SweClockers testpiloter – recensioner av och för medlemmarna i forumet

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

SweClockers testpiloter – recensioner av och för medlemmarna i forumet

Välkommen till SweClockers testpiloter!

Ett av de vanligaste önskemålen från läsarna är fler recensioner, men redaktionen kommer aldrig hinna testa allt som dyker upp på butikshyllorna. Sagt och gjort, det är dags att begära förstärkning från SweClockers välrenommerade forum!

SweClockers testpiloter är kort och gott recensioner av och för medlemmarna i forumet. Erfarna datorentusiaster får tillfälle att på egen hand testa de senaste produkterna i datorvärlden. SweClockers redaktion hjälper alltid till med administration och problemlösning. I övrigt får testpiloterna fria händer att själva utforma testerna och dra egna slutsatser.

Syftet med denna typ av recension är inte att gå igenom varje specifikation, presentera mängder av testresultat och lämna akademiska omdömen. Här får alla istället ta del av personliga reflektioner och synpunkter från tvättäkta hobbyister med många års erfarenhet av högoktaniga datorkomponenter.

Trevlig läsning, och glöm för all del inte att kommentera!

Utmärkelse: SweClockers testpilot rekommenderar

Bra produkter förtjänar uppmuntran. Utmärkelsen "SweClockers testpilot rekommenderar" delas ut till prylar som testpiloten själv kan tänka sig att rekommendera till familj och vänner. Med andra ord anses produkten vara ett bra val och ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i klassen.

Vanliga frågor och svar

Q: Får SweClockers ersättning för testpiloternas recensioner?
A: Produkttesterna arrangeras på uppdrag av en butik eller tillverkare som finansierar innehållet. SweClockers tar ut en avgift, som bland annat ska täcka ersättning till testpiloterna, inköp, fraktavgifter, utvecklingstid och annan handpåläggning. Testerna utförs fullständigt oberoende och uppdragsgivaren har inget inflytande över artikelns innehåll, vilket också är poängen med att ge just SweClockers testpiloter uppdraget att utvärdera en produkt.

Q: Hur väljer ni ut vilka som får bli testpiloter?
A: Alla testpiloter "handplockas" av SweClockers redaktion, mycket likt hur moderatorer utses. Testpiloterna är medlemmar som utmärkt sig i forumet genom att exempelvis visa prov på djupa kunskaper och lång erfarenhet av att bygga och experimentera med datorer/komponenter.

Q: Kan jag bli testpilot?
A: I dagsläget finns inga planer på att ta emot spontana ansökningar.

Q: Får testpiloterna behålla prylarna som testas?
A: Alla produkter returneras efter utfört test. I undantagsfall kan produkter lånas ut i längre perioder för användning som referenser i framtida tester.

Q: Får testpiloterna någon ersättning?
A: Jajjamen, alla testpiloter får ersättning från SweClockers för varje utfört test.

Q: Hur väljer ni vem som får testa en viss produkt?
A: Vem som får testa väljs efter "först till kvarn", specialkunskaper och/eller tidigare prestation.

Q: Hur väljer ni vilka produkter som ska testas?
A: Produkterna väljs efter 1. vilka tillverkare som är intresserade av att delta 2. vilka produkter som finns tillgängliga och 3. huruvida någon testpilot är intresserad av att testa prylen.

Q: Hur fungerar det med guider?
A: Upplägget är mer eller mindre detsamma. Guider produceras av testpiloter tillsammans med en eller flera samarbetspartner, exempelvis en butik eller tillverkare, som finansierar innehållet, bistår med produkter och förstahandsinformation om den senaste tekniken.

Q: Är det SweClockers eller testpiloten som delar ut utmärkelsen "SweClockers testpilot rekommenderar"?
A: Testpiloten avgör om en produkt ska belönas med utmärkelsen.

Q: Vem bestämmer hur testerna ska utformas?
A: Testpiloten utformar testmetoden. SweClockers redaktion kan ge goda råd och tips på vägen, men i slutänden är det alltid testpiloten som avgör.

Q: Hur hanteras kontakten med tillverkarna?
A: SweClockers organiserar alla tester och testpiloten jobbar enbart gentemot SweClockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Denna idé är

fan vad ball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2008

Riktigt bra! Kan man kanske få samma produkt recenserad flera gånger från olika vinklar. Tummen upp!

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 1155 | Intel i7 2700K 3,50ghz | OCZ Agility 3 120gb SSD | Corsair 16gb CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | Dell UltraSharp U2713HM H-IPS 27
Ducky G2PRO Mx Brown TKL | Q-Pad 5k | Audio Technica ATH-M50 - Beyerdynamic 770 PRO
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Riktigt bra initiativ!

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2003

April april!

Bra idé helt klart och intressant att läsa vad vanliga dödliga tycker om produkterna också

Intel Core i5-3570K @ 4,3ghz | Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 16GB | Intel SSD 330 Series 60GB, Seagate Barracuda Green 2TB | MSI Z77A-G43 | Fractal Design R4 White | Silver Power SP-SS850 850W | Corsair H80i | Dell U2414H | QPAD 5K Pro | Qpad QH-90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2012

Ska bli kul å se vad för recensioner som kan ramla ut!

Bra initiativ

Skickades från m.sweclockers.com

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Kommer vi att få våran egna del i forumet där vi postar recensioner?

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av fxfighter:

Finns ju redan:
http://www.sweclockers.com/forum/163-testpiloter

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C:/
Registrerad
Jul 2012

Inb4 folk börjar smälla "Sweclockers testpilot rekommenderar"-stämpeln på dasspapper på Ica

OnT: Idén låter definitivt intressant, men utförandet är avgörande. Så länge allt sköts på ett bra sätt har ni mitt stöd.

Bärbar: MBP TB 13.3" | Late 2016 | 512 GB.
Stationär: i5-4670K @ 3.4 GHz Quad | Asus GTX 980 | 8 GB 1333 MHz RAM | 500 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

@Dimestam, är det bara hårdvara eller kan mjukvara också recenseras? Är medveten om att Sweclockers är hårdvarufokuserat därav frågar jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008

Detta blir perfekt en fanboy av team A recenserar en produkt från team B

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

hur ställer man upp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Live long
Registrerad
Feb 2009

Briljant ide, att få läsarna att arbeta gratis åt Sweclockers.
ombytta roller fast redaktionen får fortfarande betalt, super nice

Asus P5Q-Premium / Core 2 Quad Q9550 / Corsair XMS2 DDR2 1066MHz 4x2GB / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Corsair HX 520w / Xigmatek HDT-S1283 / Samsung SSD 830 64GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Antec Sonata Elite / BENQ FP241W 24# /
Fri frakt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Gött! Gubben är tillbaka! Fast med solglasögon!

Intel Core i7 4790K, Asus Maximus VII Formula, 32 GB DDR3 2400MHz, EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0 + Några SSD'er

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av HatMine:

Inb4 folk börjar smälla "Sweclockers testpilot rekommenderar"-stämpeln på dasspapper på Ica

OnT: Idén låter definitivt intressant, men utförandet är avgörande. Så länge allt sköts på ett bra sätt har ni mitt stöd.

Skrivet av philipborg:

@Dimestam, är det bara hårdvara eller kan mjukvara också recenseras? Är medveten om att Sweclockers är hårdvarufokuserat därav frågar jag.

Så kul det kommer att bli. Hoppas det inte blir IRL hårdvara som dasspapper dock.
Mjukvaru recensioner borde vara med tycker jag då jag vill ha videoredigering och screencapture program för spel. Jag letar alltid efter bättre.

Och sen folks RAID konfigurationer skulle vara roliga att läsa om. Pro's versus cons etcetera.

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av fxfighter:

Alla kan skriva recensioner och lägga upp i ordinarie forumavdelningar. De officiella testpiloterna släpper sina tester i /Testpiloter.

@philipborg: Vi får se, testpiloterna har bara börjat! Näst på tur står ett tangentbord, ett headset, ett gäng moderkort och några datorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Dimestam:

Alla kan skriva recensioner och lägga upp i ordinarie forumavdelningar. De officiella testpiloterna släpper sina tester i /Testpiloter.

@philipborg: Vi får se! Testpiloterna har bara börjat. Näst på tur står ett tangentbord, ett headset, ett gäng moderkort och några datorer.

Vilka är de utvalda officiella testpiloterna utöver Calathea?

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av fxfighter:

Vilka är de officiella testpiloterna? Är de medlemmar som tidigare har recenserat på forumet?

@fxfighter m.fl: De som är med och startar upp testpiloterna är ett tiotal medlemmar som på olika sätt utmärkt sig i forumet, t.ex. genom att skriva egna recensioner eller visat prov på djupa ämneskunskaper. Några av dessa är @Calathea, @vargeEEEEn, @DavidtheDoom, @huttala, @Yoshman och @ace_of_bass.

@JonnyRocker: Vi skickar ut en liten men god belöning för varje test.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Jag hänger ju rätt mycket här, så ska fan ta mig skriva någon recension någon gång! Köper ju prylar kors och tvärs så är väl ämnad till det.

Pågående projekt | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 Limited Edition
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
LqdFntsy | Vattenkylning på budget med soft-tubing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Spontant låter detta skitkul! Men hur är detta tänkt att utformas? Det skrivs glatt om "testpiloter", men inte ett ord om hur.

500 watt räcker för en elementär dator oavsett grafikkort utan överklockning. Räkna ut annat på OuterVision Power Supply Calculator. Power. Performance. PRIME.
Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av GilbertG:

Spontant låter detta skitkul! Men hur är detta tänkt att utformas? Det skrivs glatt om "testpiloter", men inte ett ord om hur.

För testpiloterna har vi valt ut ett gäng duktiga och engagerade medlemmar i forumet. Det kommer sannolikt inte gå att ansöka om att bli testpilot, men man ska aldrig säga aldrig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Dimestam:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/22985?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMjI5ODUiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9MCw0MjksMTkyMCw2MDAiLCJyPTcwMCwwLDEsMCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI3YWQwNWE3MWFjOGNmOTA1NjBhOWQ0NjE1Y2ViYmQwOSJ9

Välkommen till SweClockers testpiloter!

Ett av de vanligaste önskemålen från läsarna är fler recensioner, men redaktionen kommer aldrig hinna testa allt som dyker upp på butikshyllorna. Sagt och gjort, det är dags att begära förstärkning från SweClockers välrenommerade forum!

SweClockers testpiloter är kort och gott recensioner av och för medlemmarna i forumet. Erfarna datorentusiaster får tillfälle att på egen hand testa de senaste produkterna i datorvärlden. SweClockers redaktion hjälper alltid till med administration och problemlösning. I övrigt får testpiloterna fria händer att själva utforma testerna och dra egna slutsatser.

Syftet med denna typ av recension är inte att gå igenom varje specifikation, presentera mängder av testresultat och lämna akademiska omdömen. Här får alla istället ta del av personliga reflektioner och synpunkter från tvättäkta hobbyister med många års erfarenhet av högoktaniga datorkomponenter.

Trevlig läsning, och glöm för all del inte att kommentera!

Bra produkter förtjänar uppmuntran. Utmärkelsen "SweClockers testpilot rekommenderar" delas ut till prylar som testpiloten själv kan tänka sig att rekommendera till familj och vänner. Med andra ord anses produkten vara ett bra val och ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i klassen.

Jag hoppades och förväntade mig efter ha läst nyheten att medlemmarna här på sweclockers fritt fick skriva recensioner i en avledning. Där redaktionen sedan fick välja fritt till första sidan.

Men det verkar som att en grupp selektivt utvalda medlemmar som arbetar ideellt för Sweclockers. Framöver kommer ge ut sina recensioner på förstasidan.

Detta i sig är långt i från dåligt. Jag kommer själv att läsa och ta för mig av alla nya goa recensioner. Det är bara så att jag blev lite besviken nu efter ha läst nyheten. Jag förväntade mig ett projekt som involverade alla medlemmar på Sweclockers.

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av fxfighter:

Jag hoppades och förväntade mig efter ha läst nyheten att medlemmarna här på sweclockers fritt fick skriva recensioner i en avledning. Där redaktionen sedan fick välja fritt till första sidan.

Men det verkar som att en grupp selektivt utvalda medlemmar som arbetar ideellt för Sweclockers. Framöver kommer ge ut sina recensioner på förstasidan.

Detta i sig är långt i från dåligt. Jag kommer själv att läsa och ta för mig av alla nya goa recensioner. Det är bara så att jag blev lite besviken nu efter ha läst nyheten. Jag förväntade mig ett projekt som involverade alla medlemmar på Sweclockers.

Nu tror jag att du missuppfattar en smula. Det är såklart fritt fram att skriva egna recensioner i de vanliga forumavdelningarna. Du kan alltid kontakta redaktionen och fråga om de skulle vilja publicera den på framsidan.

Testpiloterna är en annan grej eftersom SweClockers administrerar testerna, t.ex. genom att skaka fram testexemplar, och hjälper till om det skulle uppstå några problem på vägen.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av HatMine:

Exakt. Lite reglerande är bara bra så folk inte börjar recensera saker som legobyggen, vilken klass om är godast, Max hamburgare eller tom. vilken tandkräm som är vitast och spammar sönder forumsdelen.

Skrivet av MarkSix:

Detta blir perfekt en fanboy av team A recenserar en produkt från team B

Den chansen finns alltid när det är människor som recenserar. Även om man försöker hålla sig objektiv så är det omöjligt att vara det till 100%

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Tror att detta blir lyckat!

R7 1700 | Crosshair VI Hero | Trident Z 16GB | Fury X | 3x 500GB SSD | In Win 805 | Prime 750W | Custom Loop | MG279Q | Win 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Vilket roligt initiativ. Hoppas det blir lyckat!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Förbaskat smart på alla sätt och vis...

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Dimestam:

@philipborg: Vi får se, testpiloterna har bara börjat! Näst på tur står ett tangentbord, ett headset, ett gäng moderkort och några datorer.

Men om jag lägger upp en tråd med ett test på viss mjukvara så kommer det inte bli nertaget? Funderar på att dela med mig lite mätningar jag har utfört utav olika video kodeks. (Har över 130 mätvärden på datorn liggandes som lika väl kan delas med...) Tror det kan vara intressant då det är många här som arbetar med samt komprimerar videos. Det kommer däremot bli en vetenskaplig artikel och inte så väldigt personligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Instämmer med flera talare och modifieringen är ett måste, det finns så extremt mycket saker att testa, men fokus bör ju vara något som intresserar en stor skara användare.
För mycket tester av för många "ointressanta saker" kan få omvänd resultat, om nu inte det intressanta enkelt går att filtrera ut.

i7 7700 & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Som jag skrev i tråden ang. adblock. Tycker detta är ett steg i helt rätt riktning! Låt användarna generera mer innehåll.

De som är "testpiloter" bör också få någon form av trevlig kompensation i framtiden, som valmöjlighet att köra siten utan annonser tex.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm