Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Var bör man köpa windows 10?

Permalänk

Var bör man köpa windows 10?

Har sett en del sidor som säljer windows licenser för några hundralappar, men frågan är hur säkert det är?
Var bör man köpa sin licens, och vilken typ av licens bör man köpa?
Jag behöver en licens till ett nybygge.

Permalänk
Snusfri

Köpte åt päronens dator på kinguin.net för 250:- (Windows 10 Pro) och det fungerade utmärkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenvisst:

Har sett en del sidor som säljer windows licenser för några hundralappar, men frågan är hur säkert det är?
Var bör man köpa sin licens, och vilken typ av licens bör man köpa?
Jag behöver en licens till ett nybygge.

Söker samma sak. Hur gick du tillväga om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Jag köpte senast en windowslicens till frugans dator från Microsoftstore, då får man nyckel och nedladdningslänk direkt. Samt att ifall man ska installera om så kommer man åt .iso filen på enkelt sätt.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Köpte en Win 8.1 pro nyckel för 150(G2A), slutade fungera efter ca 1.5 år. Bättre att köpa en direkt från M$ eller av någon man kan lita på.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa från kinguin eller G2a heller. De har ingen koll på varifrån kommer de nycklarna de köper och säljer... Oseriös

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag skulle inte köpa från kinguin eller G2a heller. De har ingen koll på varifrån kommer de nycklarna de köper och säljer... Oseriös

Skickades från m.sweclockers.com

Fast samtidigt hade jag aldrig betalat 1000 spänn för Windows 10 NSA Spy edition...

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Nästan alla nycklar fungerar till en början, men många slutar att fungera efter ett tag. Är man medveten om risken kan det dock vara värt det om man inte har råd med en garanterat laglig licens för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag köpte senast en windowslicens till frugans dator från Microsoftstore, då får man nyckel och nedladdningslänk direkt. Samt att ifall man ska installera om så kommer man åt .iso filen på enkelt sätt.

Vem som helst kommer ju åt ISO filer till Windows 10. Har laddat hem den själv och köpte nycklen på g2play för 280kr.
Funkat utan problem i 1 år nu iaf.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Jag har kompis som pluggar på uppsala universitet. skickade denna länk till honom. http://onthehub.com/download/free-software/windows-10-educati...

Fick tillbaka ISO och nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Fast samtidigt hade jag aldrig betalat 1000 spänn för Windows 10 NSA Spy edition...

det är ju samma windows , fast olika nycklar... DOH

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

@Darthvidur: Värt att notera att det var KN edition så jag fick ladda ner special Media Feature Pack.

Permalänk
Medlem

Har krånglat med olika suspekta/billiga Windowsnycklar hit och dit genom åren men det slutar alltid med att de slutar fungera efter något år.
Sedan jag köpte windows 95 har jag alltså inte ägt en riktig version av windows förrän nu!
När jag byggde denna datorn köpte jag till W10 på USB + fullversionen av officepaketet. 2500 kr...men det är det värt!!! Nu funkar allt perfekt och jag har ju faktiskt support om det skulle strula.

Att byta graffe för 2,5k per år är inga problem för många här.. men att köpa riktig version av windows och office som man använder väldigt ofta är surare ;D Fast...det blir ju inte högre äffpeäss i BF4 när man har riktig version av windows (riktig nyckel)...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Vem som helst kommer ju åt ISO filer till Windows 10. Har laddat hem den själv och köpte nycklen på g2play för 280kr.
Funkat utan problem i 1 år nu iaf.

Sant när det gäller win10. I mitt fall har vi win 8.1

Jag skulle aldrig i dagens läge köpa en licens från en sådan sida. Det är stor sannolikhet att dessa nycklar är antingen studentnycklar eller företagsnycklar vilka inte får säljas vidare.

Är det så att man inte tar kostnaden för operativsystemet man vill ha med i kalkylen på en ny dator så finns linux att ladda ner helt gratis. Du kan köpa på dig hur dyr hårdvara du vill, utan ett operativsystem så är all den hårdvaran värdelös.
Jag dualbootar en av datorerna med Ubuntu 16.04 och har en plan att min son ska få växa upp med linux.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenvisst:

Har sett en del sidor som säljer windows licenser för några hundralappar, men frågan är hur säkert det är?
Var bör man köpa sin licens, och vilken typ av licens bör man köpa?
Jag behöver en licens till ett nybygge.

Finns på inet.se för 1090kr, sen äger du nyckeln & om du slår det på 3 år så är det småpengar i längden.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har krånglat med olika suspekta/billiga Windowsnycklar hit och dit genom åren men det slutar alltid med att de slutar fungera efter något år.
Sedan jag köpte windows 95 har jag alltså inte ägt en riktig version av windows förrän nu!
När jag byggde denna datorn köpte jag till W10 på USB + fullversionen av officepaketet. 2500 kr...men det är det värt!!! Nu funkar allt perfekt och jag har ju faktiskt support om det skulle strula.

Att byta graffe för 2,5k per år är inga problem för många här.. men att köpa riktig version av windows och office som man använder väldigt ofta är surare ;D Fast...det blir ju inte högre äffpeäss i BF4 när man har riktig version av windows (riktig nyckel)...

Håller med , folk lägger 30k på sina burkar och vägrar betala för Windows som de använder HELA tiden... Löjligt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Sant när det gäller win10. I mitt fall har vi win 8.1

Jag skulle aldrig i dagens läge köpa en licens från en sådan sida. Det är stor sannolikhet att dessa nycklar är antingen studentnycklar eller företagsnycklar vilka inte får säljas vidare.

Är det så att man inte tar kostnaden för operativsystemet man vill ha med i kalkylen på en ny dator så finns linux att ladda ner helt gratis. Du kan köpa på dig hur dyr hårdvara du vill, utan ett operativsystem så är all den hårdvaran värdelös.
Jag dualbootar en av datorerna med Ubuntu 16.04 och har en plan att min son ska få växa upp med linux.

Mvh, Jakob

Joo jag har ju hört talas om detta. Och skulle jag få problem så blir de antagligen att köpa en riktig licens. Men änsålänge funkar de bra.
Köpte en Windows 8.1 retail nyckel nu när jag tänkte efter och uppgraderade till Windows 10.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av uNikos:

Söker samma sak. Hur gick du tillväga om man får fråga?

Jag åkte och köpte en riktig licens på usb från webhallen för ca. tusingen.

Och som många sagt här nu, så är det ändå rätt skönt att ha en riktig licens som inte kommer sluta fungera efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenvisst:

Jag åkte och köpte en riktig licens på usb från webhallen för ca. tusingen.

Och som många sagt här nu, så är det ändå rätt skönt att ha en riktig licens som inte kommer sluta fungera efter ett tag.

Får bli samma för mej.
Tack för all info allihopa 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Håller med , folk lägger 30k på sina burkar och vägrar betala för Windows som de använder HELA tiden... Löjligt

Då finns det inga pengar över till Windows-licensen.