Nvidia tillkännager Tesla P100 – Pascal med 15,3 miljarder transistorer och HBM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kollade inte. Hade han skinnpajen på sig?

japp

Citat:

800 miljoner kronor alltså, det var inte lite pengar det

editerat ^^

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Hmm, detta var alltså inget gamerkort? Trött så kan ha missat det stycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

$129K, alltså runt 800000 kronor ^^

HBM2 kommer inte vara klart förrns 2017. Pascal kommer komma ut iår, men troligtvis med GDDR5X.

https://news.samsung.com/global/samsung-begins-mass-producing...

HBM2 kommer i år.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kollade inte. Hade han skinnpajen på sig?

Självklart

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

priset beror helt på vad amd väljer att prissätta sina kort. men om vi ska gå efter alla tidigare titan kort så runt 10k.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Detta är för företag gissar jag?

Måste vara tunt med kort med hbm 2, när produktionen knappt kommit igång.

Men ska bli spännande att se vad korten går för, även om det verkar som dom håller inne med prestandan första rundan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jygge:

Feta kort men frågan behöver man all denna kraft?? dom lär kosta en peng
Sen
Bara att vänta in vad AMD kontra med

kan hoppas på ett lite krig som konsumenten vinner på

Renderingsfarmar kan äta ungefär hur mycket beräkningskraft som helst. Nu är iof mycket film renderat på CPU fortfarande men Big Hero 6 tog 199 miljoner "Core hours" att rendera och det var på en dator med 55 000 CPU-kärnor. Det tar någonstans mellan veckor och månader att rendera en animerad långfilm. Det är på gång att dumpa över en del av det arbetet på GPU och FPGA. Vill minnas att ILM kör en del specialeffekter på GPU.

Vidare kan ju Tesla användas till generella beräkningar och vissa typer av beräkningar kan ta ungefär hur mycket kraft som helst. Finns mängder av typer av beräkningar som enbart är begränsade av tillgänglig beräkningskraft och kostnaden för att få tillgång till den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

AMDs roadmap visar att dom kommer använda HBM2 nästa år med Vega. Svårt att tro att consumer Pascal kommer vara klart med HBM2 i år. Möjligtvis Q4 isåfall.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Feta kort men frågan behöver man all denna kraft?? dom lär kosta en peng
Sen
Bara att vänta in vad AMD kontra med

kan hoppas på ett lite krig som konsumenten vinner på

På jobbet utför vi beräkningar i "realtid" som just nu tar ca 10 min. Optimalt hade varit iaf <1 min så ja man kan aldrig få för mycket kraft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

AMDs roadmap visar att dom kommer använda HBM2 nästa år med Vega. Svårt att tro att consumer Pascal kommer vara klart med HBM2 i år. Möjligtvis Q4 isåfall.

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2016/03/Roadmap-640x360.jpg

AMD har antagligen avtal med SK Hynix, som änsålänge inte har visat att deras HBM2 är produktionsredo.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

$129K, alltså runt 800000 kronor ^^

Kan vara värt att påpeka: det är snarare runt 1 000 000:-

Permalänk
Medlem

Jag, som den newbie jag är, funderar lite över hur kraftfulla kort som kommer komma av nya arkitekturer i första vågorna.
Titan X och senare 980ti med GM200 har inte ännu ett år på nacken. Svårt att se hur Nvidia ska komma undan med att sjösätta kort som om dom bräcker dom tidigare top of the line gör det med någon större marginal, så snart efter dom korten. Tar ju liksom lite död på deras egen marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

AMDs roadmap visar att dom kommer använda HBM2 nästa år med Vega. Svårt att tro att consumer Pascal kommer vara klart med HBM2 i år. Möjligtvis Q4 isåfall.

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2016/03/Roadmap-640x360.jpg

nVidia kan mycket väl nå före AMD till HBM2 då de köper från Samsung och AMD från Hynix. Och Samsung leder rätt bra över Hynix. Men det förutsätter ju att nVidias HBM2-kort klarar av att tillverkas i tillräcklig skala. Är GP100 deras enda HBM2-kort så lär det dröja då den inte lär vara helt lättillverkad ännu. GK100 misslyckades de ju helt med och GK110 som de gjorde istället tog ju tid innan den var redo för konsumentmarknaden.

