Relationer och dataspelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Också bra tips men typ 4 timmar i veckan hinner man inte komma någon vart i ett stort spel.

Men vi är såpass olika i detta avseende hustrun o jag. Skulle hon vilja syssla med en hobby på kvällen så skulle jag uppskatta det. Om man är ständigt på varandra så trivs inte jag iallafall.

Kollade med henna om hon vill göra något tillsammans utan barn nån gång i veckan men det vill hon inte. Hon vill ta det lugnt säger hon!

Sen hatar hon allt som har med teknik o datorer att göra. Hon är en bonnatös Hästar älskar hon så jag har försökt fixa så hon kan bli gästryttare/skötare i närheten men hon har inte visat engagemang i ens det.

Pust....sluta spela o sitta o titta på henne när hon tittar på djursjukhuset eller farmen gör jag bara inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Så klart får du anpassa det efter dina behov

Det var ett enkelt exempel. Själv har jag inte kommit så långt i våra diskussioner, utan jag sitter mest och spelar på kvällar när hon inte är hemma, eller när hon har gått och lagt sig.

Men det blir svårt om du går upp tidigt och måste jobba.

Permalänk
Skrivet av kiario:

Också bra tips men typ 4 timmar i veckan hinner man inte komma någon vart i ett stort spel.

Men vi är såpass olika i detta avseende hustrun o jag. Skulle hon vilja syssla med en hobby på kvällen så skulle jag uppskatta det. Om man är ständigt på varandra så trivs inte jag iallafall.

Kollade med henna om hon vill göra något tillsammans utan barn nån gång i veckan men det vill hon inte. Hon vill ta det lugnt säger hon!

Sen hatar hon allt som har med teknik o datorer att göra. Hon är en bonnatös Hästar älskar hon så jag har försökt fixa så hon kan bli gästryttare/skötare i närheten men hon har inte visat engagemang i ens det.

Pust....sluta spela o sitta o titta på henne när hon tittar på djursjukhuset eller farmen gör jag bara inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att man ska överanalysera men det låter som att din fru egentligen har problem med något annat än ditt spelande. Låter inte helt sunt att hon inte klarar av att självständigt sysselsätta sig några timmar/kväll några kvällar i veckan utan måste skuldbelägga dig för att du inte umgås med henne all er lediga tid. Inte heller sunt att hon inte är intresserad av att utveckla något självständigt intresse/hobby, det behöver alla ha, eller att hon inte är intresserad av en barnfri kväll tillsammans med dig. Låter lite väl osjälvständigt helt enkelt...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte för att man ska överanalysera men det låter som att din fru egentligen har problem med något annat än ditt spelande. Låter inte helt sunt att hon inte klarar av att självständigt sysselsätta sig några timmar/kväll några kvällar i veckan utan måste skuldbelägga dig för att du inte umgås med henne all er lediga tid. Inte heller sunt att hon inte är intresserad av att utveckla något självständigt intresse/hobby, det behöver alla ha, eller att hon inte är intresserad av en barnfri kväll tillsammans med dig. Låter lite väl osjälvständigt helt enkelt...

Ja...hon har haft eller fortfarande har lite saker hon borde rätt ut som hänt henne i tidigare förhållande. Mycket svårt att nå fram till henne. Så ja, när jag tänker efter så bottnar sig dessa problem säker någon annanstans.

Kul ändå att så många av er har en lyckad kombination där båda giller data och spel Och tack för alla tips.

Permalänk
Medlem

Varit tillsammans med min fru i 18 år. Har alltid spelat mycket och det är inga problem.
Efter dottern har lagt sig och det inte går nå bra serier på tv'n brukar jag spela ett par timmar.
Sen kollar jag alla "viktiga" turneringar i cs:go, starcraft 2 så hon har koll på det också.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag var tydlig när vi träffades att data och spel är mitt intresse.
Jag får spela när jag vill och hur länge jag vill.
men detta betyder inte att jag sitter all ledig tid!
Jag brukar spela från 19 till 23 på kvällarna och 20 till sent på natten under helger + mer när hon jobbar.
Hon brukar somna vid 19 tiden på kvällen, så det är kanon bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av The187:

Jag var tydlig när vi träffades att data och spel är mitt intresse.
Jag får spela när jag vill och hur länge jag vill.
men detta betyder inte att jag sitter all ledig tid!
Jag brukar spela från 19 till 23 på kvällarna och 20 till sent på natten under helger + mer när hon jobbar.
Hon brukar somna vid 19 tiden på kvällen, så det är kanon bra

Hmm... är denna "henne" en människa

Isåfall har du en otroligt förstående kamrat.

Permalänk
Medlem

Är tillsammans med min fru sedan 8 år tillbaka, vi har två kids, nu förtiden blir det inte så väldigt mycket spelande när man arbetar som utvecklare på dagern, men hur som haver så gjorde jag det klart för henne i början när vi träffades att det är någonting som jag tycker är kul och kommer fortsätta syssla med, visst det har vart lite tjafs till och från men som sagt det handlar väldigt mycket om prioriteringar och kompromissar. Först tyckte hon väl att jag var väldigt knäpp som satt och skrek vid datorn när jag lirade med polarna, men under åren så har hon väl vant sig med det. Man måste respektera att alla har inte likadana intressen fast man vill leva tillsammans, så det blir att fixa det vardagliga sen så får man prioritera om man vill hänga med frugan eller gejma med polarna

/Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The187:

Jag var tydlig när vi träffades att data och spel är mitt intresse.
Jag får spela när jag vill och hur länge jag vill.
men detta betyder inte att jag sitter all ledig tid!
Jag brukar spela från 19 till 23 på kvällarna och 20 till sent på natten under helger + mer när hon jobbar.
Hon brukar somna vid 19 tiden på kvällen, så det är kanon bra

bra sagt! Gäller att respektera sig själv och sina intressen, några som borde ta lärdom här tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Önskar att jag också kune sitta längre in på kvällen eller natten. Men jag får ont i huvudet dan därpå om jag missar sömn. Så 22.30 är max tid för mig för att jag måste upp 05.30 och jobba.

Fruns intresse för dator/datorspel är totalt 0 och hon tycker det som sagt är en "fånig/barnslig" hobby som jag smiter undan till på kvällen.

Självklart får man lite dåligt samvete. Detta trots att man är tillsammans med grabben och hustrun hela tiden efter man kommit hem från jobbet, middag kvällsmys för grabben framför TV'n mellan 18.30 till 19.00. Sen lägger jag han och Frun och jag brukar kolla på ett avsnitt på någon netflix serie.

Efter det så vill man så gärna gå ner i gillestugan och spela men det bemöts nästan jämt av besvikelse från hustrun
Fredagar och lördagar brukar det inte bli så mycket överhuvudtaget då vi har myspys i soffan senare än vardagar.

Jaja...det kunde säker varit värre

Hon får väl börja spela om hon nu så gärna vill spendera mer tid med dig. Det kan inte vara meningen att du i stort sett ska behöva ge upp din hobby för att hon vill sitta och dega i soffan när ni umgås. Alternativt får hon skaffa en egen hobby som hon kan ägna sig åt när du spelar. Det låter som att hon försöker göra ett problem som är hennes till ditt.
Även om man är gift med barn har man rätt och behov av egentid där man bara bryr sig om sig själv.

Jag spelar i stort sett så mycket jag vill eftersom frugan respekterar min hobby och har egna grejer att ägna sig åt när jag lirar. Sedan får man givetvis schemalägga det lite – några kvällar i veckan spelar man kanske ingenting i favör för att endast umgås med varandra, medan man andra kvällar istället helt dedikerar sig åt sin hobby när alla måsten är gjorda, vilket gör att man med enkelhet får in några sköna flertimmarspass av spelande per vecka.

Jag ger inte mycket för folk som inte låter andra ägna sig åt vad de gillar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Vi båda spelar men vi prioriterar rätt, vi förstår att vi inte kan umgås 24/7 vilket är oerhört skönt såklart då man inte vill tröttna på varandra. 3 år och still going strong. Men det gäller såklart att respektera varandra och dess intresse.