Rykte: Sony arbetar på "Playstation 4.5" för spelande i 4K-upplösning

Permalänk
Medlem

De kanske stoppar i en Carrizo-L eller motsvarande i den.

Permalänk
Skrivet av Klonas:

Min gissning är att det enbart handlar om en uppgradering av HDMI till HDMI 2.0 som klarar av 4k i 60 fps istället för 30 med 1.4
Sedan kommer man köra intern uppskalning av spel till 4k och helt plöttsligt har man en 4k konsol.

Nu är det dock så att samma källa som har sagt att Sony arbetar på detta också nämnde att den nya PS4:an kommer att ha nytt grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Nu är det dock så att samma källa som har sagt att Sony arbetar på detta också nämnde att den nya PS4:an kommer att ha nytt grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

@LinusNeuman: Det blir säkert också ett nytt mindre och mera energieffektivt grafikkort men med samma prestanda som originalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonas:

Min gissning är att det enbart handlar om en uppgradering av HDMI till HDMI 2.0 som klarar av 4k i 60 fps istället för 30 med 1.4
Sedan kommer man köra intern uppskalning av spel till 4k och helt plöttsligt har man en 4k konsol.

Med detta tror jag inte att de siktar på 4k i 60 fps.

Permalänk

Ett par högst personliga spekulationer:

Både Sony och MS skulle med fördel kunna byta från GCN 1.0 till GCN 1.1 eller 1.2 (1.3 är troligen för dyr när den kommer). GCN 1.2 skulle vara riktigt intressant med förbättrad tessellation, optimera geometri motor, lossless färg komprimering av frame buffern och en helt ny HQ re-scaler (4K gaming).

Strategiskt för båda kan man ju tänka att de väntar till GCN 1.3 för att få GCN 1.2 billigare.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

När det är x86 behövs inte ny revolutionerande teknik bara bra evolution vilken gör det enklare att uppgradera. Detta handlar om minst 2 år till och förmodligen sitter många på 4k skärmar när det är dags. Antar både XB(snack om dem också) och PS vill inte ta bort bakåtkompalabilitet och hur deras ekosystem funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonas:

Min gissning är att det enbart handlar om en uppgradering av HDMI till HDMI 2.0 som klarar av 4k i 60 fps istället för 30 med 1.4
Sedan kommer man köra intern uppskalning av spel till 4k och helt plöttsligt har man en 4k konsol.

Låter faktiskt högst troligt när man tänker på det

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Att man inte släpper en konsol med SLI från början.
Livslängden skulle ha ökat rejält samt man skulle få en prestanda boost.

Dom har inte ens diskreta gpu:er i konsolerna så det skulle nog vara första steget i så fall..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonas:

Min gissning är att det enbart handlar om en uppgradering av HDMI till HDMI 2.0 som klarar av 4k i 60 fps istället för 30 med 1.4
Sedan kommer man köra intern uppskalning av spel till 4k och helt plöttsligt har man en 4k konsol.

Haha, ja kan inte bli mer budget än så, precis som konsoller...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Sony är orolig över Nintendo NX månntro?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

är det inte så att amd kommer med en ny apu i och med nya grafikkorten som släpps snart och dom släpper väl även en högst troligen vettig cpu snart?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Snusfri

Rykten från Kotaku skall man ta med några lastbilskaravaner med salt.
De ligger ungefär på samma nivå som aftonblaskan och sexpressen när det kommer till sanningshalter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Dock så ersatte Hawaii bara toppklassen samma sak med fiji så troligen kommer polaris ligga i den övre prisklassen på kort för 5000 och över.

PS4 lanserades en månad efter AMD släppte Hawaii och PS4 och XBONE har båda GPUer från generationen innan. Fiji kommer troligen med HBM vara för dyr för att ha i en konsol även om de trycker in ddr5 istället. Min gissning är fortfarande en Tonga GPU om inte AMD kommer med något nytt som är lite billigare. 380x presterar nästan 30fps low i 4k idag och med optimeringar så kan det gå.

Klarar inte PS4 UHD bluray? jag har för mig att den gör det

Polaris är mellansegment. Även om de äger upp dagens highend så är de mycket billigare att tillverka. Vega är Highend. Prestandan kommer nog göra att man prissätter det som highend dock i väntan på vega på konsumentmarknaden. Det lär dock inte gälla APU-er till konsoltillverkare. Där är det närmare tillverkningskostnad.
Och anledningen till att AMD bara ersatt toppklassen på sistone är att ett nyutvecklat mellanklasskort i stort sett blir identiskt prestandamässigt och kostnadsmässigt som det tidigare. Utvecklingdpengar i sjön mao. Det är trots allt så att Tahiti, Hawaii och Fiji i stort är samma generation egentligen. Så nä, PS4 eller XBone baserades inte riktigt på förra generationen. De hade dessutom APU-er och inte bara grafikkort.
Tonga är alldeles för dyr för detta. Dessutom kräver de mycket mer från nätagg, moderkort och kylning. Det är mycket billigare och framförallt snabbare med en Polarisbesläktad APU.
Raven Ridge kanske? Det känns som att 4st Zen-kärnor med HT och 2048 shaders borde klara jobbet till låg kostnad. Och fullkomligt äga den dyra, varma klumpiga lösningen med Tonga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror ju personligen inte att det är helt rätt väg att gå när man pungsparkar kunderna på detta vis. Man ska inte behöva köpa en ny konsol för att kunna njuta av spelen på optimalt vis på gällande generation. Lika förkastligt som när Nintendo släppte en ny version av 3DS.

Idiotiskt.

Och vad ska man då göra istället när hårdvaran inte räcker till längre? Alternativet är ju att släppa en helt ny konsol som inte är bakåtkompatibel alls, typ PS5 eller vad det kan bli, och då tvingas man ju köpa ny konsol för att spela nya spel. Är väl då bättre att man åtminstonne kan spela de nya spelen om än med lite sämre upplösning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tja, vi alla vet ju nu idag hur dom flesta spelen är max uppnådda i sitt färdigaste skick, 900p, 720p.

1080p/60 FPS som skulle vara vad denna generation borde ha varit.

Så skulle inte förvånas om spelen på en PS4.5 blir för svår att hantera 4K så nedskalningen istället blir (3440x1440p) - (2560x1440p)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tja, vi alla vet ju nu idag hur dom flesta spelen är max uppnådda i sitt färdigaste skick, 900p, 720p.

1080p/60 FPS som skulle vara vad denna generation borde ha varit.

Så skulle inte förvånas om spelen på en PS4.5 blir för svår att hantera 4K så nedskalningen istället blir (3440x1440p) - (2560x1440p)

Ironiska är, med tanke på hur bra 1080 i teroin borde skala till 4k så borde man få betydligt bättre bildkvalitet med det på 4k, än någon suddig mellanting och det kräver inte så mycket extra kraft, egentligen. Sen är det dock inte 4k

Men tom 1920x1080 på just 1920x1080 skärm är så enormt mycket bättre än alla trimstrams mellan nivåer med "720p, 900p" på just 1920x1080 skärmar. Samma problem finns ju med under versioner av detta på en 4k skärm.

Nativ upplösning är enda rätta... oavsett vad det är. Och om du måste skala, skala 1:2 eller 1:4, inget 2:3, 5:9 eller vf det nu blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad ska man då göra istället när hårdvaran inte räcker till längre? Alternativet är ju att släppa en helt ny konsol som inte är bakåtkompatibel alls, typ PS5 eller vad det kan bli, och då tvingas man ju köpa ny konsol för att spela nya spel. Är väl då bättre att man åtminstonne kan spela de nya spelen om än med lite sämre upplösning.

Varför skulle inte hårdvaran räcka till när det trots allt oftast är konsolerna som sätter standarden när det kommer till utveckling av spel?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

hahaha ja tänker bara på hur alla konsol fanbois pratar om hur man inte behöver uppgradera.. haha men de måste ni ju ändå!

PC i mitt hjärta ååålways, fullHD 60fps e va som gäller för mig, och tydligen kan ingen av konsolerna ens ge det, utan hamnar istället på 720p / 900p. nee ja tror faktiskt att konsolmarknaden kommer att dö, tekniken utvecklas ständigt just nu och att köra på enbart en konsol med låst hårvara gör ju att speltillverkarna fular sig med 900p 30fps grejen.. vart lite smått intresserad av en ps4 förut, men när man nu läst om att xbox o ps ska uppgraderas o ha sig, så får man bara ännu mer rätt i att man ska stanna kvar på PC plattformen.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Hade SONY MS varit smarta hade de haft mer utbytbara delar och därmed krängt mer $

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Arzei:

Jo, det är ju sant. Jag är dock lite fundersam över hur de tänker rent hårdvarumässigt - antingen kan man skala upp renderingen (tänk DSR/VSR på PC) eller så vill de faktiskt rendera allt direkt i 3840x2160 och då behöver det rejält mycket mer kräm - jag vet själv hur stor skillnad det blir prestandamässigt när jag slår på Eyefinity på min burk och då är 4K två miljoner pixlar till, liksom.

DSR/VSR är inte att rendera i en låg upplösning och sedan skala upp; det är att rendera i en högre upplösning än skärmen klarar och sedan skala ner – vanlig supersampling alltså. Det är precis så tungt som det låter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kan det vara så att Sony är orolig över Nintendo NX månntro?

HA! Tror varken MS eller Sony ser Nintendo som ett hot just nu. Om man ska gå på ryktena om NX, d.v.s halvportabel konsol så kommer de inte ens leka i samma sandlåda. Personligen tror jag att NX kommer gå samma öde som WiiU. Nintendo är helt enkelt inte relevanta utanför Japan längre.

Permalänk

Tror inte det är någon större uppgradering. Som någon tidigare skrev, uppgradering till HDMI 2.0 för 4k/60fps och sen möjligtvis upp klockad GPU.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför skulle inte hårdvaran räcka till när det trots allt oftast är konsolerna som sätter standarden när det kommer till utveckling av spel?

För att det inte går att köra 4K med vettig fps och vettig grafik på PS4 idag. Det är ju därför en sådan här uppfräschning behövs.

Tyvärr har konsoltillverkarna valt strategin att konsoler skall vara billiga, och det fick ju effekten nu senast att XB1 och PS4 låg efter PC redan vid släpp. Och nu när 4K med vettig FPS börjar bli standard på PC så är det rätt självklart att de som har konsoler också vil kunna ha 4K i vettig FPS, men på nuvarande generation går det ju inte. Finns ju till och med spel som fått skala ner till 720P för att ens klara av 30FPS, och det är inget annat än ett underbetyg till hårdvaran.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Skulle gissa på någon mellan klass polaris eller framtida strömsnål GPU som kan sitta tillsammans med en Zen CPU och HBM när det går ner i pris. Då har du en kompakt liten enheter som inte drar så mycket ström och presterar rätt bra. Då bli bakåt kompatibilitet relativt lätt och spel kan lätt släppas på alla enheter.

Antagligen så konsoler kommer fungera den närmsta framtiden. Nya starkare specialanpassade datorer som blir helt kompatibel med förra enheten så alla inte tvingas uppgradera på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För att det inte går att köra 4K med vettig fps och vettig grafik på PS4 idag. Det är ju därför en sådan här uppfräschning behövs.

Tyvärr har konsoltillverkarna valt strategin att konsoler skall vara billiga, och det fick ju effekten nu senast att XB1 och PS4 låg efter PC redan vid släpp. Och nu när 4K med vettig FPS börjar bli standard på PC så är det rätt självklart att de som har konsoler också vil kunna ha 4K i vettig FPS, men på nuvarande generation går det ju inte. Finns ju till och med spel som fått skala ner till 720P för att ens klara av 30FPS, och det är inget annat än ett underbetyg till hårdvaran.

4K med vettig fps är otroligt långt ifrån standard på PC idag. Inte ens 1440p kan räknas som det som de flesta använder.

Kan hålla med om att denna generations konsoler är i klenaste laget, men det är som det är. Behövs det optimeras för flera olika konfigurationer är det spelupplevelsen som kommer ta stryk var så säker. Sedan tror jag även att det ur din synvinkel även är bättre för PC-spelarna att spelutvecklarna enbart har 1-2 konsoltyper och konfigurationer att tänka på när de utvecklar spel. Tänk själv på merarbetet och hur pass man kommer att prioritera ports när de kommer ha tillräckligt med problem med ovanstående.

Tittar man redan idag på kommande VR-titlar till Ps4 så är grafiken otroligt mycket mer basic än på PC, så det är inte ens lönt att försöka slåss på det planet. Bättre att lita på spelutvecklare, spel kan trots allt bli roliga även utan superrealistisk grafik.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

HA! Tror varken MS eller Sony ser Nintendo som ett hot just nu. Om man ska gå på ryktena om NX, d.v.s halvportabel konsol så kommer de inte ens leka i samma sandlåda. Personligen tror jag att NX kommer gå samma öde som WiiU. Nintendo är helt enkelt inte relevanta utanför Japan längre.

