Permalänk
Medlem

Blå skärm med ledsen smiley

Jag köpte en ASUSdator från mediamarkt i augusti förra året. Det kom flera gånger upp en blå skärm med: fel har uppstått, datorn startas om. Lämnade tillslut in den och de reparerade den (bytte moderkort). Nu har den blåa skärmen börjat komma upp igen. Denna gång när jag bara skrev i word. Blir så ledsen. Innan hade jag köpte en annan ASUS dator som hade exakt samma problem men eftersom den datormodellen precis utgick så lade jag till lite och köpte en bättre, så 2 ASUS datorer har haft detta problem och så nu kommer det upp igen trots reparation. Vad kan det vara för fel?
Känns inte så kul att skicka på reparation igen när felet bara kom tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Kasp: Du kan ju börja med att säga vad det är för fel, en blåskärm säger inte speciellt mycket. Försök att ta kort nästa gång blåskärmen inträffar.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Seziuo:

@Kasp: Du kan ju börja med att säga vad det är för fel, en blåskärm säger inte speciellt mycket. Försök att ta kort nästa gång blåskärmen inträffar.

Tyvärr så är Windows 10's blåskärmar (AKA blå skärm med ledsen smiley) ganska kryptiska då felmeddelanden oftast inte säger så mycket jämfört med föregående operativsystem där man fick en lång felkod på skärmen.

Så nu får man helt enkelt ta och ladda ner http://download.cnet.com/BlueScreenView/3000-2094_4-10965136.... om man vill se specifikationerna på blåskärmen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man lägger upp bilder här men det står: Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt. FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Samma problem uppstod när jag hade windows 8. :/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kasp:

Vet inte hur man lägger upp bilder här

Ett bra sätt är att ladda upp bilden på Imgur och bädda in den här enligt följande:

[img]bildadress[/img]

Notera att bildadress är adressen till bilden, inte till en webbsida som bilden finns på.

Citat:

men det står: Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt. FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE.

Svårt att säga exakt vad det är. Kanske minnesfel? Kan eventuellt vara drivrutiner också. Du är inte den enda iallafall.
plett.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fast bilden visar inget mer än det jag skrev så det kanske inte behövs?
När jag lämnade in den sist för samma problem (kanske någon månad sen) så bytte de moderkortet. Har funkat okej fram tills nu. :S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kasp:

Fast bilden visar inget mer än det jag skrev så det kanske inte behövs?
När jag lämnade in den sist för samma problem (kanske någon månad sen) så bytte de moderkortet. Har funkat okej fram tills nu. :S

Står det alltså ingen felkod i Bluescreeniew utan bara "FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE."?
För Bluescreenview brukar visa ganska detaljerad information.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nej precis, det är allt som står, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Nej precis, det är allt som står, inget annat.

Blåst om Windows på den med ren installation?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hur gör jag en ren installation?
Hade samma problem när den hade windows 8, alltså när den var helt ny innan uppdateringen till windows 10.

Permalänk
Medlem

Om två datorer haft samma problem kanske inte felet ligger i din dator. Kanske är någon kringutrustning du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Hur gör jag en ren installation?
Hade samma problem när den hade windows 8, alltså när den var helt ny innan uppdateringen till windows 10.

Installera om W10 via en usb sticka..

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Vart laddar jag ner en ren installation av windows 10 och hur gör jag? Kan ingenting om sånt här.

Permalänk
Skrivet av Kasp:

Vart laddar jag ner en ren installation av windows 10 och hur gör jag? Kan ingenting om sånt här.

Jag skulle rekommendera att du för in datorn till service till en kunnig firma istället för att pröva själv om du inte tycker du vet vad du gör.

Om du dock väljer att installera om Windows 10 själv. Kom ihåg att allting du sparat på den hårddisken raderas (foton, dokument, sparade spel etc...). Du kan självklart ta backup på förhand på de filer du vill spara men som sagt om allt detta känns främmande lämna över till någon kunnig person/företag.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om två datorer haft samma problem kanske inte felet ligger i din dator. Kanske är någon kringutrustning du har?

Precis Razer b.la är totalt värdelösa och flera av deras headset/musar orsakar Blåskärmar. Razer Naga ger 100% blåskärm, dock väldigt oförutsägbart när det kommer hända men det sker då och då ibland med långa mellanrum ibland oftare.

Permalänk
Medlem

Det enda jag har till datorn är strömsladden och den följde med datorn, har inga andra "tillbehör".