Doom kommer köras i 1080p och 60 fps med Playstation 4 och Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winamp_isnt_dead:

Tänkte väl det...Doom är korridor shooter spel, tamejfan om inte current gen hade kunnat leverera fullHD+60FPS, hoppas på att grafikinställningarna blir på ultra så de inte hamnar på Low/medium för att behålla HD och 60FPS.

Precis som du säger, detta är inte imponerande alls i mina ögon iom att de slipper ha så mycket laddat på skärmen samt att de slipper fina vädereffekter/bakgrunder osv. Med det sagt så är det väl kul för konsollirarna att det ändå blir så.

Får väl se hur det blir med fps-lås på PC. Ofta går det ju att pilla lite i någon ini-fil med risken att allt flippar ut totalt vid hög fps ala Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Ursäkta min kanske bristande läsförståelse men står ju inte uttryckligen att PC versionen SKA vara hårdlåst till 60fps, mer svepande om spelet som helhet, så väljer jag att tolka det.

Låst 60 fps på en FPS shooter till PC = idiotförklara sig själv som speltillverkare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Oavsett känns det lite tråkigt att Carmack inte längre är med i ID. Hans teknikpladdrande är underbart att läsa/se/lyssna på.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig förstå mig på folks hetsjakt på FPS...

Föredrar ett spel som flyter jämfört med ett som har ett par dippar här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag förstår inte vad du menar, försöker du vara rolig eller?
1080 i 60FPS är ju jäkligt bra de. Vad har DU för upplösning och FPS och på vilka spel?

98% av alla som spelar idag ligger under 1080 och/eller 60FPS, så det här är ju en välkommen nyhet. Mer välkommet än att det kommer ny vassare hårdvara, som gör att spelutvecklarna kan maska ännu mer.

1080p var ju flera år sedan man lämnade. Mest konsoler som är kvar i det formatet. För datorer är dels 60fps eller bättre vanligt och att ha bättre skärm än 1080p är också vanligt. Konsolmarkanden ser ut att ligga bra många år efter på sina håll framförallt om 60fps är en stor sak.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tja det är ju precis där majoriteten av PC-spelarna befinner sig så varför skulle det vara komiskt på någon annan plattform?

Så varför ser det här ut som att 1080p och 60 fps är något stort och bra och ovanligt? Flera år gammalt och otroligt vanligt. Många med hyfsade datorer kör på bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Kommer aldrig förstå mig på folks hetsjakt på FPS...

Föredrar ett spel som flyter jämfört med ett som har ett par dippar här och där.

Eh va sa du nu?

Du förstår dig inte på hetsjakt på FPS, men vill ändå själv jaga ett som inte dippar här och där. Okej... Varför tror du vi "andra" gärna vill ha mer FPS, kan det vara just pga vi också inte vill ha just dippar, utan en högre, jämnare standard?

Skrivet av Lessismore:

98% av alla som spelar idag ligger under 1080 och/eller 60FPS, så det här är ju en välkommen nyhet. Mer välkommet än att det kommer ny vassare hårdvara, som gör att spelutvecklarna kan maska ännu mer.

Kan man be om källa på detta tack, eller är det syftningsfel?

För att de flesta ligger på 1080p idag kan jag hålla med om, även om många har 2 st skärmar med 1920x1080 tex. Men de flesta ligger nog rätt platt på 60 eller över, med tanke på att tom väldigt gammal hårdvara kan nå det utan problem. Tex då 5år gammal hårdvara kan göra det iaf.

Sen kan jag köpa att de inte har allt ögongodis på, men inte tusan sitter de på 720 eller 30 fps heller.

Eller är det konsolerna du syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

1080p var ju flera år sedan man lämnade. Mest konsoler som är kvar i det formatet. För datorer är dels 60fps eller bättre vanligt och att ha bättre skärm än 1080p är också vanligt. Konsolmarkanden ser ut att ligga bra många år efter på sina håll framförallt om 60fps är en stor sak.

Så varför ser det här ut som att 1080p och 60 fps är något stort och bra och ovanligt? Flera år gammalt och otroligt vanligt. Många med hyfsade datorer kör på bättre.

Hur kan man vara så tramsig att man stör sig på att PS VR marknadsförs genom att där ska finnas krav att man ska uppnå detta (som för övrigt är en utbredd standard)? Ert gäng har ju gnällt er fördärvade över 1080P@30FPS och nu gnäller ni över att man ska nå 60FPS. Hur ska ni ha det?

Gnäller ni även när man marknadsför grafikkort med 4GB VRAM? Eller det är också löjligt eftersom det verkar bli en standard idag?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Livsnjutare 😎

Först tänker man... "wow"... 1080p... 60fps.
Ja det var ju "häftigt"

.. Men sedan om man betänker vad "next-gen" konsolerna mäktar med, så är det kanske lite mer imponerade trots allt

... men jag drar fortfarande i smilgroparna för 1080p och 60fps, att det skulle vara något att skriva löpsedlar för. Haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur kan man vara så tramsig att man stör sig på att PS VR marknadsförs genom att där ska finnas krav att man ska uppnå detta (som för övrigt är en utbredd standard)? Ert gäng har ju gnällt er fördärvade över 1080P@30FPS och nu gnäller ni över att man ska nå 60FPS. Hur ska ni ha det?

Gnäller ni även när man marknadsför grafikkort med 4GB VRAM? Eller det är också löjligt eftersom det verkar bli en standard idag?

1080p och 60fps, var fortfarande länge sedan det var en issue och därför konstigt att det är en stor nyhet här. Detta borde vara en självklarhet.

Sen är det också så att flera av oss får huvudvärk av för låg fps, själv tycker jag det är otrevligt under 60fps och får huvudvärk vid runt 30fps.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

1080p och 60fps, var fortfarande länge sedan det var en issue och därför konstigt att det är en stor nyhet här. Detta borde vara en självklarhet.

Sen är det också så att flera av oss får huvudvärk av för låg fps, själv tycker jag det är otrevligt under 60fps och får huvudvärk vid runt 30fps.

Tycker hela resonemanget om att man inte får marknadsföra specs enligt gällande standarden idag är otroligt löjligt. Detta gäller var och varannan produkt på teknikmarknaden idag. Här handlar det enbart om att personer är biased, bittra över något eller att vilja känna sig bättre än andra.

60FPS, fine, ingen huvudvärk, vad är problemet?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

1080 @ 60fps...gulligt!

Permalänk
Medlem

Låter bra, solklart köp till Ps4:an:D

Permalänk
Medlem

Är ju bra om det lirar i 1080@60.
För att bygga vidare på diskussionen om att konsolerna inte klarar det.. är väl inte underligt att dom inte kan köra alla spel i 1080p 60fps med ultra inställningar. Hårdvaran börjar bli till åren i PS4 och XO. På PC sidan så kommer ju inte exempelvis ett GTX970 heller klara alla kommande spel i 1080@60 i all framtid, trots att det kostar över 3000kr. 970 klarar väl inte ens Witcher 3 i ultra 1080@60?? Varför skulle då en konsol göra det?
Tekniken går framåt, spelen blir mer tungdrivna så det är ju rent vansinne att tro att alla spel ska lyckas uppnå den magiska gränsen i all framtid. Kommer aldrig hända vare sig på PS4, XO eller ens PC!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

id Tech 4 är open source, och någon har portat den till Vulkan API.
Vore trevligt om den portades till Wayland också.

Hoppas att id Tech 5 också blir open source.

Permalänk

Förhoppningsvis slipper vi 60fps gränsen på PC inom en kort tid efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

För att 60 fps och 1080p borde ha varit en minimistandard för länge sedan; det borde helt enkelt vara något man kan ta för givet och inte något exotiskt som kan användas som säljargument. Jag tycker att man kan kalla det komiskt, även om jag föredrar tragiskt.

Det tragiska är väl att för över ett decennium sedan så var 60fps den låga standarden, och allt under 60fps ansågs som inte ok. (Gräv fram gamla benchmarks och reviews.) Sedan sjönk standarden, och idag försöker man kämpa hårt för att få tillbaka den gamla standarden.