Förövrigt så visar AMDs roadmap att VEGA kan komma redan i år. De har nog medvetet gett sig spelrum genom att ha en ganska stor och oprecis blubb för att visa när Vega ska släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Feta kort men frågan behöver man all denna kraft?? dom lär kosta en peng

Detta är ett beräkningskort (har inte ens videoutgång). Generellt kan man säga att det finns egentligen ingen övre gräns för hur mycket beräkningskraft som är tillräcklig för de flesta problem. Man skulle kunna använda beräkningskraften i motsvarande 1 miljon såna här kort utan att känna att man är helt nöjd. Se exempelvis "The Milennium Simulation" https://www.youtube.com/watch?v=UC5pDPY5Nz4 där man använde ca 6 miljoner CPU-timmar. Även om man skulle kunna göra samma simulering på 1 sekund med ny amazeballs hårdvara, så ökar man bara antalet partiklar för att få mer detaljerad data och bättre analys, och vips så tar det hur lång tid som helst igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metboy:

Jag, som den newbie jag är, funderar lite över hur kraftfulla kort som kommer komma av nya arkitekturer i första vågorna.
Titan X och senare 980ti med GM200 har inte ännu ett år på nacken. Svårt att se hur Nvidia ska komma undan med att sjösätta kort som om dom bräcker dom tidigare top of the line gör det med någon större marginal, så snart efter dom korten. Tar ju liksom lite död på deras egen marknad.

Kan vara tvungna att göra det om AMD ändå tar död på deras marknad. Fördelen med konkurrens. Även om ett ensamt företag tjänar på att mjölka ur sina produkter så har de inte tid till det om det finns en konkurrent som släpper något vassare.

Permalänk
Medlem

@Metboy: Det är så man måste göra om man vill konkurrera. Om AMD släpper polaris som slaktar maxwell så har nvidia inget annat val än att släppa pascal även om det kör över deras äldre kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metboy:

Jag, som den newbie jag är, funderar lite över hur kraftfulla kort som kommer komma av nya arkitekturer i första vågorna.
Titan X och senare 980ti med GM200 har inte ännu ett år på nacken. Svårt att se hur Nvidia ska komma undan med att sjösätta kort som om dom bräcker dom tidigare top of the line gör det med någon större marginal, så snart efter dom korten. Tar ju liksom lite död på deras egen marknad.

Titan X lanserades 17:e mars förra året, så det är faktiskt äldre än ett år med lite marginal. Så det är ju urgammalt vid det här laget

Men oavsett så är det AMD de främst konkurrerar med, och inte sig själva. AMD kommer också att gå över till en ny process liknande den som NVIDIA använder, så NVIDIA kan välja mellan att göra så bra de kan eller bli överkörda av AMD.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kollade inte. Hade han skinnpajen på sig?


Kanske även dags för Lisa att skaffa skinnpaj.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan vara tvungna att göra det om AMD ändå tar död på deras marknad. Fördelen med konkurrens. Även om ett ensamt företag tjänar på att mjölka ur sina produkter så har de inte tid till det om det finns en konkurrent som släpper något vassare.

Skrivet av Gainsgoblin:

@Metboy: Det är så man måste göra om man vill konkurrera. Om AMD släpper polaris som slaktar maxwell så har nvidia inget annat val än att släppa pascal även om det kör över deras äldre kort.

Skrivet av perost:

Titan X lanserades 17:e mars förra året, så det är faktiskt äldre än ett år med lite marginal. Så det är ju urgammalt vid det här laget

Men oavsett så är det AMD de främst konkurrerar med, och inte sig själva. AMD kommer också att gå över till en ny process liknande den som NVIDIA använder, så NVIDIA kan välja mellan att göra så bra de kan eller bli överkörda av AMD.

Fast AMD sitter väl i samma sits att deras topp-kort precis eller knappt kommer ha ett år på nacken?
Fast visst har dom tillräckligt många generationer klara för sig framåt redan så är problemet mindre men det minskar ju intjäningen ur varje generation nåt radikalt om dom sätter upp ett sånt tempo.
Det är ju skillnad på att konkurrera på ett sunt sätt mot att tävla genom pris- eller utvecklingskrig som skadar bägge parter på ett osunt sätt.

Permalänk
Medlem

@Metboy: Grejen är ju det att inget av lagens kort duger för de krav entusiaster ställer. Sen är det här tempot inget som alls håller i sig. De första 28nm kortet släpptes i december 2011, det är så länge sen tillverkningsprocessen ändrades.

http://www.anandtech.com/show/5261/amd-radeon-hd-7970-review

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metboy:

Fast AMD sitter väl i samma sits att deras topp-kort precis eller knappt kommer ha ett år på nacken?
Fast visst har dom tillräckligt många generationer klara för sig framåt redan så är problemet mindre men det minskar ju intjäningen ur varje generation nåt radikalt om dom sätter upp ett sånt tempo.
Det är ju skillnad på att konkurrera på ett sunt sätt mot att tävla genom pris- eller utvecklingskrig som skadar bägge parter på ett osunt sätt.

