sålts de senaste åren. Varför ska en utvecklare lägga enormt mycket mer resurser på att utveckla olika motorer och optimeringar till olika system bara för att en liten högljudd grupp entusiaster skriker?

Förstå mig inte fel. Jag hade egentligen också velat se bättre lösningar för olika plattformar, men om man ska vara realist är det inte speciellt svårt att förstå varför de och många andra spelutvecklare gör som det gör idag.

Sedan kan jag väl tycka att om man nu vill göra jämförelser mellan en PS4 och en high end PC så blir det lite samma sak som att jämföra en PC för 3000-4000kr med ett gaming system för 13000kr och sedan gnälla på att det billiga systemet inte är lika bra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av dpom86:

(Stycket du citerade var en del av en kontring emot en övergeneralisering om att hög framerate oftast inte behövs i spel med handkontroll - vilket jag stämplade som bs... fast i mjukare ordalag.)
(TLDR; Frågan var om det borde vara standard och om det behövs. Du påvisar min poäng: att det behövs och används för den typen av spel - valda specifikt för att de körs bäst med handkontroll.)

Du tycker alltså inte att det finns någon substans i tesen att det inte är lika viktigt med höga bilder per sekund (i ett förstapersonsspel) när man styr med handkontroll jämfört med mus? Gärna högre FPS oavsett vad man styr med, men inte lika viktigt/känsligt när man styr med handkontroll.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska självklart i mina ögon när man tittar på hur många spelkonsoler som sålts de senaste åren. Varför ska en utvecklare lägga enormt mycket mer resurser på att utveckla olika motorer och optimeringar till olika system bara för att en liten högljudd grupp entusiaster skriker?

Förstå mig inte fel. Jag hade egentligen också velat se bättre lösningar för olika plattformar, men om man ska vara realist är det inte speciellt svårt att förstå varför de och många andra spelutvecklare gör som det gör idag.

Sedan kan jag väl tycka att om man nu vill göra jämförelser mellan en PS4 och en high end PC så blir det lite samma sak som att jämföra en PC för 3000-4000kr med ett gaming system för 13000kr och sedan gnälla på att det billiga systemet inte är lika bra.

En bra spelutvecklare begränsar sig inte utan utvecklar något som fungerar på alla system på en 3D motor. Många gör så idag, varför inte id också? Om PC spel skall vara anpassade för konsoller (900p/30fps) så kan vi lika gärna lägga ner allt som har med nya grafikkort, OS, CPUer osv att göra.

Meningen med PC plattformen är att du inte skall vara begränsad som med en konsol. Du ska kunna göra allt med den och därmed också kunna välja att sikta på 1440p i 144fps om du har hårdvaran för det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9