Från gamla minnen och upplevelser skulle jag säga att gamla skalan såg ut ungefär:
+90 fps - mycket bra
75 fps - bra
60 fps - godkänt
50 fps - dåligt
<50fps - katastrof.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag förstår inte vad du menar, försöker du vara rolig eller?
1080 i 60FPS är ju jäkligt bra de. Vad har DU för upplösning och FPS och på vilka spel?

98% av alla som spelar idag ligger under 1080 och/eller 60FPS, så det här är ju en välkommen nyhet. Mer välkommet än att det kommer ny vassare hårdvara, som gör att spelutvecklarna kan maska ännu mer.

Vetefan om din statistik där stämmer. Känner INGEN som lirar under 1080 och som inte klarar 60FPS på majoriteten av det vi lirar.
Själv lirar jag exempelvis Dying Light på 1200p med högsta fläsk med ett snitt på över 60 FPS, och GTA V på högsta eller näst inpå, på över 60FPS. Så ja, det är ganska tragiskt/komiskt.

Skrivet av Kaine_Uro:

Kommer aldrig förstå mig på folks hetsjakt på FPS...

Föredrar ett spel som flyter jämfört med ett som har ett par dippar här och där.

Hm konstigt, själv föredrar jag ett spel som flyter på riktigt, hela tiden, utan dippar.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Det var goda nyheter. Ser fram emot spelet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Eh va sa du nu?

Du förstår dig inte på hetsjakt på FPS, men vill ändå själv jaga ett som inte dippar här och där. Okej... Varför tror du vi "andra" gärna vill ha mer FPS, kan det vara just pga vi också inte vill ha just dippar, utan en högre, jämnare standard?

Vad sägs om att eftersträva en stabil bilduppdatering istället för att få så hög som möjligt? Det var så jag menade. Om du så har 500 FPS har ingen större betydelse om det fortfarande inte är stabilt.

Flyter = stabil bilduppdatering

Skrivet av Porraz:

Hm konstigt, själv föredrar jag ett spel som flyter på riktigt, hela tiden, utan dippar.

Precis som jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Precis som jag skrev.

Ja, men på dig lät mer som att 30 FPS innebar flyt, att det är okej på en konsol eftersom det är mer eller mindre konstant. För mig är det då bättre att det svajar mellan säg 60-80 FPS, för man märker knappt någon skillnad i dom nivåerna, det flyter ändå liksom. I mitt fall så har jag alltid vsynk på i alla spel för att slippa screen tearing, så jag får för det mesta konstant 60 FPS.

Jag har spelat lite på min polares PS3:a och PS4:a där ett par spel var låsta till 30 FPS, som GTA 4, och fyfan vad det hackar! Alltså dessa människor som bara sitter på konsoler och lirar med 30 FPS har ingen aning om vad dom går miste om, dom vet liksom inte hur deras favoritspel egentligen ska kännas att spela. Det är en enorm skillnad på 30 vs 60< FPS

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

@Porraz:

Jag håller inte med om att 30 FPS (så länge det är stabilt på 30 FPS och inte går lägre) hackar. Sjävklart är det mycket bättre flyt och roligare att spela med 60 FPS, men det betyder inte (enligt mig) att det är värdelöst eller att jag skulle säga att jag upplever det som att det hackar med 30 FPS. I alla fall inte när jag kör med handkontroll och i det spelet jag spelat mest på konsol (Destiny på PS4). Men återigen – klart jag hellre sett att spelet låg konstant på 60 FPS så det ger en väldigt mycket bättre upplevelse. Det snackas om att Destiny 2 ska rulla i 60 FPS – vi får väl se…

@Stoff3th3m4n:

Alla tänker inte längre än näsan räcker, men du gör.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Det tragiska är väl att för över ett decennium sedan så var 60fps den låga standarden, och allt under 60fps ansågs som inte ok. (Gräv fram gamla benchmarks och reviews.) Sedan sjönk standarden, och idag försöker man kämpa hårt för att få tillbaka den gamla standarden.

Från gamla minnen och upplevelser skulle jag säga att gamla skalan såg ut ungefär:
+90 fps - mycket bra
75 fps - bra
60 fps - godkänt
50 fps - dåligt
<50fps - katastrof.