Ja visst är deras senaste toppkort rätt ungt. Men når de före till nästa generation medan nVidia mjölkar så är det storvinst för AMD och förlust för nVidia. Och vice versa. Så det är alltid viktigt att komma först. Inte minst för att samma prestanda i 14nm är billigare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metboy:

Det är ju skillnad på att konkurrera på ett sunt sätt mot att tävla genom pris- eller utvecklingskrig som skadar bägge parter på ett osunt sätt.

Menar du att de skulle komma överens om en nivå att lägga sig på? Det kallas kartellbildning, vilket myndigheterna älskar eftersom de då kan bötfälla bolagen

Sen är det ju inte som att NVIDIA och AMD lär bry sig särskilt mycket om att konkurrera med sin egna grafikkort. De vill ju att vi ska köpa nya grafikkort, så de skulle nog gärna släppa nya fantastiska grafikkort så ofta de kan. Annars blir det som på processorsidan, där många sitter med 3-4 år gamla processorer och inte har någon större orsak att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Får sätta mig här och försöka fiska upp något grafikort här på marknaden nu när alla kommer att sälja sina kort....

Permalänk
99:e percentilen

Bara transistorantalet och minnesmängden alltså ... wow! Kul att GPU:er fortfarande går framåt så starkt!

Skrivet av andreas_dock:

Nu är det snart dags.... Hype !!

Sweclockers Marknad kommer fyllas utav 970 och 980/980ti -kort inom kort...

Det blir en favorit i repris:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det här mina damer och herrar bekräftar bara vad jag hade på "känn" från början...Pascal är ingen skänk från ovan utan ställer sig på en nivå som var väntad...oskäligt bra prestanda/watt förhållanden.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Huang nämnde under presentationen att dom samarbetat med Samsung för HBM2.

Vart kan man se denna presentationen någonstans? Finns det video?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att de skulle komma överens om en nivå att lägga sig på? Det kallas kartellbildning, vilket myndigheterna älskar eftersom de då kan bötfälla bolagen

Sen är det ju inte som att NVIDIA och AMD lär bry sig särskilt mycket om att konkurrera med sin egna grafikkort. De vill ju att vi ska köpa nya grafikkort, så de skulle nog gärna släppa nya fantastiska grafikkort så ofta de kan. Annars blir det som på processorsidan, där många sitter med 3-4 år gamla processorer och inte har någon större orsak att uppgradera.

Nej nån kartell var jag inte ute efter eller förespråkade. Fast å andra sidan är dom ju riktigt nära varandra redan nu med små skillnader i nivå/pris.
Funderade mest allmänt över sundheten i tempot både från producenternas men mest från konsumenternas sida. Fast topp-korten är kanske så nischad marknad att den inte berörs av tempot och det kundsegmentet kan hantera tempot och kostnaden.

Permalänk
Medlem

Nu råkar all beräkning för bildigenkänning ske med CUDA så AMD är inte ens med i racet. Kul att nvidia pressar utveckligen ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

nVidia kan mycket väl nå före AMD till HBM2 då de köper från Samsung och AMD från Hynix. Och Samsung leder rätt bra över Hynix. Men det förutsätter ju att nVidias HBM2-kort klarar av att tillverkas i tillräcklig skala. Är GP100 deras enda HBM2-kort så lär det dröja då den inte lär vara helt lättillverkad ännu. GK100 misslyckades de ju helt med och GK110 som de gjorde istället tog ju tid innan den var redo för konsumentmarknaden.

Förövrigt så visar AMDs roadmap att VEGA kan komma redan i år. De har nog medvetet gett sig spelrum genom att ha en ganska stor och oprecis blubb för att visa när Vega ska släppas.

nej AMD har sagt att Vega är 2017...

Jag sätter en månads ban på sweclockers att Nvidia inte kommer vara klar med HBM2 korten i år till consumers.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Alling:

Bara transistorantalet och minnesmängden alltså ... wow! Kul att GPU:er fortfarande går framåt så starkt!

Det blir en favorit i repris:

http://i.imgur.com/d0jv3HK.png

Haha, faktiskt inte sett den innan
Blev kvällens garv, tackar vi för!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@legend78: AMD har alltid haft teoretisk mer kraft i sina kretsar kontra Nvidia...denna generation tror jag de överträffar sig själva till och med....Nvidia satsar på fel marknad dvs oss gamers och så har det alltid varit.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/