Permalänk
Medlem

Svart skärm och datorn svarar inte

Tjabba

Nu ska vi se om vi kan slå våra kloka huvuden ihop..

Jag har under en längre period haft problem med datorn att den ger en svart skärm efter några minuters spelande.
det handlar om ca 10-30 minuter, det enda sättet att få liv i datorn igen är att stänga av datorn på knappen och starta upp den så igen efter det.

Har inga problem i spel så som CS:GO, Dreamfall, Cradle, Arma, Fallout 4.

Problemspelen är hittils: Witcher 2, Batman Arkham City, Bioshock Infinite

Har gjort RAM test med memtest86+ utan att den hittat fel.
kört Prime95 i 30minuter - cpu temp stabil på 47c
FurMark i 30minuter - gpu temp stabil på 95c

Vad i hela friden kan detta vara?

Dator:
Grafikkort: AMD Radeon R9 290
Processor: AMD FX-8350 am3+
Moderkort: MSI 970A-G43
RAM: 2x2gb A-data/ 2x2gb Corsair
Nätagg: Cooler Master Silent pro 700w

Värt att notera är att nätagget och de ram minnen jag kör börjar bli till åren.. säg sisådär 6-7år
Kör även dubbla skärmar via DVI.

kompletterat info
Permalänk
Medlem

Så, det enda som händer är att skärmarna slocknar? Allt annat fortsätter som vanligt i bakgrunden, ljud och nätverksaktivitet etc? Eller om jag missförstår, stannar datorn utan att blåskärma? Eller ser du inte blåskärmen och det ÄR en krasch?

Hur som, loggboken är ju ett bra tips för att se om windows hinner uppfatta något innan allt går åt fanders. Börja att kika där när du startar om efter en sådan incident.

Kan ju personligen tycka att 95 grader är lite väl högt på GPU, men det är säkert bra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Som Gurk säger så är det ju intressant om ljud och sånt fortsätter och det bara är bildskärmen som dör?
95° är inte för mycket för ett referens r9 290. Det skrämde livet ur många och försämrade ryktet för AMD en del, men det är ingen fara.

Dör bara bildskärmen så tyder det på antingen bildskärmen eller GPU, men eftersom att GPU verkar gå fint så gissar jag på bildskärm.
Har det med temperaturer eller drivers att göra så brukar det bli BSOD eller driverkrasch, så att det bara släcks ner tyder väl på nätagget. Speciellt om du säger att det är till åren.

Jag gissar på nätagg. Ta och låna ett av någon polare eller använd ett annat på något sätt för att testa. Är det konsekventa krascher så bör det inte ta lång tid innan du märker om det händer igen.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Så, det enda som händer är att skärmarna slocknar? Allt annat fortsätter som vanligt i bakgrunden, ljud och nätverksaktivitet etc? Eller om jag missförstår, stannar datorn utan att blåskärma? Eller ser du inte blåskärmen och det ÄR en krasch?

Hur som, loggboken är ju ett bra tips för att se om windows hinner uppfatta något innan allt går åt fanders. Börja att kika där när du startar om efter en sådan incident.

Kan ju personligen tycka att 95 grader är lite väl högt på GPU, men det är säkert bra.

Skrivet av Slarre:

Som Gurk säger så är det ju intressant om ljud och sånt fortsätter och det bara är bildskärmen som dör?
95° är inte för mycket för ett referens r9 290. Det skrämde livet ur många och försämrade ryktet för AMD en del, men det är ingen fara.

Dör bara bildskärmen så tyder det på antingen bildskärmen eller GPU, men eftersom att GPU verkar gå fint så gissar jag på bildskärm.
Har det med temperaturer eller drivers att göra så brukar det bli BSOD eller driverkrasch, så att det bara släcks ner tyder väl på nätagget. Speciellt om du säger att det är till åren.

Jag gissar på nätagg. Ta och låna ett av någon polare eller använd ett annat på något sätt för att testa. Är det konsekventa krascher så bör det inte ta lång tid innan du märker om det händer igen.

Den blir helt svart, båda skärmarna slocknar och ljud och bakgrundsaktivitet försvinner och blir helt tyst, skärmarna tappar signal när det händer och börjar varna för det. Om jag inte missminner mig så blir även tangentbord och mus svart och verkar tappa strömmen.

Det är ingen blåskärm men ska ta en koll i loggen och kontrollera om den lagrat någonting alls ändå.

Känns som att det är nätagget rent spontant, men borde det inte crasha när jag stressar datorn i FURmark? f.ö kanske jag bör prova med ett stresstest som stressar både CPU & GPU samtidigt, något tips på sådant?

Tack för all hjälp än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Den blir helt svart, båda skärmarna slocknar och ljud och bakgrundsaktivitet försvinner och blir helt tyst, skärmarna tappar signal när det händer och börjar varna för det. Om jag inte missminner mig så blir även tangentbord och mus svart och verkar tappa strömmen.

Det är ingen blåskärm men ska ta en koll i loggen och kontrollera om den lagrat någonting alls ändå.

Känns som att det är nätagget rent spontant, men borde det inte crasha när jag stressar datorn i FURmark? f.ö kanske jag bör prova med ett stresstest som stressar både CPU & GPU samtidigt, något tips på sådant?

Tack för all hjälp än så länge.

Antar att det inte behöver krascha bara på grund av hög användning, utan snarare av specifik användning.
Du kan köra igång två tester samtidigt om dom bara stressar en av komponenterna. Exempelvis brukar jag köra Valley benchmark för GPU och prime95 v26.6 (v26.6 för att inte avx-instruktioner ska gå igång och slänga i onödigt mycket volt).
Annars kan du stressa allt genom Aida64, men jag tror inte att det blir riktigt lika hög load av det.

Är det ett riktigt dåligt nätagg så kan komponenter ta skada om nätagget dör på grund av för hög load, så jag skulle testa att använda ett annat nätagg för att försöka återskapa felet, som jag skrev tidigare, innan jag gjorde någonting annat. Det är relativt liten risk att saker går sönder dock.

Edit: Silent pro är helt okej nätdelar och är det guld-cert så är det riktigt bra sådana till och med.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED