Permalänk
Medlem

Bästa lösningen för mig?

Hej!

Oklart om detta hör hemma i detta forumet, annars skicka det rätt bara.
-----------------------------

Jag har ett hemmabio system som jag ska flytta in till mitt vardagsrum och använda som min "tv" istället.
Förnärvarande så har jag en gammal laptop (tyvärr) kopplad till hemmabion för att se på Viaplay och filmer men vill nu när jag ska flytta systemet göra det på det mest optimala sättet.
Jag är ej så insatt i de senaste sätten att streama diverse saker längre och vill veta hur jag bäst optimerar mitt tittande och vad jag ska satsa mina pengar på.

Jag vill kunna ha tillgång till Viaplay ELLER viasat pga att fotbollen är mitt största intresse. Jag vill kunna streama film, serier och anime (webläsare?) och jag vill kunna spela spel från min dator (steam) på min duk utan att behöva koppla om något eller dra sladdar varje gång.

Jag har sett att Steam har nån variant att lösa vissa av sakerna på, sen finns Nvidia shield osv, behöver jag en tv box för vanliga kanaler eller kan jag lösa det via nåt annat etc etc.

Någon som har den bästa lösningen att få tillgång till allt på min lista?

Uppskattar alla förslag

/Emil

Permalänk
Medlem

För att få tv-kanaler måste du ha en tv-box. Oavsett andra apparater.

För att streama viaplay kan du använda chromecast, Apple TV eller spelkonsol. Chromecast styr du från telefonen och de flesta appar kan "casta" det du ska titta på utan problem. Atv och spelkonsoler har alla Viaplays app så du behöver inget mer, även om atv också kan fungera likt chromecast. Har du en chromecast eller atv kan du alltså även streama annat från telefon, surfplatta eller dator. Personligen tycker jag atv fungerar bättre, men det är mer låst till om du kör iPhone eller annan apple-produkt.

För bästa spelupplevelse rekommenderas väl en dator direkt kopplad till systemet, för att undvika latens och komprimeringsbekymmer etc.

Sen finns ju som sagt Steam Link. Jag vet ärligt talat inte hur väl det fungerar, men jag tror att du då kan få allt från valfri dator trådlöst (eller via trådar nätverk) uppspelat på projektorn. Då behöver du ju varken speldator eller separat streamingapparat för Viaplay etc. Du kan ju läsa Sweclockers test http://m.sweclockers.com/test/21279-valve-steam-link/2

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII