Rykte: AMD Radeon R9 490X och R9 490 lanseras i slutet av juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

Känns som marknadsförningen av grafikkort har blivit rent ut sagt fånigt. Står "NEW NEW NEW NEW" bla bla bla, lovas hit och dit och i slutändan så är det knappt någon förbättring alls jämfört med föregående generation. Nu blir de väll 16nm för bägge, teorin som dom kör med säger 2x högre FPS i spel... Med tanke på hur det brukar bli tycker jag vi ska vara glada om det ens är lika "bra" som tidigare kort.

Dock ska det komma in nya saker i arkitekturen. Som DP 1.3 och hdmi 2.0 (två större saker), amd har visat sin polaris 10 och vad man sett har den grymt låg strömförbrukning (sen får man se vad som händer i pratiken).

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är å andra sidan det enda du går runt och tjatar om. Tycker både AMD och Nvidia borde ta ett ryck med sina drivrutiner.

Senaste tiden har där varit ganska allvarliga problem med båda, Nvidia med sina TDR problem och flertalet slarviga lanseringar som buggar ur korten.

Och samtidigt AMD med sina ostabila klockfrekvenser, fläktproblem och obefintliga linux stöd. Crossfirestöd för The Division någon?

Dock är väll det mesta löst vi det här laget (AMD hade ju en drivrutin som strula med fläktkurvan). Linux stöd har varit kass av båda lagen bra länge (Nvidias fungerar, men är helt stängda). Det andra angående AMD ska vara löst i senaste drivrutinen i alla fall.

CF stöd är illa dock, sen dåligt SLI/CF i DX 12 spel än så länge.

Men känns som DX 12 lanserade spel, har get båda tillverkarna rejäl huvudvärk. För det har varit rätt skakiga släpp av drivers det senaste.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Dock är väll det mesta löst vi det här laget (AMD hade ju en drivrutin som strula med fläktkurvan). Linux stöd har varit kass av båda lagen bra länge (Nvidias fungerar, men är helt stängda). Det andra angående AMD ska vara löst i senaste drivrutinen i alla fall.

CF stöd är illa dock, sen dåligt SLI/CF i DX 12 spel än så länge.

Men känns som DX 12 lanserade spel, har get båda tillverkarna rejäl huvudvärk. För det har varit rätt skakiga släpp av drivers det senaste.

Nvidias stöd är ju bra på linux, problemet där är ju att det är stängd källkod. Grejen är det att båda lagen har rätt värdelösa drivrutiner, ingen kan vara buggfri men sådana problem som orsakar att kortet ignorerar fläktprofiler eller buggar ur helt är ju inte något att ha.

Som vanligt är det ju en liten minoritet som hörs på forumen, men problemen som ovan borde inte uppstå från första början.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Blir ett intressant Computex

Permalänk
Medlem

Om dom tänker fortsätta att sälja fury och fury x, säger detta nåt om prestandan? Inte finns det nån som köper ett sämre kort för dyrare peng.

Vill gärna stöda amd, sålänge pris/prestanda inte skiljer så jätte mycket jämfört med nvidia förståss. Samt tanke att kunna köra tri-crossfire utan att byta platform känns lockande, ifall man blir tokig nån dag. Förutsatt att kommande kort kan fortfarande köras i en 4x-PCIe lane

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kettu92:

Om dom tänker fortsätta att sälja fury och fury x, säger detta nåt om prestandan? Inte finns det nån som köper ett sämre kort för dyrare peng.

Vill gärna stöda amd, sålänge pris/prestanda inte skiljer så jätte mycket jämfört med nvidia förståss. Samt tanke att kunna köra tri-crossfire utan att byta platform känns lockande, ifall man blir tokig nån dag. Förutsatt att kommande kort kan fortfarande köras i en 4x-PCIe lane

Finns väldigt många signaler som pekar på att high-end korten kommer vara Fury X och 980 Ti fram tills Vega och fulla Pascal släpps. Korten som lär ha HBM helt enkelt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

@Oringen: Intressant och kul är det ändå. Ny teknik till alla...

AMD kanske kan ta igen lite mer från Nvidia...
Drivrutins trubbel som många drabbats av är jätte tråkigt men så kan det vara vid många och nya släpp som skall hantera allt i en dator sammansatt som typ Win10, spel, VR, DX12 m.m. Dom lär nog få ordning på det... förhoppningsvis.
Jättetråkigt för alla som drabbas av problem p.g.a. drivrutiner vare sig det gäller AMD kort eller Nvidia kort...

Jag själv installerar ALDRIG nya drivrutiner om jag inte vet 100% att de fungerar stabilt och att jag behöver dem... det lärde jag mig redan då jag började köra med IBM Kompatibla datorer på 80-talet. Sen allt släpptes löst och alla kunde modifiera sina burkar från olika tillverkare så har det varit sådär... tyvärr. Gäller inte bara GPU tillverkarna AMD/NVIDIA. Bara att köra Windows är ett problem eller var ett problem mycket mer då än idag... Linux som är Gratis för alla används inte lika mycket i datorerna.... Windows är väl knappast värt pengarna om man ska kolla prismässigt gentemot Linux. Linux 0:- vs Windows XXX:-. Ändå så är det Windows som dominerat marknaden. Så att tro på att Nvidia kommer falla som en sten är bara önsketänkande. De har sina stora kunder och vet hur de ska gå till väga... oroa dig inte för det. Kör med det du har glädje utav och känn dig glad att betala...

MVH

Permalänk
Skrivet av kassgrafik:

Vad fan är vega? 500 serien?

Kan vara så att dom namnsätter Vega på samma sätt som nuvarande generation.
3xx och Fury, nu 4xx och (insert passande namn here)

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Finns väldigt många signaler som pekar på att high-end korten kommer vara Fury X och 980 Ti fram tills Vega och fulla Pascal släpps. Korten som lär ha HBM helt enkelt.

Dock blir dom troligen förlegade då de kort som släpps nu kan komma att ha minst lika bra prestanda eller bättre. Såsom 780 Ti efter att 980 släppts.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det tror jag du kommer få vänta lääänge på. Dagens highend klarar knappt av 4k i low, och de är 250W+ kort. Lär nog ta minst en gen till efter dessa innan detta går att lösa på så pass låg effekt, tyvärr.
Sen talar allt för att dessa inte kommer ha HBM2, (eller HBM), så det kommer att bli fullskaliga kort i storleken för att få plats med GDDR5X chipp.

Well, i nuläget klarar mitt 960 att dra runt de spelen jag kör på i 4k på low utan att jag stör mig på framedrops. Ett kort som kan dra runt de i high är nog ingen omöjlighet. Notera att jag inte spelar alla de senaste mest maxade spelen men även i GTA V tycker jag inte att det hackar något nämnvärt på low så high borde inte vara så långt borta med nyare och givetvis mer highend kort

Permalänk
Medlem

@Oringen:
Om de har Fury prestanda kan de knappast tävla mot ens 980/980Ti :x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorthemighty:

Well, i nuläget klarar mitt 960 att dra runt de spelen jag kör på i 4k på low utan att jag stör mig på framedrops. Ett kort som kan dra runt de i high är nog ingen omöjlighet. Notera att jag inte spelar alla de senaste mest maxade spelen men även i GTA V tycker jag inte att det hackar något nämnvärt på low så high borde inte vara så långt borta med nyare och givetvis mer highend kort

Antar att vi har olika krav, men okej, om du är nöjd med det så. Tänk dock på att 960s största problem är VRAM prestanda. Och kör du 4K lär mängden också vara ett problem (om du inte köpt 4GB ver), då syftat på "High" läge. Så det är större "hopp dit" än man kan tro, då det är olika saker som blir flaskhals i low vs high.

Permalänk
Medlem

Då ska jag se till att snappa upp ett billigt GTX 960 4GB i marknaden när alla säljer sina nuvarande kort. Om jag kan hålla mig vill säga. Antingen blir det SLI för en billig peng eller så blir det ett kort ur Nvidias eller AMDs nya line-up. Hmm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

@str8forthakill:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@Oringen:
Om de har Fury prestanda kan de knappast tävla mot ens 980/980Ti :x

I mellansegmentet

Fury är väl förbi 980 nu och ligger vid 980TI?

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk

Bättre att byta

Skrivet av El1min4tor:

Då ska jag se till att snappa upp ett billigt GTX 960 4GB i marknaden när alla säljer sina nuvarande kort. Om jag kan hålla mig vill säga. Antingen blir det SLI för en billig peng eller så blir det ett kort ur Nvidias eller AMDs nya line-up. Hmm...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är väldigt säker på att det vore bättre att sälja av ditt kort för en vettig peng och lägga mellanskillnaden mot ett av de nya korten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

Man kommer alltså kunna gå från ett 290X och stoppa i två "490X" i Crossfire och behålla sitt vanliga nätaggregat.

