Problem med NH-C14 och Bitfenix Prodigy

Permalänk

Problem med NH-C14 och Bitfenix Prodigy

Okej så jag köpte en NH-C14 till mitt första bygge i Bitfenix Prodigy. Jag kollade bara max höjd på kylare och hade ingen direkt koll på bredd m.m. Det visade sig att fläkten där bak som ingick i chassit inte tillåter mig använda NH-C14 och från vad jag kan mäta så kvittar det vilket håll man fäster kylarn på.

Jag tog av fläkten och då får jag in allt men då är frågan hur löser man bäst luftflödet utan fläkten där bak? Jag kommer ha en ganska tung gaming rig i chassit som behöver kunna kylas och vara(åtminstone relativt) tyst. Måste man byta ut kylarn eller finns det någon bra lösning? Jag kan inte mycket om sånt här så jag vet inte om jag överreagerar eller inte.

Här är en bild på det med den extra fläkten nu liggandes på golvet i chassin. Det är möjligt att montera två fläktar där fram och två i taket för övrigt. Det är möjligt någon slags slim skulle passa där bak. Mäter ungefär 1,5cm mellan kylarn och baksidan.

https://imgur.com/g0UtBUj

På Inets hemsida står det för övrigt så här ang. fläktar:

Fläktplatser fram: 1st 120/140/180/200/230
Fläktplatser bak: 1st 120/140
Fläktplatser topp: 2st 120mm

Permalänk

Sätt ihop allt, smäll ihop lådan och kör lite benchmarks som använder både cpu och gpu (3dmark, unigineheaven) så lär du märka om du har ett temperaturproblem eller inte.

Eftersom cpu-kylarens fläktar ändå blåser uppåt tycker jag du bör fokusera på att fixa bra utblås där, sätt en i taket ovanför cpu kylaren som pushar ut all varm luft och eventuellt komplettera med en till på framsidan. Det bör inte krävas mer än så för att få till ok flöde i den lilla burken.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

lämna bort fläkten där. Du kommer inte att se nån skillnad ifall du har eller inte har något där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

Finns ju slim fläktar.

Permalänk