Bank som funkar bra med Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag kör också mobil BankID och har Nordea som bank.

Det fungerar alldeles utmärkt att föra över allt mitt kapital till panama med hjälp av mobilt BankID och Nordea, do recommend!

Kör pluginet för Chromium så slipper du huvudbry över BankID på linux.

Haha, visst är nordea sköna, panama style!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nya Andoidtelefoner att köpa från 500 kr och så finns det också en begmarknad, man kan ju se telefonen som en koddodsa man själv skaffar, det behövs ju inget dyrt abonemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Funderar på att byta bank, vill välja en som funkar fullt ut med Linux (E-legitimation och allt). Vilka alternativ finns nu när BankID inte stödjer Linux längre?

Danske Bank har jag och det funkar utmärkt med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns nya Andoidtelefoner att köpa från 500 kr och så finns det också en begmarknad, man kan ju se telefonen som en koddodsa man själv skaffar, det behövs ju inget dyrt abonemang.

Sen finns det ju mobiler för 4 dollar också
- Mobiler behöver inte kosta mer

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det finns nya Andoidtelefoner att köpa från 500 kr och så finns det också en begmarknad, man kan ju se telefonen som en koddodsa man själv skaffar, det behövs ju inget dyrt abonemang.

Precis min tanke. Vill man tvunget köra linux får man punga ut 500kr för en billig kinalur, inget mer med det. Annars kan man helt enkelt köra windows i en VM.

Permalänk
Inaktiv

TS frågade efter en bank som han kunde använda med Linux, inte hur han skulle lösa det för att använda BankId.
Eller har jag missuppfattat rubriken (Bank som funkar bra med Linux?) på tråden helt?

Permalänk
Medlem

Som sagt en Windows VM och med dagens stöd för hårdvaru passthrough så är det nog inget problem med en USB-ansluten dosa. Pluggar jag in min joystick och har VMware öppet så frågar VMware om det ska ta kontrollen över den inpluggade enheten och installerar de vanliga drivrutinerna i windows, väldigt snabbt och smidigt. Sedan så kan man ju göra en backup på VM:en med så har man BankID sparat, lagringsutrymme för ett par Gb är ju billigt i dag.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det finns flera banker som du kan använda säkerhetsdosa, ex länsförsäkringar, handelsbanken.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

jag intygar att swedbank och länsförsäkringar fungerar utmärkt så länge dosan är utan sladd så spelar det la ingen roll.
mobilt bankid är praktiskt. om man inte har mobilt bankid så rekommenderar jag att skaffa det. man kan köpa mycket billiga enheter (paddor, lurar) att ha det på. som man även kan använda som fjärrkontroll till stereon eller annat kul.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull64:

TS frågade efter en bank som han kunde använda med Linux, inte hur han skulle lösa det för att använda BankId.
Eller har jag missuppfattat rubriken (Bank som funkar bra med Linux?) på tråden helt?

Läs första inlägget.

Så länge banken inte kräver USB-ansluten dosa så bör internetbanken fungera utan problem och bör gå att beställa Mobilt BankID helt utan Windows eller OS X. Sen kan man i sin tur använda Mobilt BankID för inloggning när man väl skaffat det. Ska man köra Linux bör man snarare undvika BankID och liknande lösningar där banken kräver att man installerar gamla utdaterade säkerhetsprogram på datorn. Telias e-legitimation fungerar under Linux, men är utdaterad och ges inte ut av några banker längre även om det går att skaffa på kort. Det lämnar Mobilt BankID. Det är bara till att köra det på en iOS, Android eller WP8.X/W10M telefon eller surfplatta. Du förlorar inga tusenlappar på det och du behöver nog ändå en telefon nyare än 5 år gammal vilket som. Accepterar man också det fungerar de flesta banker idag även när du surfar in från Linux.

Permalänk

Smarttelefoner håller inte länge på mitt jobb. Dessutom så är det rätt skönt med en lur som behöver laddas typ 1 gång per vecka. Skall man köra windows i VM bara för banken, suck, då måste man väl köpa windows också, annars är man en skurk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Funderar på att byta bank, vill välja en som funkar fullt ut med Linux (E-legitimation och allt). Vilka alternativ finns nu när BankID inte stödjer Linux längre?

Som någon nämnde längre upp, kolla på Skandiabanken och certifikat, fungerar det så får du också troligtvis den bästa banken på marknaden.