Wii U säljer bättre utanför Japan, speciellt i USA där den sålt mer en det dubbla än i hemlandet, i EU har den sålt lika mycket som i Japan.

När det gäller 3DS så är det ganska lika mellan Japan, EU, NA.

Men vist kollar man på befolkning så är Japan bara en tredjedel mot EU/NA men vad jag försöker säga är att nej, Nintendo är definitivt relevanta utanför Japan, med tanken på att ~75% av allt de säljer inte är från Japan.

Och vill du ha källa så har du det här https://www.nintendo.co.jp/ir/library/historical_data/pdf/con... Notera att de räknar per 10k

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

4K med vettig fps är otroligt långt ifrån standard på PC idag. Inte ens 1440p kan räknas som det som de flesta använder.

Kan hålla med om att denna generations konsoler är i klenaste laget, men det är som det är. Behövs det optimeras för flera olika konfigurationer är det spelupplevelsen som kommer ta stryk var så säker. Sedan tror jag även att det ur din synvinkel även är bättre för PC-spelarna att spelutvecklarna enbart har 1-2 konsoltyper och konfigurationer att tänka på när de utvecklar spel. Tänk själv på merarbetet och hur pass man kommer att prioritera ports när de kommer ha tillräckligt med problem med ovanstående.

Tittar man redan idag på kommande VR-titlar till Ps4 så är grafiken otroligt mycket mer basic än på PC, så det är inte ens lönt att försöka slåss på det planet. Bättre att lita på spelutvecklare, spel kan trots allt bli roliga även utan superrealistisk grafik.

Ja, det håller jag med om, men samtidigt så måste ju utvecklingen gå frammåt även på konsolsidan, och jag tror konsolspelare får vänja sig av med lyxen att leva i en bubbla. En uppgradering av det här slaget innebär ju ändå att de som skiter i flashig grafik och hög upplösning slipper köpa ny konsol för att kunna lira spelen, medans de som tycker det är dags för ett lyft kan få den möjligheten genom att köpa nytt. Spelutvecklare är dessutom vana att behöva testa av mot många kombinationer i och med PC-spel. Jag ser helst att "ports" helt försvinner då det ofta är en "barely good enough"-lösning. Jag skulle vilja se mer Native-utveckling till PC istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

HA! Tror varken MS eller Sony ser Nintendo som ett hot just nu. Om man ska gå på ryktena om NX, d.v.s halvportabel konsol så kommer de inte ens leka i samma sandlåda. Personligen tror jag att NX kommer gå samma öde som WiiU. Nintendo är helt enkelt inte relevanta utanför Japan längre.

Skrivet av MugiMugi:

Wii U säljer bättre utanför Japan, speciellt i USA där den sålt mer en det dubbla än i hemlandet, i EU har den sålt lika mycket som i Japan.

När det gäller 3DS så är det ganska lika mellan Japan, EU, NA.

Men vist kollar man på befolkning så är Japan bara en tredjedel mot EU/NA men vad jag försöker säga är att nej, Nintendo är definitivt relevanta utanför Japan, med tanken på att ~75% av allt de säljer inte är från Japan.

Och vill du ha källa så har du det här https://www.nintendo.co.jp/ir/library/historical_data/pdf/con... Notera att de räknar per 10k

Japan är en krympande marknad för traditionellt konsol spelande. Där har mobil spelen slagit igenom stort och är den nuvarande trenden. Så ingen traditionell konsol kommer sälja särskilt bra i japan jämfört med resten av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det håller jag med om, men samtidigt så måste ju utvecklingen gå frammåt även på konsolsidan, och jag tror konsolspelare får vänja sig av med lyxen att leva i en bubbla. En uppgradering av det här slaget innebär ju ändå att de som skiter i flashig grafik och hög upplösning slipper köpa ny konsol för att kunna lira spelen, medans de som tycker det är dags för ett lyft kan få den möjligheten genom att köpa nytt. Spelutvecklare är dessutom vana att behöva testa av mot många kombinationer i och med PC-spel. Jag ser helst att "ports" helt försvinner då det ofta är en "barely good enough"-lösning. Jag skulle vilja se mer Native-utveckling till PC istället.

Jag också, men verkligheten ser annorlunda ut i dagsläget tyvärr.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Kommer den låsa upp så man kan köra alla spel i 60fps om man bara kör spel i 1080p må tro?