Grafikkort: Avbetalning eller kontant?

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Avbetalning eller kontant?

Hur ofta byter ni grafikkort? Tar ni på avbetalning? Grafikkort är ganska dyra och det kommer nya hela jävla tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hur ofta byter ni grafikkort? Tar ni på avbetalning? Grafikkort är ganska dyra och det kommer nya hela jävla tiden.

köpte mina 2x GTX 680 på avbetalning, betalade av på 6 månader "räntefritt" bliv några hundralappar dyrare än kontant direkt. men jag hade svårt för att hålla i så stora summor pengar då. Nu skulle jag nog sparat och betalat kontant. och dags att köpa nytt nu, så blir till att spara i några månader för mig nu

Bara för att det kommer ut nya kort så måste man inte köpa nytt? Mina 680´s har tjänat mig väl i några år nu.

Edit: sen 2012 har jag rockat GTX680 sli

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Är väl dumt att ta avbetalning då de blir ännu dyrare
Själv har jag inte bytt på typ 2 år. Spelar inget på dator längre ändå så kommer nog dröja innan jag uppgraderar där..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batwoman:

Hur ofta byter ni grafikkort? Tar ni på avbetalning? Grafikkort är ganska dyra och det kommer nya hela jävla tiden.

När jag byggde förra riggen som blev riktigt bra så ville jag ha en GPU som matchade. Det blev då en 980Ti vid lanseringen och på avbetalning i tre månader. Vet man att pengarna kommer och man har lite disciplin och betalar av det man ska så är det lugnt.

När 1080Ti släpps så kommer jag dock betala kontant denna gång.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köpa nyaste kortet hela tiden. Jag har bytt kort med 3-4 års mellanrum och då finns det tid att lägga undan pengar emellan öppna ett konto och dumpa en 100ing i månaden så har du 3-4k på kontot när det är dags igen

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Entusiast

I min personliga åsikt:
Det är alltid bäst att betala på en gång, köp inget man inte har råd med.
Har man inte pengar, köp inte, situationen kan förändras markant på 6-24månader(avbetalning).

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv

Byter grafikkort vid varje moderkortsbyte, ytterst få program idag utnyttjar den kraft som dagens grafikkort har så behovet för mig finns ej.

Avbetalning ska enbart vara ett alternativ då man "måste" ha något som man idag inte har råd att använda ens likvida medel till. Alltså man kanske har 20 000kr på kontot, men har man bil, hus etc så bör man allt ha mer än så på kontot.

Som TS frågade antydde jag om att det handlade om grafikkort som leksak och då är svaret som sagt vänta tills du får pengar, skulle de däremot vara så att du börjar en ny utbildning/arbete eller något där du måste ha ett nytt grafikkort, ja då kan en avbetalning ses som en investering.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att försöka lösa 'problemet' att jag inte har råd med nöjeskonsumtion genom att betala mer för kalaset...

Har man inte råd så väntar man tills man har det.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hur ofta byter ni grafikkort? Tar ni på avbetalning? Grafikkort är ganska dyra och det kommer nya hela jävla tiden.

Måste man byta hela tiden då?

Byter man vartannat år så är det inte så svårt att bunkra pengar om man lägger undan lite varje månad och köper varannan generationskort.
Då har du ändå "avbetalat" till dig själv utan att ha onödig kostnad hängandes över huvudet, samt att du har möjlighet att lägga pengarna på någon akut räkning om det skulle dyka upp.

Kan ta mitt exempel, kylskåpet pajade för några veckor sen, istället för att ta skiten på avbetalning så pyntade man in kontant direkt så var den utgiften ur världen
Än att behöva trycka på XXX antal kronor varje månad.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Personligen har jag bara lånat till stora inköp med ett visst andrahandsvärde som huset, bilen och om jag får råd båten och, ja till utbildningen. Har även någon gång tagit mobiltelefoner på avbetalning och det finns inget tråkigare att fortfarande betala på en två år gammal elektronik pryl.

Min mamma sa ungefär "om man inte har råd att spara till det har man inte råd att låna till det" Försöker att tänka så..

Skulle aldrig låna till konsument elektronik, eller konsumtion generellt. Det är så man hamnar i lyxfällan. =P

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Hur ofta byter ni grafikkort? Tar ni på avbetalning? Grafikkort är ganska dyra och det kommer nya hela jävla tiden.

Brukar försöka köpa ett par klasser under det vassaste, sen beror ju allt på vilket pris man hittar det för. De senaste gångerna har det blivit runt vart fjärde eller vart femte år. Har aldrig känt behov att tokmaxa grafiken. Betalningsalternativen har varierat från kontant till ett par månaders räntefritt. Datorprylar på krita känns inte som någon höjdare.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Nöjesprylar? Kontant. Alltid kontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har nog inte köpt en elektronik pryl på avbetalning sen jag flyttade till ny stad för 14 år sen. Blev en plasma då och ett hemmabiosystem som blev en dyr historia i slutändan. Numera är 99% av det vi handlar hem i elektronikväg kontanta affärer.

När det kommer till grafikkort så byter jag inte allt för ofta kortet före mitt nuvarande 970 var ett 680. Och sådana prylar köps alltid kontant. Byter väl i snitt var 3:e eller 4:e år. Nu kanske det blir glesare glapp med tanke på kommande generationer.

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hur ofta byter ni grafikkort? Tar ni på avbetalning? Grafikkort är ganska dyra och det kommer nya hela jävla tiden.

All datorhårdvara köps alltid kontant, det är såpass billigt ändå.
Bil och boende kan jag förstå att man lånar till men under det så blir det lätt komediserier som Lyxfällan.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta när det sker större tekniska genombrott som t.ex. i sommar när 14/16nm korten kommer.

Man får räkna hur mycket dyrare det blir med avi och uppläggning. Att betala 300-500kr mer under ett år kan klart vara värt det.

Har man redan en ansträngd ekonomi så är det dock inte en bra idé.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag byter för varje ny generation när det dyker upp ett spel jag vet att jag kommer spela, men som jag misstänker att jag inte kommer kunna maxa. Så det blir väl en uppgradering varje 1-1,5 år för egen räkning.

Jag skulle aldrig få för mig att ta något på avbetalning. Har man inte råd med den engångsutgift det rör sig om skall man definitivt inte binda upp sig ekonomiskt på så vis. Pengarna försvinner snabbare än man tror.

Mina 5 cent.

/Mvh Fee

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hur ofta byter ni grafikkort? Tar ni på avbetalning? Grafikkort är ganska dyra och det kommer nya hela jävla tiden.

Betalar alltid cash, ända som har lån på är boendet alla leksaker cashar jag. Har jag inte råd så väntar jag. Sitter nu på ett 680.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Jag har sparade pengar så skulle nog köpa kontant men kommer inte byta kort så länge de jag har nu fungerar bra.

När ja var mindre och gick i skolan och hade dåligt med pengar köpte jag något skitkort sedan sparade till ett bättre.

Permalänk
Medlem

Bara utan lån är man fri.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Händer att jag handlar på avbetalning, blir inga extra utgifter att tala om då man betalar av det på två-tre månader.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Enkel regel, när jag sparat ihop till två så får jag köpa ett

Permalänk
Medlem

Kontant, och senaste bytet var från 460SLI till ett 970 samma dag som det släpptes, och nästa byte lär väl bli om ytterligare 2-3 år om inget drastiskt händer som gör att nytt kort behövs.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

avbetalning har man endast på bostad och mobilabonnemang.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Som många andra säger så betalar jag all elektronik kontant, alltid. Köpte GTX 980 från ett GTX 580 kontant, gick från Android till Lumia 920 till 930 kontant. Bara att spara tills man kan betala det kontant, annars anser jag att jag inte har råd.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Personligen har jag bara lånat till stora inköp med ett visst andrahandsvärde som huset, bilen och om jag får råd båten och, ja till utbildningen. Har även någon gång tagit mobiltelefoner på avbetalning och det finns inget tråkigare att fortfarande betala på en två år gammal elektronik pryl.

Min mamma sa ungefär "om man inte har råd att spara till det har man inte råd att låna till det" Försöker att tänka så..

Skulle aldrig låna till konsument elektronik, eller konsumtion generellt. Det är så man hamnar i lyxfällan. =P

"Min mamma sa ungefär "om man inte har råd att spara till det har man inte råd att låna till det"

Din mamma, kan inte hon lära våra politiker lite vett o sans tack?
Bra mamma.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Väldigt få saker i livet är värda att låna pengar till. Hus och utbildning är väl det jag skulle räkna som berättigat, och kanske även bil om den krävs för arbete eller det dagliga livet.
Grafikkort är verkligen inget man ska låna pengar till, och det är heller inget man måste uppgradera stup i kvarten även om man vill uppleva grym grafik. Mitt överklockade 7950 har klarat sig utmärkt i flera år med ett kylarbyte för några hundralappar som enda ingrepp.
Nu när det vankas VR blir det dock till att uppgradera, men detta görs givetvis kontant med pengar som stoppats undan för just detta syfte.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har man inte råd att betala sina nöjen kontant bör man ju verkligen ta sig en funderare på om det är värt att belåna sig. Jag har alltid ca två månadslöner på sparkontot för oförutsägbara utgifter, t ex om nåt går sönder i huset eller på bilen som måste fixas omgående.

Permalänk
Medlem

Jag anser att man inte skall köpa så pass billiga saker på avbetalning, bättre att verkligen försöka spara till det man vill ha.

Jag själv har märkt att man blir med tacksam och rädd om sakerna man köper och jag får mycket bättre koll på min ekonomi och automatiskt så spar jag faktiskt mer pengar.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Man behöver inte köpa ett värsting grafikkort för att kunna spela. Man behöver heller inte uppgradera varje år. Jag köpte ett 560 Ti 2011 när jag köpte min nuvarande dator. Sen uppgraderade jag till ett 970 2014. Och under hela tiden har jag kunnat spela de spel jag haft. Sen funderar jag på att köpa ett Pascal (fast det egentligen inte ännu behövs) vilket i så fall blir den sista grafikkortsuppgraderingen på min nuvarande dator. Blir dock inget värsting kort som Titan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Så länge du kan göra budget och ha koll att du kan betala lånen så kör bara.

Man lever bara en gång och våran tid på jorden är inte oändlig. Känner många som lever snålt och sparar till dödagarna. Inga små summor de inte använder. Senast var det en som gnetat ihop 1,5 miljoner på en vanlig lön i många år och han dog med de pengarna. Hans nu 74 åriga fru fick dem men ännu 5 år efteråt har hon inte rört dem för hon sparar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)