Win win skulle jag säga!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Smarttelefoner håller inte länge på mitt jobb. Dessutom så är det rätt skönt med en lur som behöver laddas typ 1 gång per vecka. Skall man köra windows i VM bara för banken, suck, då måste man väl köpa windows också, annars är man en skurk.

Som flera redan sagt ovan så behöver du inte byta telefon utan du kan köpa en begagnad (eller ny) Android för några hundralappar och bara använda den till det du behöver. Du kan ha den vid datorn inkopplad till en laddare hela tiden utan abonnemang och bara använda den till BankID om du inte kommer på några andra användningsområden (och det finns mängder med saker man kan göra med en Android hemma utan abonnemang).

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Läs första inlägget.

Så länge banken inte kräver USB-ansluten dosa så bör internetbanken fungera utan problem och bör gå att beställa Mobilt BankID helt utan Windows eller OS X. Sen kan man i sin tur använda Mobilt BankID för inloggning när man väl skaffat det. Ska man köra Linux bör man snarare undvika BankID och liknande lösningar där banken kräver att man installerar gamla utdaterade säkerhetsprogram på datorn. Telias e-legitimation fungerar under Linux, men är utdaterad och ges inte ut av några banker längre även om det går att skaffa på kort. Det lämnar Mobilt BankID. Det är bara till att köra det på en iOS, Android eller WP8.X/W10M telefon eller surfplatta. Du förlorar inga tusenlappar på det och du behöver nog ändå en telefon nyare än 5 år gammal vilket som. Accepterar man också det fungerar de flesta banker idag även när du surfar in från Linux.

När det gäller android, för det är en sån telefon jag har: GOOGLE MAIL, eller gmail är ett krav för att kunna ladda hem någon application.
Folk verkar glömma att telefonen inte är det viktigaste utan en google konto, för att kunna ladda hem på googleplay eller över huvudtaget...
Och jag jämför detta med Facebook, inte intresserad.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Det är mobilt bankID som gäller. Om man inte har en smartphone år 2016 får man skylla sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

När det gäller android, för det är en sån telefon jag har: GOOGLE MAIL, eller gmail är ett krav för att kunna ladda hem någon application.
Folk verkar glömma att telefonen inte är det viktigaste utan en google konto, för att kunna ladda hem på googleplay eller över huvudtaget...
Och jag jämför detta med Facebook, inte intresserad.

Du behöver ingen Gmail för ditt Google-konto, gå in på https://accounts.google.com/signup och tryck på "Jag föredrar att använda min nuvarande e-postadress" om du kör engelska "I prefer to use my current email address" eller gör motsvarande direkt på telefonen när du startar upp den första gången, du kan även ta bort Gmail-adressen från ett tidigare konto genom att "radera den".

Tekniskt sett kan du också sideloada APK:n för Mobilt BankID.

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver inte använda Gogles tjänster för att köra Android, det går göra massor utan Google, visst är det enklare att sälja sig till Google men man kan troligen lösa det mesta med tex Cyanogenmod och "AOSP" https://source.android.com/
Det finns även andra stora "appstores" Amazon har tex en http://www.amazon.com/mobile-apps/b?ie=UTF8&node=2350149011

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Petterk:
Ja det låter ju bra
Men som det är i nuläget har jag ju vant mig vid att bara ringa, mms'a, surfa, youtube'a och det är väl det jag gör med min htc one, resten gör jag via datorn. Det som jag trodde från början när det gällde android var att det skulle vara lika öppet som en vanlig pc men inte alls, allt jag sett går via googleplay, som jag tog bort dag ett.

Det jag nu har i uppgift är att fixa en billig, lättdriven pc till min granne som vill ha utseendet som förut(windows XP), och tänkte prova Linux Mint, men det verkar vara kört när jag läser denna tråd. Och att sen trycka upp mobiltelefoner i folks ansikte är ju bara respektlöst mot äldre personer(exempelvis min granne) och för de som tycker det är bra som det är utan allt onödigt fluff.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

När det gäller android, för det är en sån telefon jag har: GOOGLE MAIL, eller gmail är ett krav för att kunna ladda hem någon application.
Folk verkar glömma att telefonen inte är det viktigaste utan en google konto, för att kunna ladda hem på googleplay eller över huvudtaget...
Och jag jämför detta med Facebook, inte intresserad.

Det finns konkurrerande app-stores som F-Droid och Amazon app-store, som redan nämnts. Man kan även sideloada .apk filer, exempelvis Bank-ID.

Skrivet av Punnisher:

@Petterk:
Ja det låter ju bra
Men som det är i nuläget har jag ju vant mig vid att bara ringa, mms'a, surfa, youtube'a och det är väl det jag gör med min htc one, resten gör jag via datorn. Det som jag trodde från början när det gällde android var att det skulle vara lika öppet som en vanlig pc men inte alls, allt jag sett går via googleplay, som jag tog bort dag ett.

Det jag nu har i uppgift är att fixa en billig, lättdriven pc till min granne som vill ha utseendet som förut(windows XP), och tänkte prova Linux Mint, men det verkar vara kört när jag läser denna tråd. Och att sen trycka upp mobiltelefoner i folks ansikte är ju bara respektlöst mot äldre personer(exempelvis min granne) och för de som tycker det är bra som det är utan allt onödigt fluff.

Sitta och pilla med att installera och uppdatera drivers och säkerhetsprogram för proprietära bankdosor, hålla reda på separata inloggningskort och USB-sladdar etc. skulle jag klassa som betydligt mindre användarvänligt än att ladda ner sitt mobila bankID från Google Play, få det automatiskt uppdaterat och bara knappa in sin PIN när man ska logga in från vilken enhet som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@Petterk:
Ja det låter ju bra
Men som det är i nuläget har jag ju vant mig vid att bara ringa, mms'a, surfa, youtube'a och det är väl det jag gör med min htc one, resten gör jag via datorn. Det som jag trodde från början när det gällde android var att det skulle vara lika öppet som en vanlig pc men inte alls, allt jag sett går via googleplay, som jag tog bort dag ett.

Det jag nu har i uppgift är att fixa en billig, lättdriven pc till min granne som vill ha utseendet som förut(windows XP), och tänkte prova Linux Mint, men det verkar vara kört när jag läser denna tråd. Och att sen trycka upp mobiltelefoner i folks ansikte är ju bara respektlöst mot äldre personer(exempelvis min granne) och för de som tycker det är bra som det är utan allt onödigt fluff.

BankID säkerhetsapp finns bara på Google Play, men APKn går att köra utan playtjänsterna. Det är praktiskt att man kan ha Google-konto utan ny e-postadress och det är praktiskt att man kan ha det även för Microsoft-konton och AppleIDs alltså båda utan nya e-postadresser.

Bankerna stödjer bara inloggning med mobilt bankid generellt sett, ibland med bankid på kort samt deras egna lösningar som deras säkerhetsdosor. Har du t.ex. en Windowsdator istället för en med GNU/Linux så kan du bara köra BankID-programmet som inte ger möjlighet till att logga in på banken, men väl kan används för e-legitimation på nätet för andra tjänster vad det gäller bankid på fil. Mobilt BankID är enklare att använda än att köra BankID-programmet på datorn så jag vet inte om jag tycker det är respektlöst, har du en bank med lokalkontor lovar jag dig att de hjälper till så gott de kan och förklarar hur tjänsterna fungerar. Fixar du internetbanken så fixar du Mobilt BankID, gör du inte det ja då kanske du behöver en förmyndare alltså en god man som tar hand om detta. Vill man så går det dock ofta fortfarande skaffa häfte för att kunna göra girobetalningar hos banken om du vill posta in som förr. Det kostar givetvis i dagsläget extra däremot.

T.o.m. folk med olika handikapp klarar att använda telefoner och de har inbyggt stöd för olika hjälpmedel, så gör det inte så läskigt så går det säkert fint, det är ändå inget som har med åldern att göra.

Vill du ha en billig PC kan du skaffa en med Windowslicens billigare än du kan bygga en med GNU/Linux, det är så det fungerar bara och det finns säkert äldre personer som tycker Linux är onödigt fluff och du bara gör det krångligare om de ändå vill köra Windowsprogram. Det låter mer som att trycka på folk något de inte är redo för. Tillverkare för flera kategorier billiga datorer behöver inte ens betala för Windows om de uppfyller vissa villkor eller specifikationer. För att poängtera, jag säger inte att man måste använda mobilt bankid, bankid på fil räcker långt i Windows eller OS X om du är okej med att använda bankdosan för bankärendena. Telias e-legitimation på kort/id-kort räcker också långt även om du måste sitta där med kortläsare under Linux, men det är en ålderdomlig lösning som krånglar till det genom att inte fungera i moderna webbläsare så du gör det bara krångligare än att använda Mobilt BankID. Använd det som passar er och klarar av det ni behöver göra. Saker kommer förändra sig senare i vilket fall som helst. Räkna inte med att det ser lika dant ut om 10 år.

Mobilt BankID tar bort från ekvationen vilket operativsystem du kör eller vilken dator du sitter på, och det är positivt för både GNU/Linux-användare och så väl folk som vill klara av att göra allt detta via surfplattor. Du kan använda Mobilt BankID för att göra saker på nätet oavsett om du sitter på företagets dator på jobbet eller är arbetslös och sätter dig ner vid en dator på arbetsförmedlingen.

Permalänk
Avstängd

Helvete vad mycket tjafs och långa uppsatser.

Många har redan påpekat att Mobilt Bank-ID fungerar utmärkt i Chrome/Chromium-webbläsaren via plugins: https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/BankID_i_Linux_ge...

Som svar på din rubrik, det fungerar utmärkt.

Vad är problemet?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

@pålis:
och
@Petterk:

Tack för eran input, och jag antar att det är enklast att införskaffa en smartfån som inte är i billigaste laget, så att den åtminstone håller några år(eftersom allt är slit å släng idag) och sen göra sina bankärenden där utan att hänga sig mitt i eländet(som grannen får erfara ibland eftersom en försäljare prackade på en "billig" mobil variant).
Den långa versionen om någon orkar... men det är ju bara min synpunkt vilket oftast är fel.

Ny teknik behöver inte vara dåligt men det jag menar med respektlöst är att bara för att man har en telefon som kan göra väldigt mycket med är alla inte intresserade och vissa blir rentav helt förvirrade eller förbannade när det är det enda man har att förlita sig på, plus att utseendet/funktioner sen ändras för mindre uppdateringar, för att nån designer tyckte att det var roligt att förnya sig och i vissa fall fungerar de sämre efteråt...
Mycket möjligt att man kan gå till banken och be om hjälp med allt detta, och det tycker jag borde vara ett krav av dem, att erbjuda bästa möjliga hjälp regelbundet då de förnyar sig.
Bara för att det blir enklare betyder det inte alltid att det blir bättre, det som är omständigt för vissa kan vara sysselsättning och rutiner för andra, se bara hur många miljoner bankerna går plus varje år samtidigt som kontor läggs ner lite här och var.

Jag anser att äldre os har mindre onödigt fluff än senaste windows 10, så det blir att försöka få tag i win7 och köra classic theme så funkar det i några år iaf. då det nog är enklare än att försöka sig på Mint.
Och som du säger och jag befarar "Räkna inte med att det ser lika dant ut om 10 år."

Dold text
Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Vilken bank du väljer spelar väl ingen som helst roll i det här läget. Det är ju inte direkt som att bankerna har sina egna BankID klienter. Välj bara en bank som har fristående hard-token så är det lugnt.

Sen om du vill köra BankID specifikt så är du helt enkelt rökt till de börjar supporta Linux eller du skaffar en smartphone. Men de är en fristående aktör och ditt bankvalv kommer inte påverka det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vilken bank du väljer spelar väl ingen som helst roll i det här läget. Det är ju inte direkt som att bankerna har sina egna BankID klienter. Välj bara en bank som har fristående hard-token så är det lugnt.

Sen om du vill köra BankID specifikt så är du helt enkelt rökt till de börjar supporta Linux eller du skaffar en smartphone. Men de är en fristående aktör och ditt bankvalv kommer inte påverka det.

Skickades från m.sweclockers.com

Indirekt kan ju bankerna påverka genom att påtala ett behov av stöd för en viss plattform, om alla bankerna tillsammans bad om linuxstöd så skulle det införas men som sagt så är ju mobilt bankid väldigt smidigt,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mobil Bank-ID i Android mobil under Ubuntu. Frågor. Newbe.

Efter många år med Windows har jag fått nog och har bytt till Linux/Ubuntu.
Ubuntu fungerar helt ok - har använt OS:et i ett halvår nu. Mkt bra! Fast jag har kvar min kraftfullare Win7 burk för att köra videoeditering i Première.
Jag underhåller Win7 med säkerhetsuppdateringar men inga GWX-uppdateringar. Fungerar bra. Planerar att ha det så fram till 2019 då Microsoft slutar säkerhetsuppdatera Win7.
Efter 2019 ska den antagligen få tjänstgöra off-line - om inte jag hittar på nya videoediteringslösningar. Svårt sia om framtiden ju.
På samma Win7-dator kör jag för närvarande Bank-ID.
Mycket kan ju hända på 3 år, men om Bank-ID fortfarande är aktuellt 2019 och det inte finns någon Linux-lösning då, för Bank-ID, så ska jag skaffa en Android-smartphone som ska klara sig utan Google. Dvs någon alternativ Mobil Bank-ID antagligen kommer att behövas. Dessutom ska telefonen vara utan abonnemang (om det går - det sägs så i tråden) och ska bara användas för Bank-ID ärenden.
Jag vill inte ha Googles Chrome i Ubuntu-datorn och försöker undvika Wine. Önskar ingen smartphone heller för annat än Mobil Bank-ID. (Ok - om det funnits nån med fysiska knappar och qwerty, så kanske, men det gör ju inte det).
Finns det nån som vill ge sig på att skissa ett förslag steg för steg, en vägledning i ett språk som en Ubuntu-nybörjare kan förstå?
En basic how-to guide alltså.
Dvs:
1. Vilken billig Android-mobil är det som avses/rekommenderas i tråden, till "några hundringar"?
2. Vad ska tas bort/justeras i denna mobil för att man kan slippa "sälja sig till Google"?
3. Hur gör man detta?
4. Var ska man hämta sitt Mobil Bank-ID för Android i ett sånt här fall? Spelar det nån roll? Nåt att tänka på här? Begriper inte riktigt hur detta ska gå till om man inte har nåt abonnemang. Ladda ner i datorn > kopiera över?
Är det nån som vill kasta lite ljus över detta för en nybliven Linux-användare?
Glada vårhälsningar,
RMO

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: testa o uppgradera med den lilla blå skjölden..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rmo_2012:

Efter många år med Windows har jag fått nog och har bytt till Linux/Ubuntu.
Ubuntu fungerar helt ok - har använt OS:et i ett halvår nu. Mkt bra! Fast jag har kvar min kraftfullare Win7 burk för att köra videoeditering i Première.
Jag underhåller Win7 med säkerhetsuppdateringar men inga GWX-uppdateringar. Fungerar bra. Planerar att ha det så fram till 2019 då Microsoft slutar säkerhetsuppdatera Win7.
Efter 2019 ska den antagligen få tjänstgöra off-line - om inte jag hittar på nya videoediteringslösningar. Svårt sia om framtiden ju.
På samma Win7-dator kör jag för närvarande Bank-ID.
Mycket kan ju hända på 3 år, men om Bank-ID fortfarande är aktuellt 2019 och det inte finns någon Linux-lösning då, för Bank-ID, så ska jag skaffa en Android-smartphone som ska klara sig utan Google. Dvs någon alternativ Mobil Bank-ID antagligen kommer att behövas. Dessutom ska telefonen vara utan abonnemang (om det går - det sägs så i tråden) och ska bara användas för Bank-ID ärenden.
Jag vill inte ha Googles Chrome i Ubuntu-datorn och försöker undvika Wine. Önskar ingen smartphone heller för annat än Mobil Bank-ID. (Ok - om det funnits nån med fysiska knappar och qwerty, så kanske, men det gör ju inte det).
Finns det nån som vill ge sig på att skissa ett förslag steg för steg, en vägledning i ett språk som en Ubuntu-nybörjare kan förstå?
En basic how-to guide alltså.
Dvs:
1. Vilken billig Android-mobil är det som avses/rekommenderas i tråden, till "några hundringar"?
2. Vad ska tas bort/justeras i denna mobil för att man kan slippa "sälja sig till Google"?
3. Hur gör man detta?
4. Var ska man hämta sitt Mobil Bank-ID för Android i ett sånt här fall? Spelar det nån roll? Nåt att tänka på här? Begriper inte riktigt hur detta ska gå till om man inte har nåt abonnemang. Ladda ner i datorn > kopiera över?
Är det nån som vill kasta lite ljus över detta för en nybliven Linux-användare?
Glada vårhälsningar,
RMO

1 Skaffa en begagnad av populär och spridd modell, tex en Samsung Galaxy S3, jag gav 300 kr för den jag köpte senast och då var det med ett helt nytt originalbatteri till den.