Kommer bli billigt med superriggar snart. Inga dyra nätdelar.

Men man måste ju överklocka också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Man kommer alltså kunna gå från ett 290X och stoppa i två "490X" i Crossfire och behålla sitt vanliga nätaggregat.

Kommer bli billigt med superriggar snart. Inga dyra nätdelar.

Är det verkligen de "dyra" nätdelarna som hindrar dig från att stoppa in fler än ett 5000-8000kronors grafikkort i riggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej. Det som kommer att hända är att prestandan går upp så strömförbrukningen sjunker troligen endast en aning eller inte alls. Det är strömförbrukningen i relation till prestanda som kommer att sjunka.

måste de ju inte vara. ett 970 går att köra på ett 450w system. det på 28nm, gå till 14nm och de lär gå ned till säkerligen 350-400w. amd räknar med 2.5 gånger mer energieffektiv, vilket gör att dom troligen kommer gå ned till liknande siffror.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

"Polaris är kodnamn för det mer formella Graphics Core Next 4.0."
Är det ett formellt namn? Det där med versionnummer är väl något nyhetsmedia hittat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

måste de ju inte vara. ett 970 går att köra på ett 450w system. det på 28nm, gå till 14nm och de lär gå ned till säkerligen 350-400w. amd räknar med 2.5 gånger mer energieffektiv, vilket gör att dom troligen kommer gå ned till liknande siffror.

Nej det måste det inte men så blir det troligtvis. Prestandan går upp en hel del medan strömförbrukningen går ner en aning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Härligt! Det kommer bli ett nytt kort, vilket får dock testerna avgöra. Mitt nuvarande r9 290 är bra men låter som en skördetröska. Ok om man är på en åker men stående bredvid datorbordet; GTFO!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kommer mellanklass korten lanseras vid samma tillfälle?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"Polaris är kodnamn för det mer formella Graphics Core Next 4.0."
Är det ett formellt namn? Det där med versionnummer är väl något nyhetsmedia hittat på?

"4th generation GCN" har använts officiellt av AMD.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Till redaktionen: Det är stor skillnad i storlek mellan 10an(stor Polaris) och 11an(liten Polaris). Så jag undrar är 10an 490 och 490X. Vilket lägre? nummer får 11an för oss konsumenter och vad jag förstått visades mot Nvidias 960 på CES.

Permalänk
Medlem

Vilket jättebra exempel som är representativt av hur majoriteten av spel presterar.

Skrivet av Oringen:

I mellansegmentet

Fury är väl förbi 980 nu och ligger vid 980TI?

Ligger inte vid 980 Ti nej. Men de har fått en fin skjuts på senaste :).
Fury är heller inte förbi 980.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Vilket jättebra exempel som är representativt av hur majoriteten av spel presterar.

Ligger inte vid 980 Ti nej. Men de har fått en fin skjuts på senaste :).
Fury är heller inte förbi 980.

LOL hahahaha DMC så FxxKing bra.

Ett annat "bra" exempel kommer här... hahahaha

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar vad som hände med GCN 2-3?
Fiji(Fury) var GCN 1.2, Grenada/Hawaii(290/390) var GCN 1.1.

Eller har jag missat ett par generationer av AMDs GPU-lanseringar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oringen:

Om nVidia fortsätter som de gör nu med deras drivrutiner så lär nVidia sjunka som en sten...oacceptabelt.

Förövrigt håller jag med dig... oacceptabelt.

MVH

Tagit bort tramsvideo/§1.6 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som undrar vad som hände med GCN 2-3?
Fiji(Fury) var GCN 1.2, Grenada/Hawaii(290/390) var GCN 1.1.

Eller har jag missat ett par generationer av AMDs GPU-lanseringar?

Det är media som döpte till 1.X. AMD själv har internt kört GCN 1(7xxx, XB1,PS4 R5,R7,APU), 2(Grenada/Hawaii), 3(Tonga,Fiji) och 4(kommande). Säkert någon är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer mellanklass korten lanseras vid samma tillfälle?

Vad menar du med mellanklass-kort?