Ghosta OS från en hdd till en SSD, skillnad?

Permalänk
Avstängd

Ghosta OS från en hdd till en SSD, skillnad?

Tja!

Jag vet att det finns guide för hur man gör, men min fråga är om det finns något negativt med att kopiera över framför att bara installera om allt?

Tar egentligen inte lång tid för mig att få ordning på allt, från att jag sätter i installations USB tills att jag installerat os, program, spel, addons/UI till WoW, steam + COD, ställt in Chrome + addons och övriga inställningar tar det ca 2 timmar.

Tjänar jag in den tiden genom att ghosta från den vanliga HDD som jag satt i provisoriskt till den SSDn som jag ska köpa imorgon? eller kan ja lika gärna bara göra om allt igen?

Borde ha ghostat tidigare då jag byggt datorer och supportat gällande datorer i snart 14 år, men har aldrig blivit av

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid trevligare och snabbare med ett rent system. Jag skulle ha installerat från grunden. Tar ju som du säger inte särskilt lång tid. Dessutom blir det tid för eftertanke kring vad som verkligen används.

Permalänk
Medlem

Om du gör en ghost-kopia från en HDD till en SSD kommer operativsystemet vara installerat för just en HDD.
Du måste då stänga av defragmentering plus en massa andra grejer för att dels optimera systemet för en SSD och dels för att inte skada SSD:en för att den defragmenteras.

Jag anser du ska installera om hela systemet med din SSD.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |