Hemautomation med appstyrning

Permalänk

Hemautomation med appstyrning

Jag är ute efter att skapa hemautomation som jag kan styra via en app.
Är helt novis på detta och vill gärna komma i kontakt eller få extremt bra guider.

Saker som jag önskar är:
- Av/på av lampor + andra elprodukter
- Styrning av värmepump
- Styrning av musikanläggning och tv
- Styrning av dörrlås
- Styrning av rörelsekamera
- Temperaturvisning

Detta är exempel på vad jag kommer på nu, men vill kunna bygga på med fler funktioner på ett enkelt sett i framtiden.

Är Raspberry Pi rätt steg för mig att gå eller ska jag kika på någon annan lösning?

Permalänk
Skrivet av Antedreas:

Jag är ute efter att skapa hemautomation som jag kan styra via en app.
Är helt novis på detta och vill gärna komma i kontakt eller få extremt bra guider.

Saker som jag önskar är:
- Av/på av lampor + andra elprodukter
- Styrning av värmepump
- Styrning av musikanläggning och tv
- Styrning av dörrlås
- Styrning av rörelsekamera
- Temperaturvisning

Detta är exempel på vad jag kommer på nu, men vill kunna bygga på med fler funktioner på ett enkelt sett i framtiden.

Är Raspberry Pi rätt steg för mig att gå eller ska jag kika på någon annan lösning?

Ta en titt på Android och (Tasker), med denna smidiga app så kan du väldigt enkelt få väldigt mycket "home automation" utan massa kod Ect. Tex. Välj tid. Vad ska hända. Execute☺.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Köp en Tellstick å en drös med nexabrytare å börja där så kommer du en bra bit påväg. Sen så kan man ju bygga en jäkla massa givare å grejer själv sen. Tellstick har en ny enhet som klarar z-wave nu också, så då finns det en hel uppsjö med nya grejer som man kan leka med.

Visa signatur

corsair 750d : asus a170-deluxe : asus gtx 980ti poseidon : i7 6700k : samsung 950 pro nvme 256gb + crucial 480gb msata : corsair ax860i : 16gb dominator platinum : ekwb custom loop för cpu + gpu : razer blackwidow chroma + mamba : win10 : sennheiser g4me zero : asus pg348q

Permalänk
Medlem

@Antedreas:

om du vill ha återföring kör du inte nexa

1: Lättaste alternativet: zwave för allting (borde finnas någon IR sändare för tv/receiver som man kan programmera/styra via zwave), och antingen en färdig controller som du köper/ställer in, eller så programmerar du något eget men det kräver massvis med jobb.

2: Svårare alternativet: en kombination av zwave och rs232/ipcontrol för tv/receiver , kräver att dina enheter stödjer det, och du kommer mest troligt vara tvungen att knappa ihop något eget för att kombinera allting. Receivers brukar ha en seriell port, sharp 70" och uppåt stödjer ip control via wifi/ethernet eller rs232 även dokumenterat i manualen.

Båda alternativen fungerar med en app, men väljer du alt 1 kolla upp så att controllern har en färdig app och gärna webinterface.
Du kan självklart blanda jag utgick ifrån att du vill ha allt samlat på ett ställe, alternativ till zwave är zigbee, insteon, mfl..

Återigen undvik nexa om du vill göra något vettigt, ska du bara styra några lampor visst, men inte lås, pumpar osv och orkar du inte lägga ner massvis med tid köp en färdig controller/dubbelkolla så att allt du vill ha finns innan brukar finnas det mesta

Permalänk
Medlem
Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Min röst går också till zwave. Fördelen är bland annat tvåvägskommunikation (du kan se på alla enheter om en lampa är tänd/släckt t.ex), nackdelen är att det är dyrare än nexas produkter.

RPi med en zwave-sticka är väl billigaste lösningen om man vill köra på zwave utan att ha en dator igång. Min filserver står igång 24/7 så jag kör med usbsticka där istället. Man kan med andra ord få tag på en controller billigt, men finns även varianter uppåt 5k om man vill.

OpenHAB som länkades ovan klarar av allt du är ute efter och (mycket) mer. Hade det bara varit enklare att göra layouter till sina enheter så hade det fått 10/10. OpenRemote är att föredra grafiskt men är hemskt att konfigurera i övrigt.

Visa signatur

// paran0id