CPU Fläkten upp till 50-tusen+ RPM. Hjälp!!

Permalänk
Skrivet av Semenra:

aja, inget fel på en bra kylare, kommer ju hålla även om du uppgraderar övriga datordelar

Ja precis! Blir nog bra, hoppas jag

Permalänk
Medlem

833 varv per sekund!

Har du datorn fastkopplad så att den inte flyger iväg?

Sorry!

Tyckte det var lite småkul!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av martin_cs:

833 varv per sekund!

Har du datorn fastkopplad så att den inte flyger iväg?

Sorry!

Tyckte det var lite småkul!

Hahaha!! Ja nu sitter han med spännband, används som AC till rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Tack! Så här ser det ut i Speedfan,
http://i.imgur.com/Swr2MM3.png

Hmm, minus 60 grader Celsius? Onekligen fel på sensorn... Som sitter i processorn, så den kan du inte göra något åt. Hoppas blåskärmarna löser sig med en ny bra kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Hmm, minus 60 grader Celsius? Onekligen fel på sensorn... Som sitter i processorn, så den kan du inte göra något åt. Hoppas blåskärmarna löser sig med en ny bra kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Ja visst.. Tack, hoppas jag också! Annars vet jag inte vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Hej! Ja den är överklockad. Men jag har alltid kört på samma inställningar i säkert 2 år nu, och det har fungerat utmärkt.
Någonting har hänt nyligen, och jag har inte varit och pillat på några inställningar.

Kanske har kommit in skit i datorn? Ja, här är en bild från Cpu-Z

http://i.imgur.com/dz459ox.png

Är det bara jag som reagerade på att multipliern visar x59 i CPU-z? Är det en känd bugg med Sandy Bridge Cpu:er eller har du din multiplier inställd på x59?

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Är det bara jag som reagerade på att multipliern visar x59 i CPU-z? Är det en känd bugg med Sandy Bridge Cpu:er eller har du din multiplier inställd på x59?

Har faktiskt ingen koll på vad det är ens? :-$

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Har faktiskt ingen koll på vad det är ens? :-$

Har du överklockat själv eller använt dig av någon autoinställning i Bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Är det bara jag som reagerade på att multipliern visar x59 i CPU-z? Är det en känd bugg med Sandy Bridge Cpu:er eller har du din multiplier inställd på x59?

Det har du tusan rätt i. Kan ju förklara blåskärmarna rätt enkelt, om den försöker gå upp i 5,9GHz vid belastning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

är det ens möjligt att få en fläkt att gå så snabbt?
sett Fläktar komma upp i 20k rpm innan de går sönder och inga hållbara hastigheter i de rpmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det har du tusan rätt i. Kan ju förklara blåskärmarna rätt enkelt, om den försöker gå upp i 5,9GHz i turbo...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, dvs om det mot förmodan inte är en bugg. Men om nu clock multipliern faktiskt är inställd på att gå upp till x59 och volten regleras automatiskt så gissar jag på att den BSOD:ar pga av det. Kan inte ens tänka mig vilken volt autoreglagen lär ge ut om den ska försöka komma upp till 5900MHz, över 1.5 volt gissar jag på iaf.

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Har du överklockat själv eller använt dig av någon autoinställning i Bios?

Skrivet av Starric:

Det har du tusan rätt i. Kan ju förklara blåskärmarna rätt enkelt, om den försöker gå upp i 5,9GHz vid belastning...

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte överklockat själv det var en vänn till mig

Är det något ni tycker jag ska göra? Några inställningar jag ska ändra? Eller ska jag bara byta ut min kylare? (Har beställt 1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

är det ens möjligt att få en fläkt att gå så snabbt?
sett Fläktar komma upp i 20k rpm innan de går sönder och inga hållbara hastigheter i de rpmen

Inte för en vanlig datorfläkt. Måste vara sensorn som spökar eller Bios som buggar. Kan vara så att cpukylaren har lossnat också, och datorn dör pga. värmeutvecklingen. Intels originalkylare har en tendens att lossna efter flera års användning har jag fått erfara, om inte lossna helt så iaf torka och eventuellt spricka i plastfästena.

Permalänk
Medlem

@VasaOrdern: Detta måste åtgärdas. Om det är som vi tror så försöker processorn klocka upp sig hela vägen till 5,9GHz så fort den belastas, och det klarar den inte, varpå du får beräkningsfel och blåskärm.

Följ den här enkla guiden så kommer det gå vägen, det är lite pilligt dock att få till en bra stabil överklockning. Om du inte vill pilla så kan du ställa tillbaks överklockningen till default (multiplier 33, vcore 1,2V).

Angående kylaren så är det aldrig ett dåligt köp att byta bort standardkylaren. Även om man inte överklockar så kommer den nya kyla mycket bättre och därmed behöver inte fläkten snurra så fort och det blir mycket tystare. För överklockning är det närmast ett måste att ha en bättre kylare.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Har inte överklockat själv det var en vänn till mig

Är det något ni tycker jag ska göra? Några inställningar jag ska ändra? Eller ska jag bara byta ut min kylare? (Har beställt 1)

Om du har Intels originalkylare, så bytt den illa kvickt. Den ska man verkligen inte överklocka med.

Återställ dessutom alla inställningar i bios. Borde heta någonting i stil med; Load optimized defaults, restore default etc. Ifall datorn slutar bete sig konstigt efter detta så var det överklockningen som orsakade felen.

Permalänk
Skrivet av Starric:

@VasaOrdern: Detta måste åtgärdas. Om det är som vi tror så försöker processorn klocka upp sig hela vägen till 5,9GHz så fort den belastas, och det klarar den inte, varpå du får beräkningsfel och blåskärm.

Följ den här enkla guiden så kommer det gå vägen, det är lite pilligt dock att få till en bra stabil överklockning. Om du inte vill pilla så kan du ställa tillbaks överklockningen till default (multiplier 33, vcore 1,2V).

Angående kylaren så är det aldrig ett dåligt köp att byta bort standardkylaren. Även om man inte överklockar så kommer den nya kyla mycket bättre och därmed behöver inte fläkten snurra så fort och det blir mycket tystare. För överklockning är det närmast ett måste att ha en bättre kylare.

Skrivet av Aulo KY:

Om du har Intels originalkylare, så bytt den illa kvickt. Den ska man verkligen inte överklocka med.

http://s3.pji.nu/product/standard/800/2402503.jpg

Återställ dessutom alla inställningar i bios. Borde heta någonting i stil med; Load optimized defaults, restore default etc. Ifall datorn slutar bete sig konstigt efter detta så var det överklockningen som orsakade felen.

Okej tack så jätte mycket för eran hjälp och delad kunskap!! Jag har inte orginalkylare, men jag har använt min kylare i säkerligen 2-3 år nu, minst. Så är väl lika bra att jag byter den.

Okej, jag återställer alla inställningar i bios för att se om det fungerar. Jag återkommer med svar efter middagen! Ha en toppen dag alla!

Permalänk
Medlem

@VasaOrdern: Vad för kylare har du nu? Är det en bra kylare är det onödigt att byta den, kanske räcker med att byta kylpastan och se till att den sitter ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Okej tack så jätte mycket för eran hjälp och delad kunskap!! Jag har inte orginalkylare, men jag har använt min kylare i säkerligen 2-3 år nu, minst. Så är väl lika bra att jag byter den.

Okej, jag återställer alla inställningar i bios för att se om det fungerar. Jag återkommer med svar efter middagen! Ha en toppen dag alla!

Det kan räcka med att montera om kylaren, ifall den är hel dvs. Se bara till att montera rätt.

Jag föredrar "ärtmetoden". En liten klick kylpasta, sedan installerar man kylaren och låter tyngden av kylaren samt fastskruvningen breda ut kylpastan över cpu:n.

Permalänk
Skrivet av Starric:

@VasaOrdern: Vad för kylare har du nu? Är det en bra kylare är det onödigt att byta den, kanske räcker med att byta kylpastan och se till att den sitter ordentligt.

Har tyvärr ingen koll på det Får ta en kik efter middagen. Tack Blev lite osäker nu, _kanske_ har den orginala, men det är inte en stor chans alls.

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Det kan räcka med att montera om kylaren, ifall den är hel dvs. Se bara till att montera rätt.

Jag föredrar "ärtmetoden". En liten klick kylpasta, sedan installerar man kylaren och låter tyngden av kylaren samt fastskruvningen breda ut kylpastan över cpu:n.
https://i.warosu.org/data/g/img/0461/66/1421695625400.png

Tack det uppskattas! Det blir ärtmetoden, har kylpasta och en ny kylare på G hem från inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Tack det uppskattas! Det blir ärtmetoden, har kylpasta och en ny kylare på G hem från inet!

Låter bra det, lycka till!

Permalänk

Nu har jag testat återställa i bios. Men blev lite konstigheter vid uppstartning, först ville den inte gå igång ens.
Men jag tror inte att det blev så mycket skillnad? Jag formaterar datorn asap, samt byter ut cpu kylaren & hoppas på det bästa.

Så här ser det ut nu,

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Nu har jag testat återställa i bios. Men blev lite konstigheter vid uppstartning, först ville den inte gå igång ens.
Men jag tror inte att det blev så mycket skillnad? Jag formaterar datorn asap, samt byter ut cpu kylaren & hoppas på det bästa.

Så här ser det ut nu,

http://i.imgur.com/K14Ni4G.png
http://i.imgur.com/FWKH6yr.png

Nu verkar clockmultipliern visa rätt iaf (x37). Använd inte speedfan förresten, programmet har en tendens att visa fel värden på nyare arkitekturer och bios. HWinfo64 är ett mycket bättre program, portabelt dessutom.

http://www.hwinfo.com/download.php

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Det kan räcka med att montera om kylaren, ifall den är hel dvs. Se bara till att montera rätt.

Jag föredrar "ärtmetoden". En liten klick kylpasta, sedan installerar man kylaren och låter tyngden av kylaren samt fastskruvningen breda ut kylpastan över cpu:n.
https://i.warosu.org/data/g/img/0461/66/1421695625400.png

Det där är alldeles för mycket kylpasta. Det hade räckt med hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnörden:

Det där är alldeles för mycket kylpasta. Det hade räckt med hälften.

Beror helt och hållet på vilken kylare du har... För kylare med ojämn yta behövs så där mycket eller mer för att pastan ska göra det den skall, nämligen fylla hålrum där det annars blir kvar luft

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@VasaOrdern: jag har en bra till salu billigt, stockholm

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Nu verkar clockmultipliern visa rätt iaf (x37). Använd inte speedfan förresten, programmet har en tendens att visa fel värden på nyare arkitekturer och bios. HWinfo64 är ett mycket bättre program, portabelt dessutom.

http://www.hwinfo.com/download.php

Vad bra! Okej, tack då vet jag får ladda hem det istället

Skrivet av Alexi Estada:

@VasaOrdern: jag har en bra till salu billigt, stockholm

Tack så mycket för erbjudandet, jag har redan beställt hem en så det är försent. Annars hade jag säkert nappat!
Lycka till att få den såld!