Hjälp! Köra två grafikkort?

Permalänk

Hjälp! Köra två grafikkort?

Det här är kanske en jävligt dum fråga.. Men är inte så jäkla hype på datorer i överlag. Men jag undrar om det går att köra två stycken gtx 980 oc? Måste det vara identiska kort eller kan man köra med olika kort?

Vill verkligen kunna maxa allt o alla.. Kan tillägga att jag har ett z97 extreme 4 moderkort, om det nu spelar någon roll.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ja det går. Sålänge det är 2st 980 så ska det gå bra. Oavsett om det är ASUS eller EVGA.

Permalänk
Skrivet av pwntato:

Ja det går. Sålänge det är 2st 980 så ska det gå bra. Oavsett om det är ASUS eller EVGA.

Så ett gigabyte gtx 980 oc och ett asus gtx 980 ti strix kunnas kopplas ihop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Svennestyle:
GTX 980 Ti och 980 är inte samma kort. Om du har ett GTX 980 utan Ti är det ett sådant du ska köpa. Så nej dom två korten kan du inte köra i en SLI konfiguration.

Här har du en lista på olika kort: Nvidia GeForce GTX 980

Lagt in lista
Permalänk

@Svennestyle:

nej... det är två olika

980ti med 980ti eller 980 med 980

Permalänk
Skrivet av Svennestyle:

Så ett gigabyte gtx 980 oc och ett asus gtx 980 ti strix kunnas kopplas ihop?

Skickades från m.sweclockers.com

nej det kommer inte gå korten måste använda samma minnesbuss och gpukrets.

dvs 980ti och vanliga 980 är inte kompatibla med varandra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av glennborg:

@Svennestyle:
GTX 980 Ti och 980 är inte samma kort. Om du har ett GTX 980 utan Ti är det ett sådant du ska köpa. Så nej dom två korten kan du inte köra i en SLI konfiguration.

Här har du en lista på olika kort: Nvidia GeForce GTX 980

Åh, tack för svaret!

Då får det bli ett likadant som i burken. Med den prestandan som kommer ska det väl inte vara något problem med att maxa alla krävande spel? Vill kunna ha en kraftfull PC som håller prestandan i ett par år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennestyle:

Åh, tack för svaret!

Då får det bli ett likadant som i burken. Med den prestandan som kommer ska det väl inte vara något problem med att maxa alla krävande spel? Vill kunna ha en kraftfull PC som håller prestandan i ett par år

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på upplösning och dina krav.
Är det 1920x1080 och 60 FPS du siktar på kommer det antagligen räcka ett tag. Sen får du vara beredd på att alla spel inte stödjer SLI och då får du prestandan som ett ensamt kort klarar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror helt på upplösning och dina krav.
Är det 1920x1080 och 60 FPS du siktar på kommer det antagligen räcka ett tag. Sen får du vara beredd på att alla spel inte stödjer SLI och då får du prestandan som ett ensamt kort klarar.

Men skulle du rekommendera att köra sli med två gtx 980 kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Svennestyle:

Men skulle du rekommendera att köra sli med två gtx 980 kort?

Det beror helt på vad du har för utrustning i övrigt och vad du spelar för spel. Sitter du med en sketen 1080p 60 Hz Acer-skärm för 1400:-, ett gammalt Logitech gummitangentbord och ett Siberia v2 tycker jag det är vansinne att lägga 5 000:- på ett 980.

Det är i allmänhet inte värt att köpa grafikkort för framtiden, eftersom de utvecklas så snabbt. Man bör istället köpa det man behöver just nu, och generellt sikta på så få kort som möjligt. Multi-GPU tycker jag bör vara sista utvägen när inget singelkort är snabbt nog, eller möjligen en billig uppgradering när nästa generation har kommit ut – men då är det ofta mer värt att köpa ett nytt, snabbare singelkort!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det beror helt på vad du har för utrustning i övrigt och vad du spelar för spel. Sitter du med en sketen 1080p 60 Hz Acer-skärm för 1400:-, ett gammalt Logitech gummitangentbord och ett Siberia v2 tycker jag det är vansinne att lägga 5 000:- på ett 980.

Det är i allmänhet inte värt att köpa grafikkort för framtiden, eftersom de utvecklas så snabbt. Man bör istället köpa det man behöver just nu, och generellt sikta på så få kort som möjligt. Multi-GPU tycker jag bör vara sista utvägen när inget singelkort är snabbt nog, eller möjligen en billig uppgradering när nästa generation har kommit ut – men då är det ofta mer värt att köpa ett nytt, snabbare singelkort!

Använder en Rog Swift 27 144hz och steeleseries tangentbord. Sen vill jag kunna ha höga settings på spel som tex arma3/gta5 utan något lagg. Vill att spelen ska flyta som smör. Men just nu med ett gtx 980 kort i burken upplever jag ryckigt och laggigt på höga settings.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Svennestyle:

Vet inte om dom här två spelen har bättre sli-profiler nu. Men du ser lite här iaf.

Vad har du för cpu och hur mycket minne? Har du SSD?

Två st gtx 980 kommer både göra dig väldigt glad och väldigt besviken.
Allt hänger på vilka spel du kör.

Var beredd på att en del spel får sämre fps med två kort i SLI och att många inte stödjer det alls.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Svennestyle: https://www.youtube.com/watch?v=7M2vq71ML4I

https://www.youtube.com/watch?v=BOWpulomhLg

Vet inte om dom här två spelen har bättre sli-profiler nu. Men du ser lite här iaf.

Vad har du för cpu och hur mycket minne? Har du SSD?

Två st gtx 980 kommer både göra dig väldigt glad och väldigt besviken.
Allt hänger på vilka spel du kör.

Var beredd på att en del spel får sämre fps med två kort i SLI och att många inte stödjer det alls.

Mina specs
i7 4790k
Corsair 16gb vengeance
SSD samsung 120gb + 1tb HDD
Z97 extreme4 moderkort
1x gigabyte gtx 980

Står inför ett väldigt jobbigt dilemma här..haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennestyle:

Mina specs
i7 4790k
Corsair 16gb vengeance
SSD samsung 120gb + 1tb HDD
Z97 extreme4 moderkort
1x gigabyte gtx 980

Står inför ett väldigt jobbigt dilemma här..haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kört både med singel 980, sli 980 , och nu 980ti.

Kör du spel som har bra Sli stöd så får du bra med fps med 2 kort. Kör man som jag med spel som har dålig eller ingen sli stöd så är 980ti att föredra.

Så lista vilka spel du spelar och vilka fps krav du har.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennestyle:

Använder en Rog Swift 27 144hz och steeleseries tangentbord. Sen vill jag kunna ha höga settings på spel som tex arma3/gta5 utan något lagg. Vill att spelen ska flyta som smör. Men just nu med ett gtx 980 kort i burken upplever jag ryckigt och laggigt på höga settings.

Skickades från m.sweclockers.com

Arma3 är mycket cpu krävande så försök klocka cpun till 4.5-4.7, sen så gillar arma3 om man har det inlagt på en SSD hårddisk också.

Problemet med arma3 är oftast inte gpun...det är cpun jag kör arma3 med ett gammalt 680 kort.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Jag har kört både med singel 980, sli 980 , och nu 980ti.

Kör du spel som har bra Sli stöd så får du bra med fps med 2 kort. Kör man som jag med spel som har dålig eller ingen sli stöd så är 980ti att föredra.

Så lista vilka spel du spelar och vilka fps krav du har.

The divison (under betan rasade fpsen runt 20-30)
Rainbow six siege
Gta 5 (de flesta "open-world" spelen egentligen)
M.m

Vill ligga på stabila fps siffror runt 70+. Sen spelar jag en hel del csgo, men där brukar jag inte ha några problem med fpsen. Det är spelen som Witcher och fallout. Man vill ha en så bra flytande bild som möjligt på höga settings.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

The Division kommer fungera bättre efter release eftersom drivrutinerna från både Nvidia och AMD var allt annat än optimerade under spelets betatester.

Nåt annat du bör tänka på om du köper ett till 980 är ditt nätaggregat - du lägger till nästan 200W till i systemet och rekommenderat för 2x 980 är ett nätagg på runt 850W.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Hej

Jag kör två 970 i SLI och det har funkat hur bra som helst, och märker man att det inte funkar så jättebra så kan man oftast googla och hitta bra inställningar för NVIDIA inspector. Det är så pass många som kör SLI så det brukar finnas inställningar ganska fort.

Men försök att få tag i identiska kort och gå inte på samma mina som jag, jag hade ett Zotac 970 och köpte ett Gigabyte G1 970, och dom funkade inte alls ihop. Dom vägrade i sten, så jag vart tvungen att sälja Zotac kortet och skaffa ett till Gigabyte.

Men annars är det bara att köra...

Permalänk
Skrivet av Svennestyle:

Men skulle du rekommendera att köra sli med två gtx 980 kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade personligen inte rekommenderat det. Nästan mer värt att sälja ditt 980 och köpa ett 980ti då. Dock hade inte inte rekommenderat det heller.

Jag rekommenderar
Spara pengarna och när nästa generation grafikkort kommer ut (om ett halvår/år skulle jag gissa). Sälj ditt 980 och köp det snabbaste ur den nya generationen. Räkna med att lägga mellan 6000-9000kr.

ditt 980 är fortfarande kraftigt, speciellt om du bara kör 1080p på skärmen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Inaktiv

Av min erfarenhet så medför SLI (åtminstone med referenskort) en hel del värme och ljudproblem. Så fort jag spelade med mina referenskort så lät det som en jäkla dammsugare. Har löst det nu hybridkylare på korten. Min rekommendation är att du kör antingen 1 980ti eller kör annat än referenskylare om du ska köra SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennestyle:

Men skulle du rekommendera att köra sli med två gtx 980 kort?

Här har du ett multi-GPU-test från förra året: http://www.sweclockers.com/test/20216-nvidia-geforce-gtx-titan-x-i-sli. Där hittar du bland annat GTX 980 SLI. Om det är att rekommendera eller inte beror väl helt enkelt på hur väl korten skalar i olika titlar. I BF 4 går frameraten från 90 till 166. I Far Cry 4 (som är open world) går den från 88 till 104. I det senare fallet har jag svårt att se hur det skulle vara värt 5000 kr för att få 18% högre framerate.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Albinfiskare:

ditt 980 är fortfarande kraftigt, speciellt om du bara kör 1080p på skärmen.

Det gör han dock inte; han kör 1440p.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det gör han dock inte; han kör 1440p.

Wops, har inte tagit på mig läsögonen idag.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Har ett S12G-650 Gold 80Plus - 650W nätaggregat och vad jag ser på kartongen så står det sli på den, då ska den inte vara några större problem?

Men är kluven av köpa ett till gtx 980.. Så kommer tänka en extra gång, haha. Så synd att det är en sån dyr hobby man är intresserad av.. Men man har sina prioteringar här i livet. Sen som någon nämnde att nya generationen står inför dörren, så kanske blir att vänta på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så då har jag bestämt mig att köra SLI!

En sista fråga... Funkar det med Gigabyte gtx 980 G1 windforce med det den vanliga Gigabyte gtx 980 windforce?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810934

Permalänk
Medlem

Kör inte SLI med 2st 980. Minnet på 4gb lär inte räcka långt alls, speciellt inte i 1440p. 980 är dessutom väldigt oprisvärda kort enligt mig.

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Kör inte SLI med 2st 980. Minnet på 4gb lär inte räcka långt alls, speciellt inte i 1440p. 980 är dessutom väldigt oprisvärda kort enligt mig.

Jag har haft en sli setup med 2st 980 , körde i 4k och jag upplevde inte att minnet inte räckte till.
Kan tillägga att jag var fruktansvärt nöjd med den setupen.
Jag tycker absolut han ska sätta in ett kort till, det rekommenderas varmt!

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk

@DominatorPC: Men tror du det spelar någon roll med att sätta in ett Gigabyte gtx 980 G1 windforce, till ett vanligt Gigabyte gtx 980 windforce?

Permalänk
Skrivet av Svennestyle:

@DominatorPC: Men tror du det spelar någon roll med att sätta in ett Gigabyte gtx 980 G1 windforce, till ett vanligt Gigabyte gtx 980 windforce?

Nejdå , det är bara att köra på.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk

Oh härligt!

Härligt att man får the division gratis! (Y)