Gäller de siffrorna lika relevanta på en konsol där man enbart styr med handkontroll? Menar att det kanske är känsligare med FPS:en när man kör med mus.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Ja, men på dig lät mer som att 30 FPS innebar flyt, att det är okej på en konsol eftersom det är mer eller mindre konstant. För mig är det då bättre att det svajar mellan säg 60-80 FPS, för man märker knappt någon skillnad i dom nivåerna, det flyter ändå liksom. I mitt fall så har jag alltid vsynk på i alla spel för att slippa screen tearing, så jag får för det mesta konstant 60 FPS.

Jag har spelat lite på min polares PS3:a och PS4:a där ett par spel var låsta till 30 FPS, som GTA 4, och fyfan vad det hackar! Alltså dessa människor som bara sitter på konsoler och lirar med 30 FPS har ingen aning om vad dom går miste om, dom vet liksom inte hur deras favoritspel egentligen ska kännas att spela. Det är en enorm skillnad på 30 vs 60< FPS

Precis... jag syftade på att hög FPS inte är lika viktigt, förutsatt att den är stabil hela tiden. För så länge den är det upplever man ju inga hack eller så. De är ju en effekt av att FPS:en hoppar upp o ned som en jojo.

Spelar själv på både konsol och dator. Till speldatorn hade jag förut en 144Hz-skärm som nu är trasig eftersom den inte överlevde ett fall till golvet. >.< Så nu är det en lånad skärm ifrån jobbet som får tjänstgöra här hemma ett tag. 60Hz är den på, och den fungerar inte sämre.

Permalänk

Inte en chans att spelet kommer låsas vid 60 FPS på PC. Inte ett spel som DOOM. Inte 2016.
Så många andra spel släpps till PC utan något lås så varför skulle id (av alla företag) göra det liksom.

Permalänk

Är det bara jag som känner att konsoller är på väg ut? Känns bara spontant som att det inte kommer att komma fler. Kalla det en ingivelse.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Med tanke på att HALO redan kör i 60FPS på Xbooxen så är det väll inte så konstigt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det blir nerdrage om FPS är låst till 60 på PC som i alphan...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Är det bara jag som känner att konsoller är på väg ut? Känns bara spontant som att det inte kommer att komma fler. Kalla det en ingivelse.

Skulle inte tippa på det. PS4 har väl sålt runt 36Miljoner hittills? Tror inte Sony skulle lägga ner en sådan marknad.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

I många FPS på konsol så vrider man sig långsamt för att undvika tearing. I en del finns det dock "vänd dig 180 grader kombo" då bilden "blur"as (suddas ut) så man inte ska se tearingen.

På CRT tiden var 75Hz "OK" 85Hz och över var bra. Det är otur att 60Hz blivit standard.

Hoppas ID menar att spelet aldrig kommer sjunka UNDER 60fps men inte är låst uppåt för PC.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad sägs om att eftersträva en stabil bilduppdatering istället för att få så hög som möjligt? Det var så jag menade. Om du så har 500 FPS har ingen större betydelse om det fortfarande inte är stabilt.

Flyter = stabil bilduppdatering

Njae. Flyter är om det är mer eller samma FPS som skärmen kan visa, utan dippar under denna nivå. Har du 144Hz skärm så vill du inte ha 60 "jämt", då det blir uselt flyt, utan då vill du ha minst 144 FPS (eller en synk teknik). Sen spelar det mindre roll om du har 145 eller 500 fps, då du inte ser mer pga skärmen ändå. Utan det enda som spelar roll för ett "flyt" är att min fps är över den nivån.

Förstår din tanke med microstutter vs FPS, men om du höjer hela kurvan med tex 50%, höjer du också stutter nivån på samma sätt, så det finns en fördel med högre FPS rent generellt. Visst är min FPS den viktigaste biten, men det behöver inte vara skiljt från att höja max fps, utan du kan höja båda. Det hela hänger ju på frame tiderna, och så länge du har dem på rätt min nivå, så har du också bra FPS och bra flyt.

Sen ja, pga sättet FPS räknas så kan du ha skyhög "snitt" FPS, och ändå ha lagg, men då är det just min FPS nivån/frame time som är boven.