2-3 Installera tex Cyanogenmod och Open gapss (den öppna versionen av Google apps), det finns redan mängder med guider till de de mest spridda telefonmodellerna om hur det görs.
Open gapps gör att du inte behöver dra in en massa onödig mjukvara från Google, man behöver ju exempelvis inte ha en Youtube eller Gmail app för att använda telefonen i sig eller deras "appstore" och när du väl laddat ner mobilt bankid kan du väl egentligen avinstallera appstoren om du verkligen vill.

3-4 Låna en internetuppkoppling av nån vän om du inte har nån uppkoppling men funktionen "mobilt bankid" kräver ju att du kan nå internet för att fylla en funktion så nån typ av uppkoppling har du väl redan ? Det blir kanske inte omöjligt att använda det tex via bibliotekets uppkoppling/nån "stadsuppkoppling" men rätt knökigt är det ju i praktiken om du helt saknar eget bredband.
Jag hoppas du egentligen frågar om hur du gör utan att ha ett telefonabb? Man använder sin normala uppkoppling och ansluter telefonen på normalt sätt med wifi till internet, då fungerar ju både bank id och webbläsaren du har för att nå de sidor som använder bankid, ev kan det ju även handla om att du kör nån app som kräver bank id, bankernas egna appar för att nå internetbanken är kanske en sån app.
Man behöver hursomhelst inte ha ett simkort/abb i telefonen, utan simkort så fungerar den i princip som vilken Androidsurfplatta som helst (och de flesta surfplattorna på marknaden har inte 3-4G uppkoppling.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1 Skaffa en begagnad av populär och spridd modell, tex en Samsung Galaxy S3, jag gav 300 kr för den jag köpte senast och då var det med ett helt nytt originalbatteri till den.

2-3 Installera tex Cyanogenmod och Open gapss (den öppna versionen av Google apps), det finns redan mängder med guider till de de mest spridda telefonmodellerna om hur det görs.
Open gapps gör att du inte behöver dra in en massa onödig mjukvara från Google, man behöver ju exempelvis inte ha en Youtube eller Gmail app för att använda telefonen i sig eller deras "appstore" och när du väl laddat ner mobilt bankid kan du väl egentligen avinstallera appstoren om du verkligen vill.

3-4 Låna en internetuppkoppling av nån vän om du inte har nån uppkoppling men funktionen "mobilt bankid" kräver ju att du kan nå internet för att fylla en funktion så nån typ av uppkoppling har du väl redan ? Det blir kanske inte omöjligt att använda det tex via bibliotekets uppkoppling/nån "stadsuppkoppling" men rätt knökigt är det ju i praktiken om du helt saknar eget bredband.
Jag hoppas du egentligen frågar om hur du gör utan att ha ett telefonabb? Man använder sin normala uppkoppling och ansluter telefonen på normalt sätt med wifi till internet, då fungerar ju både bank id och webbläsaren du har för att nå de sidor som använder bankid, ev kan det ju även handla om att du kör nån app som kräver bank id, bankernas egna appar för att nå internetbanken är kanske en sån app.
Man behöver hursomhelst inte ha ett simkort/abb i telefonen, utan simkort så fungerar den i princip som vilken Androidsurfplatta som helst (och de flesta surfplattorna på marknaden har inte 3-4G uppkoppling.)

Tusen tack för detta snabba svar och bra förtydligande!
RMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Yes bankerna lägger inte ner några större resurser på den försumbara minoriteten som kör Linux, precis som resten av alla företag satsar man på användarupplevelsen för den breda massan.

Men de gör en BankID app för Windows Phone.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Men de gör en BankID app för Windows Phone.....

Skickades från m.sweclockers.com

yes, Microsoft betalar/betalade utvecklare för att göra appar till windows phone, så mest troligt är att denna utveckling kostade väldigt lite/ inget alls, ett par större appar kom till WP ett tag men många har lagt ned idag för att det är en försumbar minoritet som använder WP, skulle nån linuxdist betala utveckligen skulle de säkert göra en app som fungerar

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!