Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@Slarre: Filter är ju ett måste, annars får man ju ett helvete med att dammsuga datorn efter några veckor.

Min konklusion är att jag ska skapa ett övertryck med endast insug från framsidan (lättare att rengöra filter).

Permalänk
Medlem

@philipborg: Jag har ett lian li med en stor fläkt på undre framsida. Har beställt en till som ska sitta övre framsida, så jag kommer ha exakt samma insug som utsug. Borde vara lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_123:

Enligt LinusTechTips video så verkar det inte som någon perfekt airflow är nödvändigt eller gör någon större skillnad alls men om du har ett mindre chassi kanske det kan få någon inverkan i alla fall.

Så är det ju. Folk är totalt anala med kabeldragning nuförtiden, det går inflation i det. 30 minuter att montera komponenter i en dator, och 30 till för att "dra kablarna snyggt och så det blir bra luftflöde", om det ens räcker.

Jag förstår dom som har fönster på chassit eller på andra sätt vill göra datorn estetisk, som en installation, eller som sagt har väldigt små chassin eller begränsat med luftflöde av andra skäl.
Men i alla andra fall så är det navelskådning liksom, de flesta miditowers och liknande har mycket volym inuti så det blir nog tillräcklig luft får både CPU och GPU.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyroar:

@Slarre: Filter är ju ett måste, annars får man ju ett helvete med att dammsuga datorn efter några veckor.

Min konklusion är att jag ska skapa ett övertryck med endast insug från framsidan (lättare att rengöra filter).

Mjo, det tycker förstås jag också. Men vad jag poängterade är ju förstås att det inte gör någon som helst skillnad på över/undertryck om du inte har filter.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED