Skrämma liv i min gamla "superdator" Nytt gfx eller köra crossfire?

Permalänk
Medlem

Skrämma liv i min gamla "superdator" Nytt gfx eller köra crossfire?

Hej!
Kosta på mig en riktig supergaming dator för 7 år sen, det mesta var av det senaste.

Har inte lirat spel på 2-3 år och kan tänka mig att det hänt endel!

Riggen ser nuvarande ut såhär:

ASUS P7P55D P55 S-1156 ATX
ASUS RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ ...
CORSAIR VX 550W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156

Så nu till min fråga vad bör ja uppgradera för att matcha dagens spel?
Moderkortet ska inte halsa har ja hört pga att det inte hänt så mycket på den fronten senaste 6-7 åren.

Räcker det att köpa ett begat HD5850 kort och köra crossfire? Gör det mycket skillnad?
Hittat ett för 200kr.

På mitt HD5850 har jag 1gb grafikminne, hur vitalt är detta egentligen, ser att korten idag har 2, 3 tom 4gb grafikminne?
Eller är det klockfrekvensen som är mer betydande?

Sätt en kille som säljer 2st HD 6970 med 2gb grafikminne för 1100kr... är det värt 900kr för det ja får?

Hoppas det finns nån schysst här som vill hjälpa lite!

/Micke

Permalänk
Medlem

Här kan du se skillnaden på HD5850 (både i crossfire och ensamt) och HD6970 (både i crossfire och ensamt)

Personligen hade jag inte valt något av korten, borde gå att hitta ett begagnat Nvidia GTX 960 eller AMDs motsvarighet för samma pengar.
Vad har du för budget?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Ledsen att komma med beskedet men din rigg är långt ifrån monster idag, den är rejält på efterkälken.

Vad vill du lira? Och på vilka inställningar?

Spontant råd är att köpa ett 7950/7970 eller r9 280x / nvidia 670/770 begagnat samt klocka processorn om du behöver.

Crossfire med 1gb minne är ingen idé.

Permalänk
Medlem

btw 6970 är absolut inte värt 1100.

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter:

Tack så mycket för svaret, informativt med tabellen också!
Läget är som så att det kommer ut ett spel som heter mxgp 2 (motocross) om några dagar som ja vill lira, gick i tankarna ett tag att köpa ett xbox one men så kom ja på att ja faktiskt har en rätt potent pc, spelet kommer ju dessutom ut på pc...
Hittade just ett begat Gigabyte GTX960 4Gb för 1800kr.. xbox one 2700kr.

Har pengar men är ingen inbiten gamer och ja vet inte alls hur hooked ja blir, dock har ja ibland drömt om att lira igenom nya fps spel... Men har du nån graf/siffra på skillnaden mellan GTX960 och 5850 i crossfire?

Tackar ännu en gång!

Permalänk

2st 6970 är absolut inte värt att köpa. Man vill verkligen inte ha två gamla kort som dessutom inte stöds av tillverkaren längre. Visst, man kanske får ut en del prestanda för pengarna i vissa (äldre) titlar men det kommer inte komma några crossfire-profiler till nya spel (vilket kan leda till dålig prestanda, buggar, lagg m.m.). Samma sak gäller om du köper ett till 5850 alltså är det inte värt heller.

Du får helt enkelt kolla på nya grafikkort (eventuellt begagnade från förra generationen som 200-serien från AMD, inte äldre än så) men det blir svårt för mig att rekommendera något specifikt eftersom jag inte vet hur mycket pengar du är beredd att betala. När du jämför grafikkort kan man inte riktigt kolla på bara VRAM (minne) och klockfrekvens. Det är i huvudsak arkitekturen som avgör prestandan. Ett modernt grafikkort med 2GB VRAM kan vara mer än dubbelt så snabbt än ett några år gammalt med 2GB VRAM. Alltså om man ska jämföra grafikkort är det lättast att kolla på prestandatester.

Din processor har blivit ganska gammal också. Även fast dagens populära processorer också har 4 kärnor så är de mycket snabbare, även vid samma klockfrekvens, jämfört med din 7 gamla i5 750. Enligt 3DMark 11 ligger din på ungefär samma prestandanivå som dagens i3-processorer. Det betyder att den räcker till i dagens spel men kan bli en flaskhals i mer processorkrävande spel. Alltså skulle du kunna uppgradera den (tillsammans med moderkort och troligtvis RAM) senare.

EDIT: Här har du prestandaindex för grafikkort från Sweclockers med både nya och äldre grafikkort:
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer multigpu i 8x pcie-hastighet. Jag vet inte hur det påverkar i praktiken.

Jag anser i övrigt att du kan stoppa i ett bra grafikkort och få bra prestanda för pengarna.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@bergla:
Hej! det var därför ja skrev min gamla "superdator"
Den var så för 7 år sedan
Moderkort och processor ska faktiskt inte halsa så mycket, kanske maxa upp minnet till 16gb men det är inga pengar.

Det var 2st HD 6970 för 1100kr isf men har gått ifrån det alternativet redan.

Ska kolla in dina tips också!
Väldigt tacksam för din hjälp!
/Micke

Permalänk
Medlem

Recommended för det spelet är i5-750 och geforce 560 / radeon 6950.
Vill du komma billigt undan så försök få tag på 660ti/760 eller bättre (eller vad nu motsvarande AMD kort är).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

2x 6970 är nog ingen hit om du inte kan leva med en jävla massa micro stuttering. Bättre att satsa på ett rejält singlekort. Ska jag va ärlig så hade jag nog köpt ett nytt system då din CPU kommer svettas rejält i de senaste spelen.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Nej jag vet, just saying. Men den funkar om du inte är kräsen med maxxx inställningar.

Du kan lira på hyfsade inställningar med ett bättre grafikkort. Jag skulle redommendera dig att köpa 280x eller 7950/7970 beg då dessa är de helt klart mest prisvärda korten för din rigg. De borde ligga mellan 750-1000kr beg. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Mighty Nerd:

Väldigt tacksam för ditt informativa svar!
Kommer nog bli så att ja plockar bort mitt gamla 5850 kort och ersätter det med ett nyare kort som fortfarande stöds av tillverkarna, fick ett tips tidigare i tråden om GTX 960...

Slog en pling till Alina idag för att checka om mitt moderkort skulle vara en flaskhals av mitt val av gfx-kort men enligt dem skulle det inte vara några problem med nåt av de nyare då det inte hänt så mycket på moderkortsfronten sedan mitt gfx kort...

Som du säger kanske ja även åker på att uppa min cpu men det är inga enorma kostnader...

Btw, fint med länken till grafen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Recommended för det spelet är i5-750 och geforce 560 / radeon 6950.
Vill du komma billigt undan så försök få tag på 660ti/760 eller bättre (eller vad nu motsvarande AMD kort är).

Thx för infon! var har du hittat dessa specs?

Permalänk
Medlem

@Igelkott:

Thx! vet inte själv vad det betyder men känns som du har bättre koll en mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brezzer:

Thx för infon! var har du hittat dessa specs?

Oops, glöm det.
Googles jäkla auto ifyllnad trollade bort 2'an utan att jag märkte det, de specsen är för första spelet.
Hittar inget för 2.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

2x 6970 är nog ingen hit om du inte kan leva med en jävla massa micro stuttering. Bättre att satsa på ett rejält singlekort. Ska jag va ärlig så hade jag nog köpt ett nytt system då din CPU kommer svettas rejält i de senaste spelen.

Har gått ifrån tanken om denna lösning med två gamla grafikkort...
Vad menar du med om att köpa ett helt nytt system?

Permalänk
Medlem

Klocka och sätt i ett Nvidia 970 eller ett R9 290/R9 280. Kolla efter begagnade.
Samt om du verkligen vill, 8Gb mer i ram.

Du kan ju även skaffa dig en SSD. Den kan du ha med dig till nästa datorbygge.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Typ ingen skillnad alls på 8gb vs 16gb ram i gaming.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

Tack så hemskt mycket för tipset! Har faktiskt inte klockat min cpu något... kul att det var exakt samma moderkort som ja har i videon!
Tror du man kan lira denna klock med stock fkäkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Typ ingen skillnad alls på 8gb vs 16gb ram i gaming.

Nja. Laddningstiderna kan i vissa situationer gå ner rejält. Märker till och med skillnad när jag gick från 16->32 GB RAM. Windows cachar ju filer i RAM som inte andra applikationer använder. Detta märks framför allt om man startar om spel och man lagrar spelen på en hårddisk. Har gjort lite mätningar på det och en längre diskussion.

I spelprestanda skiljer det däremot väldigt lite (oftast inget) så länge man inte kör exempelvis Open World spel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@bergla:

Då ligger ja lite lågt på den fronten till att börja med!
/Thx

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Oks intressant! vad skulle open world spel vara, typ just in case 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brezzer:

@SCORPIUS:

Tack så hemskt mycket för tipset! Har faktiskt inte klockat min cpu något... kul att det var exakt samma moderkort som ja har i videon!
Tror du man kan lira denna klock med stock fkäkten?

Klocka för guds skull inte med orginalfläkt utan köp dig en billig luftkylare, tex BeQuiet Pure rock eller liknande.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av brezzer:

@philipborg:

Oks intressant! vad skulle open world spel vara, typ just in case 3?

Just Cause 3 är ett open world spel, sedan vet jag inte specifikt hur mycket det spelar roll i just det. Är oftast om man snabbt byter scen det spelar roll, exempelvis om man flyger i GTA V. Kör själv ett tyngre modifierat Skyrim och där märks det rejält när saker tvingas ladda från disken och inte kan tags från det "tomma" minnet.

I situationer där den behöver ladda saker från disken medans spelet kör kan se nytta i det helt enkelt. Sedan är faktumet hur snabbt man rör sig rätt viktigt, desto snabbare man rör sig desto fler saker måste man ladda in per sekund.

Det är inte helt avgörande och det är mycket troligt att 16GiB RAM inte är lönt för dig, men det gör skillnad iaf. Märks däremot framför allt, så länge man inte kör väldigt specifika spel, i laddningstiderna. Har använt 4, 8, 16 & 32 GiB och jag märker iaf stor skillnad på hur mycket som kan cacha's. Vill du ha mer information så läs länken jag länkade.

Handlar du begagnat bör du kunna få tag på hur mycket RAM du vill utan att behöva betala några större summor. (Själv gav jag över 5000kr för mina 32GiB RAM då det var när DDR4 var rätt nytt... Gråter inombords varje dag när jag ser dagens priser... Behöver däremot en hel del RAM för helt andra saker.)

Men åter igen, säger inte att det är lönt för dig med 16 GiB RAM. Det kan däremot skära rätt rejält i laddningstiderna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ja klocka ingenting med original fläkten. Köp en Cooler Master Hyper 212 EVO/be quiet! Pure Rock om du ska överklocka. Som du tidigare var inne på, glöm 5850 och 6970. För runt 1000 kr borde du kunna få ett begagnat 770/680/280X/7970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av brezzer:

@MaxieTheHatter:

Har pengar men är ingen inbiten gamer och ja vet inte alls hur hooked ja blir, dock har ja ibland drömt om att lira igenom nya fps spel... Men har du nån graf/siffra på skillnaden mellan GTX960 och 5850 i crossfire?

Tackar ännu en gång!

Frågan är vilka krav du har på din upplevelse. Eftersom skriver att du inte är säker på hur mycket tid du kommer att lägga antar jag att budgeten i grund och botten är därefter:) Hur du får ut mest prestanda för dina pengar är ju dock nästa fråga.

Till att börja med kan vi konstatera att din CPU är så gammal att den sannolikt kommer att påverka spelupplevelsen, MEN att uppgradera på samma sockel kommer inte att ge dig massor av prestanda och att byta sockel är dyrt. Om det visar sig att du vill spela mer framöver så finns en viss potential att hämta här. (t.ex. genom att uppgradera till en Pentium 3528 på ett Z97 mobo), eller ngt dyrare om du känner att det är motiverat.

Vad gäller ditt grafikkort så är det här det finns mest prestanda att hämta till minst pengar. Som flera varit inne på, det billigaste begagnade kortet du kan hitta i nivå med Nvidia 770 eller 960 eller AMD 280/x/7950/7970 (något starkare och verkar stå sig rätt bra i DirectX12 också). Dessa kort kommer att ge dig en god upplevelse (förvisso utan extra allt, men du kommer få det mesta och viktigaste) utan att lägga en hel massa pengar på datorn när du är osäker på framtiden. Skulle det visa sig att du blir biten igen och vill lägga ner pengar, så finns det en helt ny generation grafikkort om bara några månader, men tills dess kommer du att överleva gott med dessa kort:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Klocka för guds skull inte med orginalfläkt utan köp dig en billig luftkylare, tex BeQuiet Pure rock eller liknande.

Skrivet av philipborg:

Just Cause 3 är ett open world spel, sedan vet jag inte specifikt hur mycket det spelar roll i just det. Är oftast om man snabbt byter scen det spelar roll, exempelvis om man flyger i GTA V. Kör själv ett tyngre modifierat Skyrim och där märks det rejält när saker tvingas ladda från disken och inte kan tags från det "tomma" minnet.

I situationer där den behöver ladda saker från disken medans spelet kör kan se nytta i det helt enkelt. Sedan är faktumet hur snabbt man rör sig rätt viktigt, desto snabbare man rör sig desto fler saker måste man ladda in per sekund.

Det är inte helt avgörande och det är mycket troligt att 16GiB RAM inte är lönt för dig, men det gör skillnad iaf. Märks däremot framför allt, så länge man inte kör väldigt specifika spel, i laddningstiderna. Har använt 4, 8, 16 & 32 GiB och jag märker iaf stor skillnad på hur mycket som kan cacha's. Vill du ha mer information så läs länken jag länkade.

Handlar du begagnat bör du kunna få tag på hur mycket RAM du vill utan att behöva betala några större summor. (Själv gav jag över 5000kr för mina 32GiB RAM då det var när DDR4 var rätt nytt... Gråter inombords varje dag när jag ser dagens priser... Behöver däremot en hel del RAM för helt andra saker.)

Men åter igen, säger inte att det är lönt för dig med 16 GiB RAM. Det kan däremot skära rätt rejält i laddningstiderna.

Skrivet av fantomsmurfen:

Ja klocka ingenting med original fläkten. Köp en Cooler Master Hyper 212 EVO/be quiet! Pure Rock om du ska överklocka. Som du tidigare var inne på, glöm 5850 och 6970. För runt 1000 kr borde du kunna få ett begagnat 770/680/280X/7970.

Tack alla i tråden för så himla fin hjälpsamhet!
Kommer köpa en be quiet Pure Rock för 350kr och försöka göra lite konstgjord andning, från 2,66mhz till 4,1 mhz, borde vara värt de 350kr ja lägger!
Sen har ja hittat ett Geforce GTX 960 4GB i nyskick för 1500kr, det blir totalt 1850kr aka xbox one 2700kr...
Väljer med fördel att uppa min gamla burk då ja känner mig mycket mer bekväm med mus och tangetbord!

Permalänk
Medlem

Dock skulle ja behöva ett tips till, va gäller motocross spelet vore handkontroller aka xbox väldigt fint! Finns det några trådlösa historier för pc? 2 handkontroller samtidigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av brezzer:

Sen har ja hittat ett Geforce GTX 960 4GB i nyskick för 1500kr, det blir totalt 1850kr aka xbox one 2700kr...

Skulle hellre letat upp ett 7950/7970/280/280X för 800-1050kr. Väldigt jämbördigt med Gtx 960 i prestanda men koster betydligt mycket mindre. (Presterar oftast bättre till och med.) Ett råd om du vill spara ytterligare lite pengar. (1500kr ligger väldigt nära 2000kr, och då kan man få R9 290 som presterar grovt 50% bättre än Gtx 960.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt du ska vänta med grafikkortet tills de nya har släppts. Prestandaförbättringarna förväntas vara stora, då AMD och Nvidia går till 14nm-kretsar efter att ha varit fast på 28nm-kretsar sedan 2012, och det har sagts att AMDs nya GCN-arkitektur ska ha omdanande förbättringar

Moderkortet ska inte ha några problem med grafikkortet, men flera användare med äldre moderkort, på flera olika forum, har skrivit om att PCI-E 3.0-korten inte fungerat korrekt förrän moderkorten fick nya BIOS-versioner som löste problemen